خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

ماهی قزل آلا در لباس سالمون

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۲۰۵

در کشور تولید ماهی سالمون نداریم و تمامی سالمون‌های داخلی که به اسم این ماهی عرضه می‌شود‌‌ همان قزل‌آلا است.

ماهی سالمون و قزل آلای سفید از یک خانواده‌اند که در گروه ماهی‌های آزاد قرار می‌گیرند و هر کدام از این ماهی‌ها بر اساس ذائقه افراد خریداری می‌شود؛ اما مساله این است که متاسفانه حجم قابل توجهی از ماهی سالمون در بازار‌‌ همان قزل آلای رنگ شده است که به اسم ماهی سالمون و با قیمتی بالا عرضه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چندی پیش معاونت امور دام سازمان جهاد کشاورزی دررابطه با تعداد مراکز مجاز پرورش ماهی سالمون اعلام کرده است که ماهی سالمون یا‌‌ همان ماهی آزاد دریای شمال نوعی ماهی وارداتی است و قابلیت پرورش در هیچ نقطه‌ای از کشور را ندارد و بر همین اساس تا‌کنون هیچ مجوزی مبنی بر پرورش ماهی سالمون از سوی مراجع قانونی ذیصلاح صادر نشده است.

گفتنی است که قیمت هر کیلو ماهی قزل آلا در بازار ۱۴ هزارتومان و تفاوت قیمت ماهی قزل آلا و سالمون داخلی در نقاطی از شهر بین ۵تا ۶ هزارتومان و در نقاطی دیگر این تفاوت قیمت به ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان نیز می‌رسد؛ اما نکته قابل توجه این است که در برخی از مراکز عرضه ماهی سالمون انواع خارجی این ماهی تا کیلویی ۵۰ هزارتومان نیز عرضه می‌شود که شاید همین امر سبب شده است که بسیاری از تولیدکنندگان در زمان پرورش برای تغذیه این ماهی از موادی استفاده کنند که رنگ این ماهی را تغییر می‌دهد تا در زمان فروش به اسم ماهی سالمون و گا‌ها ماهی سالمون خارجی از سود حاصل استفاده کنند.

همچنین ارسلان قاسمی، مدیر عامل اتحادیه سراسری تکثیر و پرورش میگو؛ ماهی و آبزیان در این رابطه به ایلنا می‌گوید: در کشور تولید ماهی سالمون نداریم و تمامی سالمون‌های داخلی که به اسم این ماهی عرضه می‌شود‌‌ همان قزل آلا است.

وی با اشاره به دستچین قزل آلاهایی که سایز آن‌ها بزرگ‌تر است، می‌گوید: تولیدکننده در ماه‌های آخر با استفاده از غذاهای رنگی که حاوی تبا کارتن که‌‌ همان رنگ موجود در هویچ است، موجب تغییر رنگ این نوع ماهی می‌شود و پس از آن قزل آلا به نام سالمون در بازار فروخته می‌شود. "

اینکه چرا سازمان شیلات، دامپزشکی و حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده سکوت کرده‌اند نکته عجیبی است و عجیب‌تر این است که این سه سازمان حتی در این زمینه اطلاع رسانی هم نکرده‌اند چرا که استفاده از این رنگدانه ها ۳۰ تا ۶۰ میلی‌گرم در یک کیلو غذای ماهی ضرری ندارد؛ اما استفاده بیش از این میزان غیر مجاز است و طبعا سلامت انسان را تحت تاثیر قرار می دهد.

گفتنی است که ماهی سالمون کم کالری بوده و مقدار چربی‌های اشباع شده در آن ناچیز است ولی سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ است، امگا ۳‌ها چربی‌های مفید و سالمی هستند که بدن قادر به تولید آن نیست.

این اسیدهای چرب ضروری مسئولیت محافظت از پوست، تقویت عملکرد قلب و افزایش سلامتی قلب را بر عهده دارند این نوع ماهی بروز حملات قلبی، ریتم‌های نامنظم قلب، لخته شدن خون درون رگ‌ها پیشگیری کرده و مقدار کلسترول بدن را نیز کاهش می‌دهد، بنابراین مصرف کننده با آسودگی خاطر ماهی سالمون را به دلیل خواص موجود درآن با قیمتی بالا‌تر از دیگرماهی‌های موجود در بازار خریداری و مصرف می‌کند که سالمون واقعی نیست!

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز