خبرگزاری کار ایران

کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با ایلنا:

غذای 15 میلیون نفر در ایران تبدیل به ضایعات می شود!/ امکان صرفه‌جویی یک میلیارد دلاری با مدیریت مصرف در سه کالا!

طباطبایی مزدآبادی گفت: حدود 35 درصد از محصولات کشاورزی در ایران به ضایعات تبدیل می شوند که بنا به محاسبات، این مقدار محصولات کشاورزی برای تغذیه یک جمعیت 15 میلیون نفری کافی است.

سید محسن طباطبایی مزدآبادی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار  ایلنا با اشاره به نامگذاری نامگذاری سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب به نام "اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل" گفت: در این راستا لازم است همه مسئولین و مردم و نخبگان جامعه در جهت منویات معظم له نقش اصلی خود را شناسایی کرده و گام های محکم و جدی در این خصوص بردارند.

وی با بیان اینکه اصول 24 گانه اقتصاد مقاومتی تبیین شده در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی هر یک مخاطبان خاص خود را دارد و حتی برخی از بندها طیف متنوعی از مخاطبین را مورد خطاب قرار می دهد، گفت: یکی از مهم‌ترین بندهای این سیاست ها، بند 8 می باشد که بر مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی  تمرکز دارد.

مدرس دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه  اصلاح الگوی مصرف هم در بین مردم و هم در بین مسئولین و دولت لازم است مورد عنایت قرار گیرد، خاطرنشان نمود:  یکی از مهمترین زمینه هایی که باید مورد توجه جدی مردم در صرفه جویی و اصلاح الگوی مصرف قرار گیرد، بحث مصرف محصولات کشاورزی است که عموماً جزء کالاهای استراتژیک نیز بحساب می آیند.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به اینکه کالاهای کشاورزی عموما در کشور تولید شده و مازاد بر نیاز داخل از طریق واردات جبران می شود، یادآور شد: به طور مثال حدود 49.7 هزار تن گندم در سال 1393 از کشور صادر شده و در مقابل حدود 7.1 میلیون تن به کشور وارد شده است. به عبارتی خالص تجارت ایران در خصوص گندم در حدود منفی 7 میلیون تن می باشد.

وی ادامه داد: این رقم برای برنج در حدود منفی 1.2 میلیون تن و برای روغن در حدود 1.3 میلیون تن می باشد و در خصوص کل بخش کشاورزی حدود 5.5 میلیون تن صادرات و 22.8 میلیون تن واردات در سال 1393 صورت گرفته که تراز تجاری منفی 17.3 میلیون تن محصولات کشاورزی به نحوی تهدیدکننده امنیت غذایی در کشور است و  با توجه به بند 6 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و همچنین با توجه به اینکه محصولات کشاورزی جزء کالاهای استراتژیک محسوب می شوند، لازم است در این خصوص تدبیری ضروری و فوری اندیشیده شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه با یادآوری این نکته که یکی از معضلات مهم در بخش کشاورزی میزان ضایعات محصولات کشاورزی می باشد، گفت: طبق گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(FAO) حدود 35 درصد از محصولات کشاورزی در ایران به ضایعات تبدیل می شوند که بنا به محاسبات، این مقدار محصولات کشاورزی برای تغذیه یک جمعیت 15 میلیون نفری کافی است!

نائب رئیس هیئت مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در این خصوص توضیح داد: این آمارها حاکی از ضایعات 30 درصدی در مصرف گندم، ضایعات 10 درصدی در مصرف برنج و ضایعات 15 درصدی در مصرف روغن می باشد.

طباطبایی با بیان اینکه چنانچه طبق بند 8 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، با تدبیر مردم و دولت این مقدار ضایعات در این بخش ها به صفر برسد، حدود 690 میلیون دلار صرفه جویی در مصرف گندم،  حدود 140 میلیون دلار صرفه جویی در مصرف برنج و حدود 205 میلیون دلار در صرفه جویی در مصرف روغن رخ خواهد داد ، خاطرنشان نمود: بر این اساس جمعا حدود یک میلیارد دلار صرفه جویی در عدم اتلاف ضایعات گندم، برنج و روغن در کشور شکل خواهد.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران تاکید کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی در گام اول باید جلوی اینچنین هدر روی منابع گرفته شود تا بتوان با استفاده از منابع آن برای رونق ملی و خروج از رکود، برنامه ریزی صحیحی کرد.

کد خبر : ۳۹۲۲۴۸