خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه آزاد زنجان در مراسم دومین کنفرانس ملی سرب و روی تاکید کرد:

پیوند دانشگاه و بخش صنعت در کشور ضروری است

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۷۲۳

دانشگاه‌ها از ظرفیت بالقوه‌ای برای حل مشکلات بخش صنعت در کشور برخوردار هستند.

رییس دانشگاه آزاد زنجان گفت: ۱۴ هزار و ۵۰۰دانشجو دراین دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، یداله رجایی، امروز چهارشنبه(۷مهر) در آیین مراسم برگزاری دومین همایش یک روزه ملی سرب و روی در دانشگاه آزاد اسلامی زنجان، با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها از محورهای اصلی ایجاد زمینه فکری و حل مسائل علمی بخش صنعت هستند، اظهار داشت: تمامی آموزش‌های بخش صنعت از تراوشات فکری دانشگاه‌ها تغذیه می‌کنند.

رجایی با بیان اینکه دانشگاه محور اصلی ایجاد زمینه فکری و حل مسائل علمی برای بخش صنعت است ابراز کرد: عدم تعامل مناسب بین دانشگاه و صنعت به عنوان حلقه‌ای مفقوده طی سالیان گذشته مطرح بوده است که تا به امرو راهکار مناسبی برای نزدیکی این دو بخش به یکدیگر ارایه نشده است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، در ادامه با اشاره به اهتمام دانشگاه آزاد طی سال‌های اخیر برای جذب ۱۰ میلیارد ریال اعتبار طرح تحقیقاتی برون دانشگاهی یادآورشد: این اقدام مهم دارای نقش اساسی در انجام فعالیت‌های پژوهشی در عرصه تحقیقاتی در دانشگاه آزاد اسلامی داشته است.

رجایی در ادامه سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های علمی استان زنجان برای فعالیت‌های اقتصادی و معدنی در استان با ظرفیت‌های مطلوب، افزود: ۱۴ هزار و ۵۰۰دانشجو دراین دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

این مسئول در استان زنجان، دانشگاه آزاد زنجان را دارای یک فضای مسقف ۱۳۱ هزار متر مربعی در زمینی بیش از ۱۱۰ هکتار، با ۳۴۰ عضو هیات علمی تمام و نیمه وقت، برشمرد و گفت: ۳۳۰ نفر کارمند، پنج دانشکده مصوب، ۱۴ رشته دکتری و ۳۴ رشته کار‌شناسی ارشد عنوان کرد.

در ادامه این همایش ملی، سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، نیز با ارئه گزارش از حوزه صنعت و معدن استان زنجان اظهار داشت: در سال جاری شاهد توسعه بخش صنعت و معدن همگام با توسعه بخش کشاورزی با محور طرح‌های توسعه‌ای استان بودیم.

فغفوری با بیان اینکه محور توسعه‌ای استان با ده راهبرد در صنعت و معدن تدوین شده است، افزود: یکی از مهم‌ترین محور‌ها در این زمینه، ایجاد زیر ساخت‌های توسعه بخش معدنی و استفاده از ظرفیت‌های خالی در بهره وری این بخش خواهد بود.

سرپرست صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، در ادامه با اشاره به وجود مواد سرب و روی بعنوان یک فرصت در استان زنجان گفت: بزرگ‌ترین معدن خاورمیانه(انگوران) د راستان زنجان است که در حال حاضر حدود ۹میلیون تن ذخیره مواد دارد.

این مسئول در استان زنجان ادامه داد: معدن انگوران دارای ظرفیت ۷۰۰هزار تنی است که در زمان پیک ۸۰۰هزار تن نیز برداشت شده است.

وی در بخشی از سخنان خود استان زنجان، را قطب سرب و روی کشور دانست و گفت: در استان زنجان ۴۶واحد تولید شمش روی داریم.

فغفوری با اشاره به تولید سال ۹۲ گفت: در سال ۹۲نزدیک به ۱۱هزار تن تولید شمش روی داشتیم.

وی همچنین با بیان اهمیت صنعت سرب و روی استان افزود: بیشترین اشتغال استان در این بخش بوده است.

فغفوری در ادامه یکی از مشکلات این صنعت را در استان زنجان، عدم توازن تولید و فعالیت واحد‌ها با ظرفیتهای پایین‌تر از توجیه اقتصادی عنوان کرد و گفت: بیشتر ظرفیت‌ها دراین زمینه خالی است.

وی یکی دیگر از مشکلات را آینده نامشخص فعالیتهای واحد‌ها برای تامین مواد اولیه دانست و گفت: مدیران به جای برنامه ریزی برای برنامه‌های بلند مدت شاهد برنامه ریزیهای کوتاه مدت د راین زمینه هستند.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، با اشاره به اهمیت معدن مهدی آباد زنجان اظهار داشت: راهکارهای افراد و صاحبان صنایع و اساتید در زمینه مواد معدنی بویژه سرب و روی برای مباحثاکتشافی و پی جویی‌ها دراین زمینه حائز اهمیت است.

وی همچنین در خصوص استفاده و اقدامات برای معادن سلطانیه، شهرستان طارم و منطقه حفاظت شده شهرستان ماهنشان آنرا مهم ارزیابی کرد و افزود: درصدد تعیین تکلیف معدن مهدی آباد زنجان هستیم.

این مسئول در استان زنجان، با اشاره به حدود ۸میلیون تن تولید کیک در استان زنجان گفت: لازم است با استفاده از تکنولوژی و تجهیزات دراین زمینه اقدامات عملیاتی موثر انجام گیرد.

وی استخراج از پسماندهای مواد را مهم ارزیابی کرد و گفت: ما در استان زنجان تا مرحله شمش، فعالیت مطلوب داریم و از این بخش به بعد با عدم برنامه ریزی و فعالیت‌ها مواجه هستیم.

فغفوری صنایع پایین دستی را در این راستا مغفول مانده اعلام کرد و گفت: دراین خصوص فقط ۳۱ فرصت احصاء شده داریم تا بتوانیم در زمینه تولید پودر روی شاهد ارزش افزوده مطلوب باشیم.

وی در بخشی از سخنان خود، ایجاد دانشگاه صنعتی در استان زنجان را در ارتقاء رشته‌های صنعتی و معدنی برای پیوند رشته‌های صنعتی با علم روز را مهم ارزیابی کرد و گفت: اخیرا شاهد هدایت‌های از بخش خصوصی برای استفاده از پتانسیل‌ها وظرفیتهای بسیار بالای علمی و صنعتی دراستان بودیم.

دبیر علمی دومین همایش ملی سرب و روی نیز، به‌عنوان سومین نفر در این همایش ملی با اشاره به اهمیت برگزاری این همایش در استان زنجان، گفت: این همایش در ۱۲ محور تخصصی اقدام به جذب مقالات علمی و پژوهشی کرده است.

محمد نوشه در این زمینه افزود: ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده که از این تعداد ۶۳ مقاله به صورت شفاهی و پوس‌تر ارایه می‌شود.

دیگر مهمان این همایش ملی، داوود مرادخانی، موسس و پایه گذار رشته متالورژی «مواد» در دانشگاه آزاد اسلامی زنجان بود که با اشاره به اهمیت معادن سرب و روی زنجان، اظهار داشت: بزرگ‌ترین معدن ایران و اولین معدن جهان در استان زنجان است.

مرادخانی با اشاره به اهمیت معدن معدن مهدی آباد زنجان گفت: از تمامی تلاش‌های صنعتگران برای توسعه سرب و روی زنجان وایران قدر دانیمی کنم.

۸۰درصد از معادن روی فعال جهان به صورت زیرزمینی استخراج می‌شوند

استاد دانشگاه امیرکبیر در زنجان نیز بعنوان دیگر سخنران در این همایش ملی گفت: ۸۰درصد از معادن روی فعال جهان به صورت زیرزمینی استخراج می‌شوند

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: مواد ۸۰ درصد از معادن فعال روی در جهان به صورت زیر زمینی، هشت درصد به صورت روباز و ۱۲ درصد به صورت مخلوط استخراج می‌شود.

اسکندر کشاورزی علمداری، در این راستا خاطر نشان شد: عیار معمولی روی به دست آمده از اکثر کشورهای جهان بین پنج تا ۱۵ درصد است.

وی اظهار کرد: متالوژی استخراجی علم و هنر به کارگیری مواد است.

این استاد دانشگاه گفت: ۹۰ درصد از روی تولید شده توسط روش‌های هیدرو متالوژی و در اکثر فرایندهای هیدرومتالوژی از اسید سولفوریک به عنوان عامل حل کننده استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هزینه‌های تولید روی را می‌توان در دو گروه طبقه بندی کرد، افزود: هزینه مواد اولیه که معمولا تابعی از قیمت جهانی و هزینه‌های فراوری تبدیل که بیشتر تابع عوامل منطقه‌ای و نوع تکنولوژی است.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان هم با اشاره به اهمیت صنایع سرب وروی زنجان گفت: توجه به مقوله سرب کمتر از روی نیست.

غلامحسین جمیلی با بیان دغدغه‌های متولیان این صنعت، مردم ومسئولین استان خاطر نشان شد: در شهر زنجان فرآوری مواد معدنی حائز اهمیت است.

جمیلی با بیان اینکه با دسترسی به تکنولوژی روز و امکانات و تجهیزات و با در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی، می‌توان اقدامات مطلوب دراین زمینه داشت، تاکید کرد: با انتشار مفاهیم و آمارهای واقعی و استفاده از نظرات صنعتگران و اساتید و عموم مردم این صنایع قابل توسعه و رشد در استان زنجان است.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان، با اشاره به اینکه بخش قابل ملاحظه‌ای از صنعت معدنی استان زنجان در دست بخش خصوصی است، اظهار داشت: غنای علمی می‌تواند در این بخش برای فرآوری بیشتر مهم و اساسی باشد.

وی در بخشی از سخنان خود با بیان اهمیت برخی فلزات در بخش صنعت و بنگاه‌های اقتصادی استان گفت: ما هنوز با شیوه‌های نوین بازرگانی برای حضور در بازار‌های جهانی اقدامات اساسی نداریم.

جمیلی در ادامه با ابراز تاسف از اینکه در این بخش از بازار‌های جهانی و سیستم مالی بی‌بهره‌ایم، افزود: با پرداختن به مقوله‌های جنبی دراین زمینه شاهد اقدامات مطلوب خواهیم بود.

رئیس اتاق زنجان در پایان سخنان خود، اظهار امیدواری کرد: برگزاری این همایش‌های ملی با محوریت علمی با حضور بخش صنعت ودانشگاه بتواند دراین حوزه مثمر ثمر باشد.

در ادامه این همایش یک روزه سخنرانی جواد مقدم، دانشیار دانشگاه سهند تبریز و مدیر تحقیق و توسعه شرکت خالص‌سازان روی زنجان، سخنرانی رضوی، رامین کیا مهر رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان، و ارائه ۱۶ مقاله از جمله برنامه‌های همایش ملی سرب و روی یکروزه در زنجان بود.

تهیه و تنظیم: زهرا ملابابائی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز