خبرگزاری کار ایران

رایزن بازرگانی ایران در عراق:

امنیت تجار ایرانی برقرار است

asdasd
کد خبر : ۲۵۱۵۵۰

با توجه به امنیت بخش‌های شیعه‌نشین عراق و فعالیت تجار ایرانی در این محدوده، هیچ خطری آنها را تهدید نمی‌کند.

رایزن بازرگانی ایران در عراق با اشاره به اینکه ۹۵ درصد بازار عراق وارداتی است و سهم ایران از این رقم حدود ۲۰ درصد است، گفت: با توجه به امنیت بخش‌های شیعه‌نشین عراق و فعالیت تجار ایرانی در این محدوده، هیچ خطری آنها را تهدید نمی‌کند.

به گزارش ایلنا و به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، ابراهیم رضازاده، درباره نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد اظهار کرد: این نمایشگاه از نظر وسعت و میزان استقبال شرکت‌های ایرانی نسبت به دوره‌ گذشته بی‌نظیر است؛ استقبال از این نمایشگاه سه برابر شده است اما به دلیل کمبود وقت ناچار شدیم بسیاری از شرکت‌های متقاضی را رد کنیم.

وی با بیان اینکه بازار عراق یکی از جذابترین بازارهای مصرفی است، تاکید کرد: بازار عراق از نظر جغرافیایی به ایران نزدیک است؛ صادرات به این کشور صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به سایر کشورها دارد. این کشور نفت زیادی در اختیار دارد و مردمش درآمد بالایی برای خرید کالاهایی ایرانی دارند. از طرفی سلایق مصرفی مردم عراق به فرهنگ ایرانی نزدیک است و این مسئله باعثشده بازار مصرفی عراق و محصولات ایرانی مطابقات بیشتری داشته باشند از سوی دیگر مصرف کالاهای کشورهایی که به تروریست‌های عراقی کمک می‌کنند توسط شیعیان عراقی تحریم شده است. به همین دلیل تمایل بیشتری برای استفاده از کالاهای ایرانی وجود دارد.

رایزن بازرگانی ایران در عراق با تاکید بر اینکه تقاضای بازار عراقی از کالاهای ایرانی زیاد است، تصریح کرد: افزایش سطح صادرات بر دوش تولیدکنندگان و تجار ایرانی است. تجار نباید انتظار داشته باشند که خریدار عراقی به کارخانه‌های آنها مراجعه کند و با پرداخت ۱۰۰ درصد بها، کالا را خریداری کند؛ آنها نباید منتظر مشتری عراقی باشند. به عنوان مثال در زمینه لوازم خانگی باید خدمات پس از فروش و نمایندگی برندها موجود باشد تا خریدار استفاده از محصولات ایرانی را ترجیح دهد.

رضازاده در ادامه گفت: تجار و بازرگانان باید ببیند چقدر برای بازاریابی بودجه در نظر می‌گیرند. در بازارهای بین‌المللی که سطح رقابت بالاتر است و کالاها با بهای ارزان و بدون تعرفه وارد می‌شوند، باید هزینه، نیرو و وقت بیشتری گذاشت. بازار عراق تشنه است اما، رقبای چینی، ترک، سوریه‌ای، هندی و پاکستانی هم بیکار ننشته‌اند. هیچ ممنوعیت و تعرفه‌ای وجود ندارد، رقابت هم سخت‌تر است.

وی ادامه داد: به تجار و تولیدکنندگان ایرانی توصیه می‌کنم برای در اختیار گرفتن سهم بیشتری از بازار عراق حضور مستقیم در این کشور داشته، شرکت ثبت کنند و توزیع مویرگی داشته باشند؛ حضور دائم در بازار و یا دادن نمایندگی‌های شرکت‌های ایرانی به تجار عراقی کمک می‌کند تا سهم ایران از بازار وارداتی عراق افزایش یابد.

رایزن بازرگانی ایران در عراق درباره تاثیر برگزاری نمایشگاه اختصاصی بغداد اظهار کرد: حضور شرکت‌های بزرگ و توانمند ایرانی در عراق باعثمی‌شود که آنها با توانمندی‌های ما بیشتر آشنا شوند. بسیاری از کشورها هنوز نمی‌دانند که چه کالاهای باکیفیتی در ایران تولید می‌شود یا اینکه حجم تولیدات ما چقدر است. با حضور کالاهایی مانند خودرو، محصولات بهداشتی و دارویی با تکنولوژی بالا در این نمایشگاه، بازار عراق به شناخت بهتری از ایران می‌رسد و حجم مبادلات را گسترش می‌دهد. شرکت‌های حاضر در نمایشگاه نیز می‌توانند نمایندگی‌های خود را در این کشور مستقر کنند و کالاهایشان را جا بیندازند.

رضازاده با اشاره به اینکه با نگاه بلندمدت و حضور مستمر می‌توانیم بازار عراق را حفظ کنیم، خاطر نشان کرد: عراق زمینه‌ها و پتانسیل‌های زیادی برای صادرات دارد، باید سعی کنیم به محض برقراری امنیت بازار را حفظ کنیم. نباید نگاه کوتاه مدت داشته باشیم. با نگاه بلندمدت و حضور مستمر می‌توان بازار ایران را حفظ کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که برای حفظ امنیت تجار ایرانی در عراق چه تدابیری اندیشه شده است، اظهار کرد: یکی از ترس‌هایی که تجار ایرانی دارند این است که در همه جای عراق به یک نسبت ناامنی وجود دارد. درحالی که در استان‌هایی که قبلا فعالیت اقتصادی و تجاری نداشته‌ایم، ناامنی برقرار است. ما به دلیل اختلافات مذهبی در استان‌های موصل، کرکوک و الانبار بازار هدفی نداریم.

وی یادآور شد: ۶۵ درصد از جمعیت عراق در بخش شیعه‌نشین زندگی می‌کنند، بازار این قسمت برای تجار ایرانی امن و در دسترس است، بنابراین، امنیت تجار ایرانی تهدید نمی‌شود.

رایزن بازرگانی ایران در عراق در پاسخ به این پرسش که حجم صادراتی ما بیشتر در چه زمینه‌ای است، تصریح کرد: ما مصالح ساختمانی، موادغذایی، خودرو و موادمصرفی به عراق صادر می‌کنیم؛ کالاهای ساخته شده نهایی به این کشور می فرستیم نه مواد خام که به طور مستقیم مورد استفاده مردم عراق قرار می‌گیرد. این یعنی اشتغال بیشتر در کشور و به کار افتادن صنایع کوچک، متوسط، میان‌دستی و نهایی.

رضازاده در پاسخ به این سوال که آیا در سایر زمینه‌ها نیز با توجه به تقاضای بازار عراق امکان فعالیت وجود دارد؟ خاطرنشان کرد: یکی از اهداف سومین کمیسیون عالی مشترک میان ایران و عراق بررسی زمینه‌های است که صادرات ما در آنها کمرنگ است که می‌توان به مواردی مانند دارو و تجهیزات پزشکی، توریسم پزشکی و گردشگری طبیعی و تاریخی اشاره کرد، ما به دنبال یک رابطه برد - برد و توسعه اقتصادی دوجانبه هستیم و نمی‌خواهیم تنها ایران منافعی داشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز