خبرگزاری کار ایران

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران:

وجود سوء تغذیه در ایران محرز است

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۲۵۷

بیش از ۸۵ درصد مردم کشور سیرند، اما ۹۰درصد دچار گرسنگی سلولی هستند / اختصاص ۸۶/۵ درصد کودهای مصرفی کشور به اوره و سوپرفسفات تریپل، تهدیدی برای امنیت غذایی کشور است / برخی از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی توجهی به مفهوم امنیت غذایی ندارند.

ایلنا: عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران گفت: منحصر کردن کودهای مصرفی در کشور به اوره و سوپرفسفات تریپل، زنگ خطری برای تولید محصولات کشاورزی سالم و تهدیدی برای امنیت غذایی کشور است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، محمدجعفر ملکوتی در حاشیه جلسه ستاد گندم در استان آذربایجان شرقی، با اشاره به رابطه مصرف بهینه کود و تولید محصولات کشاورزی سالم گفت: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده و با توجه به رتبه بسیار پایین بهداشت سلامت در جامعه ایران در بین کشور‌ها، وجود سوء تغذیه در ایران محرز است.
وی بابیان اینکه به رغم آنکه بیش از ۸۵ درصد مردم کشورسیر می‌باشند، لیکن حدود۹۰درصد به نحوی دچار گرسنگی سلولی هستند افزود: متاسفانه برخی از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در کشور توجهی به مفهوم امنیت غذایی ندارند.
ملکوتی با بیان اینکه بر اساس آخرین اطلاعات جمع آوری شده از چند استان، حدود ۸۶/۵ درصد کودهای مصرفی در کشور به اوره و سوپرفسفات تریپل اختصاص یافته است ادامه داد: این موضوع عملاً تهدیدی برای امنیت غذایی کشور است.
دانشمند برگزیده آکادمی علوم جهان سوم با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۷هزار میلیاردریال یارانه عمدتاً به کودهای نیتروژنی و فسفاتی پرداخت می‌شود افزود: در حالی که باید توجه داشت که اولاً کارآیی این دو کود به دلایل مختلف ازجمله سوء مدیریت دریارانه کود‌ها، پایین است و ثانیاً مصرف این کود‌ها به دلیل اینکه باعثتجمع نیترات(NO۳) وکادمیم(Cd) درمحصولات کشاورزی می‌شوند، نقش چندان مثبتی درتولید پایداروسلامت جامعه ندارند.
استاد ممتاز دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه پرداخت چنین یارانه سنگینی تنها به این دو کود باعثشده که کشاورزان علاوه بر مصرف بی‌رویه و هدر دادن این دو کود در کشور، چندان رغبتی به استفاده از دیگر کود‌ها، به ویژه کودهای زیستی، آلی و ریزمغذی نداشته باشند، گفت: حال آنکه مصرف کودهای اخیر، افزون بر سازگار بودن با محیط زیست، نقش بسیار مثبتی بر سلامتی انسان دارند. بنابراین، در مقطع کنونی مدیریت علمی تولید و مصرف انواع کود‌ها امری اجتناب ناپذیر است، تا بتوان از طریق اصلاح ساختار تولید، مصرف بهینه کود و تولید محصولات کشاورزی سالم، سطح سلامت جامعه را ارتقا داد.
استاد گروه خاک‌شناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس، با بیان اینکه رابطه مثبت بین مصرف بهینه کود و تولید محصولات کشاورزی سالم وجود دارد گفت: مسوولین امر باید این اصل مهم را در تامین مقدار، زمان استفاده و نوع مناسب کود‌ها در تولید محصولات کشاورزی در عمل رعایت و نسبت به جلوگیری از سوزاندن بقایای گیاهی، رعایت اصول مصرف بهینه کودی، غنی سازی محصولات کشاورزی در مزرعه، مدیریت علمی تولید و مصرف انواع کود‌ها، تصویب آیین نامه ضوابط ب ماده ۶۱ قانون برنامه توسعه، جلوگیری از ورود کودهای فسفاتی دارای بیش از ۲۵ میلی گرم در کیلوگرم کادمیم، حذف یارانه از کودهای نیتروژنی و فسفاتی و اختصاص آن به کودهای زیستی، آلی، ریزمغذی و گوگردی به منظور افزایش عملکرد، بهبود کیفیت محصولات کشاورزی و تولید محصولات سالم، اقدام نمایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز