خبرگزاری کار ایران

کرباسیان در پاسخ به ایلنا:

استراتژی ما براساس مسائل روز عوض می شود / امضای قرار داد با شرکت استرالیایی - عمانی

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۴۹۷

متاسفانه ایمیدرو طی چند سال اخیر با مشکلات زیادی مواجه شده است از جمله این که در اسفند سال قبل و در دولت دهم طی کمتر از یک ساعت ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از اموال این سازمان ناگهانی واگذار شد.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی گفت: استراتژی‌های ایمیدرو براساس مسایل روز تغییر می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی کرباسیان در نشست هم اندیشی با نمایندگان رسانه‌ها که پیش از ظهر امروز برگزار شد اظهار داشت: یکی از سیاست‌های کلان ایمیدرو برطرف کردن مشکلات آماری است تا آمار صحیحی به مردم ارایه شود و این سازمان سعی می‌کند آمار واقعی در دسترس مردم قرار دهد.

وی با بیان اینکه باید وابستگی خودرا به نفت کاهش دهیم، افزود: همانطور که در صنایع پتروشیمی سرمایه گذاری‌های خوبی در صنایع پایین دستی صورت گرفته است باید در حوزه معدن نیز به این جایگاه دست یابیم.

کرباسیان با اشاره به منابع معدنی شناسایی شده در افغانستان گفت: معادن این کشور توسط زمین شناسان انگلیسی مورد شناسایی قرار گرفت و هم اکنون منابع معدنی شان بیش از هزار میلیارد دلار برآورد می شود این در حالی است که با وجود نزدیکی منابع معدنی ما به دریا اما سازمان زمین شناسی به دلیل تحریم ها نتوانست به وظایف خود عمل کند.

وی افزود: ایمیدرو برای رسیدن به اهدافش نیاز به ۵ میلیارد دلار وام از صندوق توسعه ملی دارد و تعهد می‌دهد پس از ۴ سال این وام را بازگرداند؛ درصورتی که مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در طرح ها صورت گیرد ۵ میلیارد به ۲۰ میلیارد دلار تبدیل شود.

وی افزود: متاسفانه ایمیدرو طی چند سال اخیر با مشکلات زیادی مواجه شده است از جمله این که در اسفند سال قبل و در دولت دهم طی کمتر از یک ساعت ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از اموال این سازمان به‌طور ناگهانی واگذار شد، ‌ این اموال به سازمان‌هایی بابت رد دیون واگذار شده که خودشان مشکل مالی دارند و به این ترتیب پروژه‌های معدنی و صنایع معدنی کشور در خطر تعطیلی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: متأسفانه شرکت ملی فولاد که مجری ۷ طرح فولادی است قرار است منحل شود و ساختمان آن به وزارت خانه داده شود.

کرباسیان با اشاره به طرح‌های نیمه تمام و بلاتکلیف فولادی گفت: برخی از طرح‌ها ۵ سال برخی ۷ سال و برخی ۱۳ سال عقب افتادگی در اجرا دارند که باید جبران شود.

وی با اشاره به بهره‌برداری از معدن طلای زرشوران گفت: فاز یک آن با ظرفیت سه تن طلا به بهره برداری رسیده و فاز دو آن در دست اجرا است.
وی گفت: یکی از مشکلات جدی در طرح‌های توسعه‌ای موضوع راه آهن است چرا که جابجایی سنگ آهن و فولاد به سختی انجام می‌شود و مسوولین راه آهن عدم سرمایه گذاری را مهمترین معضل در این حوزه عنوان می کنند.

وی با اشاره به نیروگاه نما در منطقه ویژه خلیج فارس گفت: خوشخبتانه برای این نیروگاه ۴ سرمایه گذار اعلام آمادگی کرده‌اند همچنین پروژه آلومینیوم جنوب در منطقه ویژه لامرد و پارسیان از سوی شرکت سرمایه گذاری غدیر ال سی اش آماده باز شدن است.

کرباسیان با اشاره به قرارداد با سازمان زمین شناسی گفت: در خصوص تسریع در برنامه های اکتشافی برای سنگ آهن و سایر فلزات کمیاب با سازمان زمین شناسی قراردادی به امضا رسیده است.

وی گفت: در گذشته سرمایه گذاران خارجی رغبتی به سرمایه گذاری در پروژه های صنعتی ما نداشتند اما هم اینک شرکت های آلمانی و ایتالیایی در پروژه های ما فعالیتشان را آغاز کرده اند به عنوان مثال قرارداد سرب و روی مهدی آباد با یک شرکت استرالیایی عمانی منعقد شد و قرارداد سرب و روی انگوران نیز رو به اتمام است.

وی همچنین در خصوص متولی اصلی بخش صنایع کشور گفت: برخی از سیاست ها مغایر با معاونت معدنی است که باید اصلاح شود. و در مجموعه وزارت خانه بازتعریف صورت گیرد مسلما در شورای معاونین این موضوع مطرح خواهد شد.

وی افزود اینکه گفته می شود باید از خام فروشی جلوگیری شود جای سوال دارد چرا که ما نفت را هم که خام است نباید بفروشیم.

کرباسیان درپاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص توقف طرح های فولادی و میزان هزینه آنها در این مدت گفت: طرح های معوق هزینه های زیادی داشتند و به جای هزینه های عمران هزینه های جاری شدند.

از یک طرف باید پذیرفت که مشکل تحریم باعثآن بوده اما از طرف دیگر تصمیمات مسئولین نیز به تأثیر نبوده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص طرح تحقیق و تفحص از فولاد گفت: این تحقیق و تفحص بیشتر مربوط به عملکرد دولت قبل در صنعت فولاد می‌شود. صنعت فولاد صنعتی استراتژیک بوده که جزو اولویت‌های ایمیدرو است. متاسفانه این صنعت در دولت قبل با ضایعات زیادی ایجاد می‌شود که تلاش می کنیم علاوه بر همکاری در طرح تحقیق و تفحص زمینه رونق دوباره صنعت فولاد را فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ایمیدرو امیدوار است بتواند از طریق حقوق دولتی معادن، کمک خزانه و قانون جدید مجلس مبنی بر بازگشت ۷۰ درصد از منابع حاصل از واگذاری‌ها به سازمان‌های توسعه‌ای و همچنین دریافت پنج میلیارد دلار وام از صندوق توسعه بتواند پروژه‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی را تامین مالی کرده و هر چه زودتر آن‌ها را به بهره‌برداری برساند.

وی گفت: سوء استفاده های کلانی در خصوص واگذاری ها به شبه دولتی ها صورت گرفت که ضربه سنگینی به صنعت زد.

کرباسیان درپاسخ به این پرسش ایلنا که آیا برنامه‌ای برای برطرف سازی ضعف قانون معادن دارید یا خیر گفت: کارگروهی با حضور وزیر صنعت تشکیل شده و بحث‌های مقدماتی قانون معادن صورت گرفته است و نمی توان گفت که همه قوانین درست است و تنها قانون خداوند بدون ایراد است اما استراتژی ما هم براساس مسائل روز عوض می شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا در خصوص تغییرات مدیریتی در ایمیدرو گفت: واگذاری‌ها توان تغییرات را از ما گرفته است اما امیدواریم سرمایه گذاران جدید تأمین اجتماعی افراد با لیاقت و مقتدری را برای شرکت های زیرمجموعه انتخاب کنند.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز