خبرگزاری کار ایران

یزدانی:

صدای بخش تعاون در برنامه ششم بلند باشد تا حق ۲۵ درصدی خود را بگیرد

کد خبر : ۱۹۲۴۷۲

طبق ابلاغ رهبر معظم انقلاب قرار بود ۳۰ درصد از درآمد حاصل از واگذاری‌ها به بخش تعاون اختصاص داده شود یعنی باید صد هزار میلیارد تومان از واگذاری‌ها به بخش تعاون تعلق می‌گرفت اما با وجود اینکه دولت گذشته ادعای ولایت‌مداری داشت تنها ۵ هزار میلیارد اختصاص داده شد که در این زمینه حتی مجلس هشتم و نهم نیز کوتاهی کردند.

یک پیشکسوت بخش تعاون گفت: در حال حاضر بخشی از موانع توسعه تعاونی‌ها که قبل از ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ مطرح شده بود علی رغم ابلاغ و تاکید بر آن همچنان موانع به قوت خود باقی بوده و به عنوان راهبردی در دولت و مجلس اثری از آن دیده نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یزدانی از پیشکسوتان بخش تعاون کشور در سومین جشنواره جایزه ملی تعالی مدیریت تعاونی که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، به چالش‌های بخش تعاون اشاره کرد و گفت: تا قبل از سال ۸۱ عمده‌ترین مشکل تعاون این بود که نظام راهبردی برای آن تعریف نکرده بود لذا در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی با ابلاغ رهبر معظم انقلاب تصور می‌شد این مساله تا حدی حل شود اما با توجه به اینکه دولت‌های گذشته اعتقاد چندانی به بخش تعاون نداشتند این بخش همچنان مغفول ماند.


وی تصریح کرد: طبق ابلاغ رهبر معظم انقلاب قرار بود ۳۰ درصد از درآمد حاصل از واگذاری‌ها به بخش تعاون اختصاص داده شود یعنی باید صد هزار میلیارد تومان از واگذاری‌ها به بخش تعاون تعلق می‌گرفت اما با وجود اینکه دولت گذشته ادعای ولایت‌مداری داشت تنها ۵ هزار میلیارد اختصاص داده شد که در این زمینه حتی مجلس هشتم و نهم نیز کوتاهی کردند.


یزدانی خاطرنشان کرد: حتی اگر تاسیس بانک توسعه تعاون در سیاست‌های کلی نظام وجود نداشت تاکنون این بانک نیز تاسیس نمی‌شد.


وی ادامه داد: در حال حاضر بخشی از موانع توسعه تعاونی‌ها که قبل از ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ مطرح شده بود علی رغم ابلاغ و تاکید بر آن همچنان موانع به قوت خود باقی بوده و به عنوان راهبردی در دولت و مجلس اثری از آن دیده نمی‌شود.


وی در ادامه ادغام وزارت تعاون و کار و امور اجتماعی را یکی دیگر از دغدغه‌های بخش تعاون کشور برشمرد و گفت: در گذشته که این اقدام صورت نگرفته بود حداقل تعاون جنبه سمبلیک داشت اما با این ادغام یعنی اینکه قرار نیست هیچ حمایتی از این بخش صورت بگیرد و نتیجه آن این شد که تخصیص‌ها نیز به صفر رسید.


این پیشکسوت بخش تعاون علاوه بر مشکلات بخش بیرونی تعاونی‌ها که از جانب دولت ومجلس طی سال‌های گذشته به این بخش تحمیل شده چالش‌های درونی را نیز مشکلات تعاونی کشور عنوان کرد.


وی تاکید کرد: در حال حاضر صدای بخش تعاون ضعیف است و اگر هم صدایی شنیده شود در تعارض با دیگر بخش‌های تعاون است و تا زمانی که وضعیت به این گونه است و تقاضایی وجود نداشته باشد ما هم دستمان کوتاه خواهد بود.


وی خاطرنشان کرد: در برنامه پنجم توسعه حوزه تعاون مغفول ماند لذا با توجه به اینکه برنامه ششم توسعه کشور در حال تدوین است اگر صدای این بخش بلند و رسا نباشد ده درصد آنچه در برنامه پنجم بود نیز در برنامه ششم گنجانده نخواهد شد.


یزدانی در خاتمه خاطرنشان کرد: صدای بخش تعاون باید بلند باشد تا بتواند حق ۲۵ درصدی خود را بگیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز