خبرگزاری کار ایران

صادرات ۱۱ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۳۹۲

کاهش ۸۰ درصدی صادرات خودرو در سال ۱۳۹۲

asdasd
کد خبر : ۱۵۸۷۲۷

سال ۱۳۹۲ جمعا ۱۰ هزار و ۷۵۱ دستگاه خودرو صادر شده است که از لحاظ تعداد با توجه به صادرات ۵۴ هزار و ۹۲۶ دستگاه در سال ۱۳۹۱ نشان دهنده کاهش ۸۰.۴۳ درصدی صادرات نسبت به سال ۱۳۹۱ است.

گمرک جمهوری اسلامی ایران آمار صادرات خودرو در ۱۲ ماه سال گذشته را اعلام کرد. بر اساس این آمار در سال ۱۳۹۲ مجموعا ۱۰ هزار و ۷۵۱ دستگاه خودروی سواری به ارزش تقریبی ۷۰ میلیون دلار و ارزش ریالی یک هزار و ۷۵۵ میلیارد ریال صادر شده است. که از لحاظ تعداد با توجه به صادرات ۵۴ هزار و ۹۲۶ دستگاه در سال ۱۳۹۱ نشان دهنده کاهش ۸۰.۴۳ درصدی صادرات نسبت به سال ۱۳۹۱ است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بر اساس آمار کارشناسی نشده صادرات خودرو طی سال ۱۳۹۲ از این تعداد: ۶ هزار و ۵۰۹ دستگاه به عراق، ۲ هزار و ۱۳۰ دستگاه انواع خودروی سواری به کشور آذربایجان، هزار و ۴۰۱ دستگاه به مصر، ۱۷۶ دستگاه به ارمنستان، ‌۱۶۶ دستگاه به ترکمنستان، ۹۰ دستگاه به نیجر، ۷۰ دستگاه به ونزوئلا، ۵۰ دستگاه به گینه، ۳۶ دستگاه به قزاقستان، ۳۵ دستگاه به بنین، ۱۹ دستگاه به جمهوری چک و نزدیک به ۷۰ دستگاه نیز به سایر نقاط جهان صادر شده است.

بر این اساس عراق همچنان مانند سال‌های قبل، در رتبه اول مقصد صادرات خودروی ایرانی قرار دارد. سال ۱۳۹۱ به ترتیب: عراق، آذربایجان و اوکراین مقاصد اصلی ۵۴ هزار و ۹۲۶ دستگاه خودروی صادراتی ایران بودند.

سال ۱۳۹۱ جمعا ۵۴ هزار و ۱۰۷ دستگاه خودروی سواری به عراق، ۳۰۶ دستگاه به جمهوری آذربایجان و ۲۵۴ دستگاه به اوکراین انواع خودروی سواری صادر شده بود.

خودروهای صادراتی در سال ۱۳۹۲ را به ترتیب انواع: پژو، سمند، پراید، رانا و تینا، انواع وانت و… بودند که بیشتر به مقاصد کشورهای توسعه نیافته صادر شده اند.

گفتنی آنکه مواردی ازصادرات محدود(یک یا دو دستگاه خودرو) به کشورهای اروپایی یا شرق آسیا نظیرآلمان یا چین نیز مشاهده می‌شود که به نظر می‌رسد بیشتر هدف تحقیقاتی داشته اند.

صادرات گسترده خودرو در دولت‌های قبلی آغاز شد که به دلیل ارزان بودن قیمت ارز و وفور قطعات این صادرات در حجمی گسترده آغاز شد، اما پس از اعمال برخی محدودیت‌ها در صادرات قطعات به کشورمان از سوی کشورهای خارجی و افزایش قیمت ارز، عملا قیمت تمام شده خودرو افزایش چشمگیری یافت و به دلیل کاهش تیراژ خودروهای سواری بازار داخلی برای تامین تقاضا با مشکل مواجه شد.

با این حال قیمت خودروهای صادراتی همواره پایین تر از قیمت همین خودروها در بازار داخلی در آمار گمرک ثبت می‌شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز