خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس هیات مدیره بانک توسعه تعاون:

سرمایه بانک ده برابر شود بهتر به تعاونی ها کمک خواهیم کرد

کد خبر : ۱۹۲۴۶۹

در حال حاضر با توجه به اینکه بانک توسعه تعاون جزو زیرمجموعه‌های بانک مرکزی قرار گرفته محدودیت‌هایی برای لاین بانک حادثشده که از جمله آن این است که مجبوریم مقررات سیستم بانکی را رعایت کنیم اما از لحاظ اعتبار راهکار مناسبی حاصل شده تا بتوانیم به تعاون‌گران کمک کرده به این صورت که توانسته‌ایم منابع مناسبی جذب کرده تا بتوانیم تسهیلات مورد نیاز را در اختیارشان قرار دهیم.

اولین اقدام برای کمک‌به بخش تعاون افزایش سرمایه‌ بانک توسعه تعاون است لذا باید میزان سرمایه به ده برابر میزان فعلی رسیده تا بتوانیم آنطور که شایسته است به تعاونی‌ها کمک کنیم.


به گزارش خبرنگار ایلنا، ابراهیمی نایب رئیس هیات مدیره بانک توسعه تعاون در سومین جشنواره جایزه ملی تعالی مدیریت تعاونی که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد با بیان اینکه یکی از فاکتورهای اقتصاد مقاومتی‌توانمندسازی است.

اظهار داشت: ابتدا باید دانش کار برای موضوعات اقتصادی فراهم شود که این مقوله جزو وظایف بانک نبوده و تعاونی‌ها باید آن را تحقق بخشند تا فرایند توانمندسازی به وجود آمده ادامه یابد ضمن اینکه در کنار آن باید توانمندسازی مالی نیز رخ دهد.


وی با بیان اینکه بانک توسعه تعاون در کنار تعاونی‌هاست گفت: با مصوبه اخیر در زمینه افزایش سرمایه این بانک در حال حاضر این میزان به ۵ میلیارد تومان افزایش یافته البته مبالغ بالاتری نیز پیشنهاد شده است اما هنوز تحقق پیدا نکرده که با این میزان سرمایه بخشی از مشکلات تعاون‌گران قابل حل خواهد بود و ارائه ضمانت نامه نیز تا حدی مرتفع شده و راحت‌تر می‌توانند تسهیلات مورد نیاز خود را از بانک‌ها گیرند.


ابراهیمی خاطرنشان کرد: آنچه بانک توسعه تعاون به آن عمل می‌کند اشتراکی است نه اینکه فقط مشکلات مالی این بخش را فراهم کند که البته با سرمایه‌ای که حدود ۵ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده این مساله شدنی نیست.


وی تاکید کرد: اولین اقدام برای کمک‌به بخش تعاون افزایش سرمایه‌ بانک توسعه تعاون است لذا باید میزان سرمایه به ده برابر میزان فعلی رسیده تا بتوانیم آنطور که شایسته است به تعاونی‌ها کمک کنیم.


وی تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه بانک توسعه تعاون جزو زیرمجموعه‌های بانک مرکزی قرار گرفته محدودیت‌هایی برای لاین بانک حادثشده که از جمله آن این است که مجبوریم مقررات سیستم بانکی را رعایت کنیم اما از لحاظ اعتبار راهکار مناسبی حاصل شده تا بتوانیم به تعاون‌گران کمک کرده به این صورت که توانسته‌ایم منابع مناسبی جذب کرده تا بتوانیم تسهیلات مورد نیاز را در اختیارشان قرار دهیم.


وی با اشاره به اینکه در حال حاضر می‌توانیم از صندوق توسعه ملی اعتباراتی را کسب کنیم افزود: در این خصوص تفاهم‌نامه‌ای امضا شده که در اختیار تعاون‌گران قرار می‌گیرد.


وی تصریح کرد: با امضای تفاهم‌نامه منابع صندوق توسعه ملی می‌تواند در اختیار تعاونی ها قرار می‌گیرد و وقتی تسهیلات از این صندوق داده می‌شود امهالی وجود نخواهد داشت.


نایب رئیس هیات مدیره بانک توسعه تعاون توضیح داد: در سال جدید ۱۴ هزار میلیارد تومان از منابع داخلی و ۷۴ هزار میلیارد تومان از طریق صندوق توسعه ملی در اختیار تعاون‌گران قرار می‌گیرد و بعضا در صورت نیاز از طریق صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری و وثایق نیز ارائه شده است.


وی در ادامه به ارائه تسهیلات در سیستم بانکی ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به تورم موجود در کشور نرخ سود تسهیلات بسیار پایین است که این مساله یکی از مشکلات سیستم بانکی را رقم زده است. به صورتی که منجر به افزایش مطالبات معوق در بانک‌ها شده است.


وی ادامه داد: در گذشته که این بانک که به صورت صندوق اداره می‌شد تسهیلاتی با نرخ ۱۱ تا ۱۲ درصد به تعاونی‌‌ها داده و نتوانسته مطالبات خود را دریافت کند.


وی خاطرنشان کرد: نرخ پایین سود باعثشده مشتریان بانک رغبت کمتری نسبت به پرداخت تسهیلات داشته باشند و این مساله باعثشده که بانک نتواند به خوبی به وظایف خود عمل کند.


ابراهیمی با باین اینکه تعاون‌گران باید به بانک اعتماد کرده و آن را شریک خود بدانند گفت: تعاون‌گران باید با همراهی با بانک این مرکز را یاری کرده تا بتواند منابعی را که جذب می‌کند به تعاونی‌ها اختصاص داده و تسهیلات لازم را در اختیار تعاونی های خرد قرار دهد.


وی تاکید کرد: با وضعیت موجود ما نمی‌توانیم کمک زیادی به تعاون‌گران داشته باشیم. ضمن اینکه ما باید ۲۶ هزار میلیارد جذب سرمایه داشته باشیم که اگر به مرحله عدم وصول برسد با این اوضاع تامین سرمایه تعاونی‌ها دچار مشکل می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز