خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن برنج در گفتگو با ایلنا:

اعلام بی‌هنگام نرخ تضمینی برنج، کشت ارقام پرمحصول را کاهش می دهد

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۵۱۲

دهه دوم بهمن زمان مناسب برای اعلام نرخ سال آتی است چراکه کشاورز در اسفند ماه نهاده می‌خرد و تصمیم می‌گیرد به کشت چه نوع محصولی مبادرت ورزد لذا وقتی ۶ ماه زودتر از کشت محصول نرخ‌های خرید یک سال بعد محصول اعلام می‌شود، کشت پرمحصول برنج تنزل می‌یابد.

اعلام زودهنگام نرخ خرید تضمینی برنج در شهریور ماه ضمن اینکه مهر تائیدی بر روند کاهش ارقام پر محصول برنج است، تولید ملی را به مخاطره می‌اندازد.

جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در واکنش به اظهارات اخیر وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه شهریور ماه زمان قانونی اعلام نرخ خرید تضمینی برنج است، گفت: با توجه به اینکه فروردین ماه زمان کشت برنج است قطعا بهمن ماه بهترین زمان برای قیمت‌گذاری خرید این محصول برای سال آینده است نه اینکه ۶ ماه قبل قیمت‌های خرید یک سال بعد تعیین شود و کشاورز را با بی‌انگیزه‌گی و تشویش مواجه کند.

وی با بیان اینکه زمان کشت برنج متفاوت با دیگر محصولات کشاورزی است و باید از دیگر محصولات مستثنی شود، افزود: وزیر جهاد کشاورزی به عنوان حامی و مدافع قشر کشاورز باید هیات دولت را مجاب کند که در زمان تعیین نرخ خرید تضمینی برنج بازنگری کند زیرا کشاورزان زمانی تصمیم به کشت برنج پرمحصول می کنند که برای فروش محصول خود در سال آتی دغدغه‌ای به لحاظ قیمت عادلانه نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: با اعلام زودهنگام نرخ خرید بدون پیش بینی نرخ تورم، قیمت نهاده‌ها و حتی کارمزد کارگر، کشاورز را به کشت پرمحصول برنج بی‌رغبت کرده حتی ممکن است به کیفیت محصول نیز ضربه وارد شده ضمن اینکه تولید ملی و حتی خودکفایی برنج در مخاطره قرار می‌گیرد.

دبیر انجمن برنج تاکید کرد: دهه دوم بهمن زمان مناسب برای اعلام نرخ سال آتی است چراکه کشاورز در اسفند ماه نهاده می‌خرد و تصمیم می‌گیرد به کشت چه نوع محصولی مبادرت ورزد لذا وقتی ۶ ماه زودتر از کشت محصول نرخ‌های خرید یک سال بعد محصول اعلام می‌شود کشت پرمحصول برنج تنزل می‌یابد.

علیزاده در ادامه اعلام نرخ خرید ۲۷۰۰ تومان برای گونه‌ای از برنج پرمحصول بنام شیرودی را برای سال آینده درحالیکه این محصول در سال جاری با قیمت ۴۰۰۰ تومان در بازارعرضه می‌شود ناعادلانه و منجر به دامن زدن به کاهش کشت این ارقام پرمحصول از برنج دانست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز