خبرگزاری کار ایران

در میزگردی با حضور اعضای شورای شهر تهران مطرح شد؛

ابهام انتخابات شورایاری‌ها رفع شود / بهره‌برداری سیاسی در کار نیست

کد خبر : ۲۴۴۴۲۶

ورود یکی از نمایندگان مجلس به موضوع، مساله‌ را پیچیده‌تر کرد / نظارت نمایندگان مجلس بر انتخابات شورایاری‌ها نیاز به مصوبه قانونی دارد / وزارت کشور و فرمانداری برگزاری انتخابات را نپذیرفته‌اند.

در آستانه برگزاری انتخابات شورایاری‌ها نظرات متفاوتی در خصوص برگزاری این انتخابات وجود دارد؛ وزارت کشور برگزاری این انتخابات را منوط به مصوبه قانونی می‌داند و از سویی بر نظارت چند تن از نمایندگان مجلس بر این انتخابات تفاهم حاصل می‌شود، این در حالی است که شورای شهر اسلامی شهر تهران به عنوان نهاد بالادستی و تشکیل دهنده اصلی نهاد شورایاری‌ها نه تنها به جد خواستار برگزاری این انتخابات است که نظارت بر این انتخابات را حق خود دانسته تا جایی که تعدادی از اعضای شورا نیز نظارت نمایندگان مجلس بر انتخابات شورایاری‌ها را غیرقانونی و مخالفت صریح خود را با آن اعلام کرده‌اند، اما برخی دیگر از اعضای شورا بنا به دلایلی با این نظارت مخالفتی نداشته و آن را در تضاد با حق نظارت اعضای شورای شهر بر انتخابات شورایاری‌ها نمی‌دانند. در این راستا خبرگزاری ایلنا میزگردی را با حضور اعضای شورای اسلامی شهر تهران؛ مرتضی طلایی، احمد حکیمی‌پور و علیرضا دبیر برگزار کرده است.

مرتضی طلایی در ابتدا با اشاره به فرمان امام(ره) در بدو پیروزی انقلاب مبنی براینکه به سرعت آئین‌نامه انتخابات شورا‌ها با هدف واگذاری کار مردم به مردم تهیه و ابلاغ شود، گفت: به هر دلیل این کار در سال‌های اولیه انقلاب صورت نگرفت، تا اینکه در دولت اصلاحات این کار شروع شد و بخشی از آن انجام شد و تنها شوراهای شهر و روستا تشکیل شدند، اما شورای محلات در این فرآیند دیده نشد.

وی با اشاره به اینکه جایی که امکان واگذاری کار مردم به مردم وجود دارد، شورای محله است، افزود: در تهران با آغاز به کار شورای اول پی بردند که تحقق این فرمان امام و تحقق اهداف شورای شهر بدون ایجاد زمینه و شرایط لازم برای استفاده از ظرفیت‌های مردم در محلات شهر تهران موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

رئیس ستاد هماهنگی شورایاری های شهر تهران اضافه کرد: لذا شورای شهر تهران به سمت راه‌اندازی شورای محلات حرکت کرد و سرانجام این شورا تحت عنوان انجمن معتمدین محلات براساس تبصره ۷ ماده ۷۱ قانون شورا‌ها راه‌اندازی شد، و بعد‌ها اصطلاحی تحت عنوان شورایاری برای آن به کار بردند.

کار خلاف قانون انجام نمی‌دهیم

طلایی درباره چرایی وجود اظهارنظرهای مختلف در مورد نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها تصریح کرد: کار خلاف قانون نمی‌خواهیم انجام دهیم، و به دلیل عدم وجود قانون برای شوراهای پائین دست، بر اساس طرحی تحت عنوان انجمن معتمدین محلات بوده که در شورای اول تهیه و در فرمانداری تایید شده، چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها را نیز برگزار خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در شورای اول به ضرورت وجود شورایاری‌ها پی برده، در شورای دوم آن را تکمیل کرده و در شورای سوم گام‌های بعدی را بر می‌دارند، خاطرنشان کرد: در نتیجه امروز در ۳۷۴ محله تهران، ۳۷۴ دولت محلی مستقر کرده‌ایم، به این معنی که این نهاد دارای ساختار، بودجه، مدیریت‌، برنامه‌ریزی و فعالیت است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به مخالفت دولت نهم با برگزاری سومین دوره انتخابات شورایاری‌ها به دلیل وجود مشکلات قانونی یادآور شد: سرانجام با رایزنی‌های انجام شده، توافقنامه‌ای میان وزیر وقت کشور مرحوم کردان و شورای شهر تهران منعقد و قرار شد دو کار انجام شود؛ نخست اینکه انتخابات را با در نظر گرفتن برخی ملاحظات برگزار کنند و دوم اینکه وزرات کشور و شورای عالی استان‌ها نیز آئین‌نامه برگزاری انتخابات انجمن معتمدین محلات را تدوین کنند تا مبنای عمل دوره‌های بعدی قرار گرفته و حتی به صورت سراسری هم اجرا شود.

وی با اشاره به انجام مقدمات برگزاری انتخابات شورایاری ها، عنوان کرد: در دوره چهارم شورای شهر، برای فراهم کردن زمینه برگزاری چهارمین دوره انتخابات شورایاری ها اقدام کردیم. در این راستا جلساتی را در وزارت کشور برگزار و با هماهنگی این وزارتخانه پیش‌نویس آئین‌نامه‌ای را تهیه کردیم.

طلایی خاطرنشان کرد: زمانی که به ستاد انتخابات شورایاری‌ها وارد شدم؛ اولین کارم پی‌گیری برگزاری انتخابات این نهاد بود، چراکه دوره فعلی به سرآمده و این موضوع خواست مردم بود و ما باید پاسخگوی مطالبات اجتماعی مردم باشیم، بنابراین با وزارت کشور مذاکراتی انجام دادیم و در کارگروهی که تشکیل دادیم، آئین‌نامه‌ای را تدوین کردیم، در این آئین‌نامه مشخص شده است که انجمن معتمدان محل را چگونه شکل بدهیم و قرار شد که این آئین‌نامه را دولت ابلاغ کرده و ملاک عمل قرار گیرد، که متاسفانه این کار انجام نشد.

وی اظهار کرد: در نهایت ما پیگیر برگزاری انتخابات شدیم و نامه‌ای را به وزیر کشور نوشتیم و بعد از رایزنی‌های شفاهی، درخواست صدور مجوز برگزاری انتخابات را دادیم که وزیر کشور موضوع را به معاون عمرانی خود آقای خندان‌دل ارجاع دادند که موضوع را پی‌گیری کنند و ما با وی شروع به مذاکره کردیم.

ورود یکی از نمایندگان مجلس به موضوع، مساله‌ را پیچیده‌تر کرد

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: در این مقطع دلیل مخالفت وزارت کشور با برگزاری انتخابات شورایاری ها؛ سخنان یکی از نمایندگان مجلس بود که برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در دوره قبل را با این استدال که مجری و ناظر یکی بوده را خلاف قانون دانسته و گفته بود که اگر وزارت کشور مجوز برگزاری این انتخابات را بدهد از وزیر کشور در صحن مجلس سوال می‌کنیم و بدین ترتیب ورود یکی از نمایندگان مجلس به این موضوع، مساله‌ را پیچیده‌تر کرد.

طلایی در پاسخ به این سوال که آیا ورود نمایندگان مجلس به انتخابات شورایاری‌ها از اینجا بود، گفت: اعتراض یکی از نمایندگان مجلس باعثکندتر شدن کمک وزارت کشور برای همکاری با ما شد، در نتیجه با خندان دل، ‌‌ همان نماینده مجلس به نمایندگی از مجمع نمایندگان تهران و ریاست محترم شورای شهر تهران آقای چمران و بنده جلساتی را تشکیل دادیم که طی آن گفت‌وگوهایی انجام گرفت.

وی ادامه داد: براساس آن گفت‌وگو‌ها؛ میان وزارت کشور، مجمع نمایندگان تهران و شورای شهر تهران توافق شد که به دلیل ملاحظات موجود، مجددا طرحی را برای برگزاری انتخابات در شورا تصویب و به فرمانداری ارسال کنیم که فرمانداری مصوبه طرح مذکور را رد کرد و بعد از آن طرح به شورای حل اختلاف رفت و در آنجا شورای حل اختلاف به نفع شورا رای داد و مصوبه تائید شد. که بر مبنای آن، مرحله بعدی کار خود را شروع کردیم.

رئیس ستاد هماهنگی شورایاری های شهر تهران ادامه داد: از طرف دیگر توافق شد که دولت در برگزاری انتخابات ما را همراهی کرده و نظارت عالیه خود را نسبت به موضوع انتخابات داشته باشد و اجرای انتخابات نیز برعهده شورای شهر تهران و مدیریت شهری باشد و مجمع نمایندگان هم نظارت بر کار داشته باشند.

فرماندار تهران قول همکاری داد

طلایی با اشاره به اینکه من شخصا فرماندار محترم تهران را ملاقات کرده و عرض کردم که هر طور که شما به عنوان نماینده عالی دولت در تهران تدبیر کنید، ما آماده انجام آن هستیم، خاطرنشان کرد: فرماندار نیز قول همکاری دادند و در راستای برگزاری انتخابات توجه به نکاتی را مورد تاکید قرار دادند و ما استارت انجام کار را زدیم.

عضو شورای شهر تهران گفت: بر اساس توافق میان وزارت کشور و مجمع نمایندگان تهران نامه‌ای را به ریاست مجلس شورای اسلامی نوشتیم، وی نیز بر اساس درخواست ما نامه را به مجمع نمایندگان استان تهران ارجاع دادند که این مجمع سه نفر را به ما معرفی کرد.

طلایی یادآور شد: در این زمان همکاران ما در شورای شهر تهران با این عنوان که نظارت بر انتخابات حق شورای شهر است به این موضوع ورود پیدا کردند، زیرا پیشنهاد داده بودیم؛ شهرداری برگزارکننده انتخابات و شورای شهر تهران ناظر بر این انتخابات باشد اما مجلس و دولت اعتقاد داشتند که ناظر و مجری نمی‌تواند، یکی باشد؛ چرا که شهرداری و شورا از هم جدا نیستند و مجموعه مدیریت شهری را تشکیل می‌دهند و این موضوع منشا اختلاف شد.

وی توضیح داد: ما در شورای شهر مدعی این هستیم که نظارت حق شورای شهر تهران است و بر همین اساس مصوبه‌ای را در شورا تصویب کردیم که مطابق آن نظارت را برابر روال گذشته، شورا انجام دهد که فرمانداری مجددا آن را رد کرده است.

حق نظارتی شورا حفظ و اعمال شود

طلایی تصریح کرد: از آنجا که به دنبال اصل موضوع یعنی برگزاری انتخابات شورایاری‌ها هستیم به‌ دنبال تعاملی هستیم که نتیجه آن همکاری همه برای برگزاری این انتخابات شود، لذا پیشنهاد ما این است که حق نظارتی شورا حفظ و اعمال شود و ساز و کار این نظارت فراهم شود. این نتیجه مذاکره با دوستان است که در ستاد هماهنگی شورایاری‌ها باید انجام دهیم.

وی افزود: از آن طرف با مجمع نمایندگان استان هم صحبت کردیم؛ براین مبنا که شما به عنوان کسانی که مدعی هستید، انتخابات شورایاری‌ها باید به‌ گونه‌ای برگزار شود که محلات از شائبه تخلف و تقلب دور باشند و استناد می‌کنید به اینکه در انتخابات دوره سوم، شما منشا اصلی دروغ بزرگ انتخابات سال ۸۸ ریاست جمهوری شدید، بیایید و نظارت عالیه را داشته باشید، از همین رو ما مشکلی نمی‌بینیم که نمایندگان در جایگاه نمایندگی خود نظارت عالیه‌ای براین انتخابات داشته باشند.

رئیس ستاد هماهنگی شورایاری های شهر تهران تصریح کرد: ما به دنبال برگزاری انتخابات در یک اتاق شیشه‌ای هستیم تا مجلس، دولت و مردم از این اتاق شیشه‌ای همه‌ چیز را ببینند، چرا که در پی رفع اختلاف نظر‌ها هستیم.

طلایی با تاکید براینکه شورایاری‌ها نهادی اجتماعی و از بزرگ‌ترین ثمرات شورای شهر هستند، اظهار کرد: انتخابات شورایاری‌ها نیز عملی اجتماعی و محلی است، این انتخابات یک اقدام ملی نیست که سیاسی باشد. از همین رو همه باید خود را مکلف کنیم که این عمل اجتماعی را انجام دهیم.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: نمی‌خواهیم به دلیل ابهام دیگر نهاد‌ها در این خصوص، شورایاری‌ها دچار آسیب شوند، چرا که ما خود را امانتدار امری می‌دانیم که در گذشته ایجاد شده و باید آن را به آیندگان برسانیم.

هیچ نهادی نباید مانع برگزاری این انتخابات شود

وی تاکید کرد: هر نهاد و تشکیلاتی که مانع برگزاری این اتنخابات باشد، بزرگ‌ترین ظلم را به این نهاد اجتماعی و شورا‌ها کرده است و ضرورت دارد، دغدغه‌های موجود در این زمینه برطرف شده و این انتخابات بر مدار قانون برگزار شود. لذا اگر مشکلاتی در گذشته وجود داشته، دال بر خلاف بودن انتخابات از اساس نمی‌شود.

احمد حکیمی‌پور عضو دیگر شورای شهر تهران نیز در ادامه به چگونگی شکل گیری شورایاری ها اشاره کرد و افزود: آنچه در حال حاضر ملاک عمل است، مصوبه سال ۱۳۷۸ است، آن زمان بحثبر سر این بود که چون ۱۵ نفر در شورای شهر نمی‌توانند، مشکلات تهران را بررسی کنند، بهتر است؛ برای آشنایی بیشتر با مسائل شهر تهران و یافتن راه حل برای آن‌ها، مردم تهران در سطح محلات به شورای شهر کمک کنند.

عضو ستاد هماهنگی شورایاری‌ها با تاکید براینکه این انتخابات از جنس انتخابات شورای شهر یا مجلس نیست و در قانون انتخابات تعریف نشده است، خاطرنشان کرد: محل استناد برگزاری این انتخابات بند ۷و ۸ ماده ۷۱ قانون شورا‌هاست که یکی از وظایف شورا را اقدام در جهت تشکیل انجمن‌ها و نهادهای اجتماعی، امدادی، ارشادی، تاسیس تعاون های تولیدی و توزیع و مصرف و نیز انجام آمارگیری، تحقیقات محلی و توزیع ارزاق عمومی با توافق دستگاه‌های ذیربط می‌داند.

حکیمی‌پور افزود: در دوره اول شورا از این دوبند این موضوع را استخراج کردیم که به این بهانه مردم تهران را برای کمک به شورای شهر در خصوص اداره شهر دخیل کنیم، همچنین در ماده ۱ مصوبه‌ای که پیش‌تر گفته شد و در حال حاضر ملاک عمل است، مقرر شده که در جهت تحقق و اجرای قانون شورا‌ها و تقویت مشارکت هر چه بیشتر شهروندان در ساماندهی امور مختلف شهری و جلب همکاری واقعی آنان در ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان، انجمن‌های شورایاری شهر تهران وابسته به شورای شهر تهران تشکیل شود.

وی با بیان اینکه شورایاری ذاتا وابسته به شورای شهر است و نوعی تقسیم کار داخلی با شهروندان در راستای اداره شهر و تفویض اختیارات قانونی شورا به شهروندان داوطلب تهرانی است، تاکید کرد: نباید به این موضوع از باب اینکه انتخاباتی هست و باید برآن نظارت شود، نگاه کنیم چرا که ما در شورا می‌توانیم اساسا انتخاباتی برگزار نکنیم و خودمان تعدادی از افراد معتمد را برای حضور در این انجمن‌ها و برای کمک به شناسایی مشکلات محلی انتخاب کنیم.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: دلیل اینکه انتخاب اعضای این انجمن را به صورت انتخابات برگزار کردیم، این است که سطح مشارکت عمومی را بالاببریم اما انتخابات شورایاری‌ها به صورت آنچه که در قانون انتخابات مشخص شده، نیست و نباید به این صورت درباره نظارت و اجرای آن صحبت شود.

نظارت نمایندگان مجلس نیاز به مصوبه قانونی دارد

وی با تاکید براینکه این انتخابات مربوط به حوزه انتخابی تهران است و هر نماینده تهران حق دارد بداند، در این حوزه انتخابیه چه خبر است، تصریح کرد: این موضوع از نظر ما ایراد ندارد، اما نظارت بر انتخابات به وسیله نمایندگان مجلس مورد تایید ما نیست و مجلس باید دراین‌باره قانون وضع کند، و درحال حاضر قانونی که برمبنای آن مجلس بر انتخابات شورایاری‌ها نظارت کند، وجود ندارد و برای این کار لازم است؛ ابتدا برگزاری انتخابات شورایاری‌ها تبدیل به قانون شود که چنین چیزی هم وجود ندارد.

حکیمی‌پور با بیان اینکه در تمام کشور شورایاری نداریم و تنها تعدادی از شهرهای بزرگ کشور با الگوبرداری از تهران چنین نهادی را تشکیل داده و عملکردشان را نیز خود تعریف می‌کنند‌، ادامه داد: شورایاری‌ها از موضوعات داخلی شورای شهر است و انتخابات آن یک انتخابات سراسری نیست که مجلس درباره آن تصمیم‌گیری کند.

وی با اشاره به اینکه موضوع انتخابات شورایاری‌ها کمی پیچیده شده و هر روز هم بد‌تر می‌شود، افزود: قصد ما حل و فصل موضوع بود، اما به نظر من اگر قرار است با انتخابات شورایاری‌ها به این صورت برخورد شود، هدف ما که مشارکت مردم در شناسایی و حل مشکلات شهر تهران بود، محقق نخواهد شد.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: این انتخابات مساله داخلی خود شورا است و در دوره‌های گذشته نیز شهرداری مجری آن بوده و تامین هزینه، امکانات، و نیرو نیز برعهده شهرداری بوده است و فرمانداری نیز صرفا از این باب که در برگزاری انتخابات تجربه دارد، می‌تواند در این خصوص کمک کند.

وی تاکید کرد: معتقدم برگزاری انتخابات شورایاری‌ها ضروری است، اما اگر امری سیاسی شود و هر کس بخواهد برای اهداف سیاسی به آن ورود کند، درست نیست.

نگرانی‌ها باید رفع شود

حکیمی‌پور تصریح کرد: در حال حاضر ورود مجلس به نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها چنین نگاهی ایجاد کرده و باعثاعتراض برخی از دوستان شده که اعتراضی به جاست و باید نگرانی‌ها در این خصوص رفع شود.

وی با بیان اینکه اگر شورایاری ابزاری سیاسی شود، از فلسفه شکل‌گیری خود جدا و دیگر انجمن شورایاری نیست، عنوان کرد: این انجمن‌ها قرار است؛ یار شورا باشند نه بار شورا و سیاسی شدن آن نقض غرض بوده و مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند.

عضو شورای شهر تهران گفت: به نظر من اگر قرار باشد؛ ورود اشتباه به این موضوع داشته باشیم، به طور کلی ورود نداشته باشیم، بهتر است؛ یعنی اگر از جاده اصلی خارج شویم، برای بازگشت دوباره به آن هزینه زیادی پرداخت خواهیم کرد. بنابراین باید بایستیم و مساله را حل کنیم.

علیرضا دبیر در ادامه با بیان اینکه هر فرد یا نهادی که فکر می‌کند، می‌تواند از شورایاری بهره‌برداری سیاسی کند، در اشتباه است، گفت: اعضای شوایاری‌ها افرادی باهوش، امین و فرهیخته هستند که مشکلات مردم در محلات را شناسایی کرده و از طریق شورای شهر پی‌گیری می‌کنند و ‌آنچه برای اعضای شورایاری‌ها مهم است، زمانی است که اعضای شورای شهر برای حل مشکلات می‌گذارند و رویکرد سیاسی افراد برای آنان مهم نیست.

دبیر ادامه داد: شورایاری میراثی است که به ما رسیده و اعضای شورای شهر وظیفه دارند از این نهاد دفاع کرده و در مجموع انتخابات شورایاری‌ها باید برگزار شود.

برای برگزاری انتخابات باید برخی مسائل را پذیرفت

وی با تاکید براینکه اگر هدف، برگزاری این انتخابات است، برای تحقق آن باید برخی مسائل را نیز پذیرفت، اظهار کرد: اینکه برگزار کننده انتخابات شورایاری‌ها، شهرداری و ناظر آن شورای شهر باشد؛ بسیار خوب و خواست ما در شورای شهر است، اما وقتی فرمانداری و وزارت کشور با این روش مخالف هستند و می‌گویند دولت و مجلس باید دخیل باشند، باید چه کرد؟

عضو شورای شهر تهران توضیح داد: منظور این است که ما نهاد بالادستی داریم؛ بدین معنی که مصوبات ما را فرمانداری تایید می‌کند، این مصوبات به شورای حل اختلاف و وزارت کشور می‌روند، به عنوان مثال در بحثاخذ عوارض از بانک‌ها، مصوبه‌ای دادیم که فرمانداری نیز تایید کرد، اما وزارت کشور آن را حذف کرد و در خصوص انتخابات شورایاری‌ها نیز مجلس و دولت نظرات خاص خود را دارند.

دبیر خاطرنشان کرد: از نظر من مهم نیست که این انتخابات را چه کسی برگزار کرده یا بر آن نظارت کند، آنچه مهم است؛ برگزاری انتخابات است. ما علاقه‌مند هستیم؛ برگزاری این انتخابات تبدیل به قانون شود و فرمانداری و وزارت کشور هم در این خصوص با شورای شهر همکاری کنند، چرا که شورایاری نهاد مهمی است که باید حفظ و به دست شورای پنجم رسانده شود، شورایاری‌ها یکی از برکات سه شورای قبلی است.

وی با اشاره به ضرورت برگزاری سالم انتخابات شورایاری ها اظهار کرد: بیشترین داوطلبان شرکت در انتخابات مربوط به انتخابات مجلس یا شورای شهر است که نهایتا ۸ هزار نفر برای آنها ثبت نام می‌کنند، اما داوطلبان شرکت در انتخابات شورایاری‌ها بسیار بیشتر از این تعداد و بیش از ۱۶ هزار نفر است. از همین رو برگزاری آن کار بزرگی است و نباید به گونه‌ای باشد که سوال برانگیز شود.

فرقی نمی‌کند؛ مجلس نظارت کند یا شورا

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: با توجه به یکی بودن شورای شهر و شهرداری در قالب مجموعه مدیریت شهری ایرادی ندارد، که در تیم نظارتی؛ نمایندگان مجلس و وزارت کشور در کنار اعضای شورای شهر باشند، اما آرمان ما این است که برگزاری انتخابات شورایاری‌ها قانون شود و فرقی نمی‌کند که مجلس نظارت کند یا ما.

دبیر افزود: همه نهاد‌ها؛ مجلس، وزارت کشور و فرمانداری پای کار بیایند تا از این طریق سطح مشارکت افزایش پیدا کند، اما مشارکتی قانونی و براساس محدوده اختیارات قانونی نهاد‌ها برای کمک به شورای شهر.

مرتضی طلایی در ادامه با تاکید براینکه سیاسی کردن شورایاری‌ها بزرگ‌ترین خیانتی است که می‌تواند توسط هر فرد یا جریانی انجام شود، اظهار کرد: دولت همیشه برگزار کننده انتخابات است، انتخابات ریاست جمهوری توسط دولت انجام می‌شود، همانطور که دولت دهم انتخابات برگزار کرد و با انتخاب و تصمیم مردم دولت یازدهم بر سرکار آمد و نمی‌توان گفت که چون فلان جریان سیاسی برگزار کننده انتخابات است، الزاما نتیجه انتخابات هم‌‌ همان خواهد شد که آن جریان سیاسی می‌خواهد و نباید به این نوع سخنان بها داد.

شورایاری‌ها رفتار سیاسی را برنمی‌تابند

وی تاکید کرد: اگر قرار بود؛ در انتخابات شورایاری‌ها امکان کار سیاسی یا شبکه‌سازی باشد، در انتخابات دوره قبل ریاست جمهوری قالیباف در تهران باید بیشترین رای را می‌آورد که چنین نشد، به همین دلیل تاکید می‌کنم که شورایاری‌ها رفتار سیاسی را برنمی‌تابند و عمل سیاسی انجام نمی‌دهند.

رئیس ستاد هماهنگی شورایاری های شهر تهران با بیان اینکه من اهل مناظره و میزگرد نیستم و تنها دلیل آمدن من به این میز گرد این است که از شائبه سیاسی بودن این موضوع رفع اتهام کنم، تصریح کرد: ما خواهان برگزاری انتخابات هستیم و از آنجا که گرفتار مسائل و نواقص ساختاری هستیم، راهی جز تعامل کردن نداریم. همچنین وقتی به دنبال انجام یک عمل اجتماعی هستیم، باید راهکارهای رسیدن به هدف را بررسی کنیم.

وی عنوان کرد: اعضای شورا حق دارند بر انتخابات شورایاری ها نظارت کنند. من یک ماه قبل به تمامی اعضا پیشنهاد دادم که هر نوع کمکی به امر انتخابات دارید، به من اعلام کنید، تا هماهنگ کنم و آماده هستم دغدغه شما را شنیده و برطرف کنم. آنچه برای من مهم است؛ خدمت به شورایاری‌ها و خدمت شورایاری‌ها به مردم است.

طلایی با اشاره به اینکه دوستان اهل رسانه باید به ما کمک کنند، تا برای خدمت به مردم که هدف اصلی است؛ چاره‌اندیشی شود، افزود: باید راهکاری ارائه داد تا بعدا برچسبی به انتخابات زده نشود. بنده به وظایف قانونی خود عمل می‌کنم و کارهای مربوط به انتخابات را جلو می‌برم.

تلاش می کنم تا بعد از برگزاری انتخابات انگی زده نشود

وی افزود: جریانات سیاسی هر کاری می‌خواهند انجام دهند؛ بیانیه صادر کنند، از ابزار‌های بازدارنده استفاده کنند اما تا زمانی که کسی نگفته ادامه نده، در کنار همکارانم در ستاد، به وظایف قانونی خود عمل و تلاش می‌کنم با دوستانم در شورا و تمامی دستگاه‌ها، همکاری و هماهنگی‌های لازم را برای برگزاری این انتخابات داشته باشم تا بعد از برگزاری انتخابات به تلاش‌های انجام شده، انگی زده نشود.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه با این همه تلاش و زحمت انصاف نیست، جریان‌های سیاسی این انتخابات را وجه‌المصالحه منازعات سیاسی خود قرار دهند، تصریح کرد: به همه جریانات سیاسی کشور عرض می‌کنم که اگر با رویکرد سیاسی به این انتخابات ورود کنند؛ بدانند که بزرگ‌ترین ظرفیت خدمت به مردم را به چالش کشیده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ما به دنبال آن هستیم که برای نخبگان اجتماعی، افرادی که رویکرد فرهنگی دارند، کسانی که سرمایه های اجتماعی هستند و افرادی که قابلیت‌ خدمت به مردم را دارند، بستری فراهم کنیم که برای شرکت در انتخابات احساس مسئولیت کنند.

طلایی تاکید کرد: به هیچ جریانی اجازه نخواهم داد که از این ظرفیت بهر‌ه‌برداری سیاسی کند، حتی اگر ضرورت داشته باشد در شب انتخابات به مردم خواهم گفت که فلان تبلیغات برای بهره‌برداری سیاسی است و اجازه نمی‌دهم، این نهاد و عمل اجتماعی دستخوش حاشیه‌های سیاسی شود.

وی عنوان کرد: برگزاری انتخابات شورایاری ها یک کار محلی است و وقتی دیدم؛ جریان‌های سیاسی این گونه شتاب‌زده عمل و تصمیم‌گیری می‌کنند، متعجب شدم.

عضو شورای شهر تهران گفت: معتقدم که ما ۳۱ نفر عضو شورا باید در کنار هم شورا را اداره کنیم و به دنبال اقلیت و اکثریت نباشیم، ولی در کار شورایی به طور طبیعی این اتفاق می‌افتد، اما تمام تلاش من در ستاد شورایاری این بوده است که اقلیت و اکثریت نشود.

حکیمی‌پور در ادامه تاکید کرد: به حسن‌نیت و تلاش آقای طلایی شهادت می‌دهم و تردیدی نیست که وی واقعا زمان گذاشته و اگر همت ایشان نبود، کار تا همین جا نیز پیش نمی‌رفت.

تنها راهکار تعامل و اقناع است

وی خاطرنشان کرد:شرایطی پیش آمده و این موضوع به حاشیه کشیده شده، بنابراین باید تلاش کنیم که هر چه زود‌تر این حاشیه‌ها جمع شود و تنها راهکار آن نیز تعامل و اقناع است.

عضو شورای شهر تهران با تاکید براینکه از یک مفهوم حقوقی برداشت‌های سیاسی شده است، خاطرنشان کرد: جنس انتخابات شورایاری‌ها از جنس سایر انتخابات‌ها نیست. اگرچه برگزاری آن در شهر تهران که شهری بزرگ و دارای حدود ۲۰ هزار داوطلب برای حضور در شورایاری‌ها است، کاری بزرگ است اما نیازی به دخالت دولت و مجلس ندارد.

وی تصریح کرد: ابهامی که در حال حاضر میان برخی اعضای شورای شهر وجود دارد؛ این است که می‌گویند، طلا قبلا فرماندار تهران بوده و از طرف مجمع نمایندگان تهران بیشترین ورود را به این قضیه داشته و بیشترین وقت را می‌گذارد و شهرکی معاون وی در زمان فرمانداری، نیز مسئول اجرای انتخابات است و در این جا عملا مجری و ناظر یک نفر است، این چیزی است که می‌گویند اما نظر من این نیست.

حکیمی پور ادامه داد: من می‌دانم که نظر آقای طلا این نیست، اما متاسفانه این مسائل به حاشیه کشیده شده است که باید رفع شود و همانطور که آقای طلایی گفت؛ هر کس می‌خواهد، می‌تواند بیاید این انتخابات را نظاره کند.

شبهات ایجاد شده باید رفع شود

عضو ستاد هماهنگی شورایاری‌ها ادامه داد: معتقدم که بالای ۹۰ درصد حرف‌های ما درباره شورایاری یکی است و نیت ما و دوستان عزیز در مجلس تفاوتی ندارد، اما متاسفانه از آنجا که در کشور ما همه‌ چیز سیاسی می‌شود و به حاشیه می‌رود، نگران این مساله هستم که نهاد شورایاری لطمه بخورد، به همین دلیل باید شبهات ایجاد شده رفع شود.

حکیمی‌پور با تاکید براینکه برای حل این مسائل همه باید کمک کنند، اظهار کرد: دوستان در شورای شهر تهران در کنار مجمع نمایندگان می‌توانند به این موضوع کمک کنند، با توجه به اینکه اعضای مجمع نمایندگان تهران نیز به عنوان نمایندگان مردم تهران حق دارند، نظر بدهند و از مسائل حوزه انتخابیه خود آگاه شوند.

دبیر با بیان اینکه هر کس بر اساس وظایف حقوقی خود باید عمل کند، افزود: وزارت کشور و مجلس نیز یک‌سری وظایف حقوقی دارند و جایگاه حقوقی شان مشخص است و با توجه به اینکه هر نوع انتخاباتی در کشور ما حساس‌ است، این نهاد‌ها هم با دید خود به قضیه نگاه می‌کنند، یعنی فرمانداری و وزارت کشور در حوزه انتخابات، از شورای شهر وارد‌تر هستند و مجلس نیز که انتخابات شورای شهر را برگزار می‌کند، حتما در این زمینه از ما وارد‌تر است.

وی افزود: دید این نهاد‌ها نسبت به ما در حوزه انتخابات وسیع‌تر است و شاید وزارت کشور و مجلس مصالح خاصی را می‌بینند و برای اینکه شبهه‌ای وجود نداشته باشد، به نظر من به صلاح شورا است که این نهاد‌ها به انتخابات ورود کنند و اگر در قانون مشخص شود که چه کسی این انتخابات را برگزار کند یا آئین نامه اصلاحی در هیات دولت تصویب شود، بسیار خوب است و تا این مساله تبدیل به قانون نشود، همواره این چالش وجود دارد.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: گر به جای برگزاری انتخابات، خودمان اعضای این نهاد را انتخاب کنیم، کار مشکل‌تر می‌شود، زیرا احتمال دارد؛ هرکسی بخواهد آشنای خود را وارد این نهاد کند، به همین دلیل برگزاری انتخابات بهترین روش است چراکه هر کس بیشترین رای را بیاورد، انتخاب می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر دوستان بحثی دارند؛ برای رفع شائبه، نمایندگان وزارت کشور و مجلس در انتخابات حضور داشته باشند، چرا که ما از چیزی نمی‌ترسیم.

معتقد به نظارت عالیه مجمع نمایندگان تهران هستیم

مرتضی طلایی در پاسخ به این سوال که در مجموع سازو کار نهایی برای نظارت بر انتخابات شوریاری‌ها چیست، افزود: در حال حاضر به خاطر جلوگیری از حاشیه‌ها به دنبال تعریف یک ساز و کار در شورا هستیم که دوستان در شورا تعدادی را برای هیات نظارت بر انتخابات، انتخاب کنند. البته حق نظارت برای همه اعضای شورا محفوظ است، اما این تعداد به صورت ساماندهی شده به این امر می‌پردازند.

وی با تاکید بر اینکه ما معتقد به نظارت عالیه مجمع نمایندگان تهران و به دنبال توافق با آن برای تقسیم نظارت هستیم، افزود: باید مشخص کنیم، سطح نظارت عالیه چیست و مجمع نمایندگان عهده‌دار آن باشد، همچنین سطح نظارت میدانی و اجرایی کدام است که همکاران ما در شورا انجام دهند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه هیات نظارت مسئول پاسخگویی به تمامی اعتراضات و شکایات مرتبط با انتخابات است و باید این هیات انتخاب شده و مسئولیت را بپذیرند، اظهار کرد: ما در ستاد انتخابات شورایاری‌ها در حال احصا فرآیند نظارت بوده و نظر ما در ستاد این است که با هر دو مجموعه در این‌باره به تفاهم برسیم، اما اینکه نمایندگان شورا یا مجمع نمایندگان نپذیرند یا سازو کار دیگری بدهند، مباحثدیگری است که برای ما قابل پیش‌بینی نیست.

وی ادامه داد: تقاضای من به عنوان یکی از خدمتگزاران این مجموعه از همکارانم در شورا، مجمع نمایندگان و وزارت کشور این است که با تعامل و هماهنگی یکدیگر این امر مهم را به خوبی اجرا کنند.

طلایی درباره ابهامات موجود نسبت به یکی بودن مجری و ناظر در انتخابات شورایاری ها به این دلیل که شهرکی معاون وزیر کشور در زمان تصدی حسین طلا بر فرمانداری تهران معاون وی بود، اظهار کرد: ما با خود مجمع کار داریم نه با فرد، زمانی که ما استارت کار را زدیم و من شهرکی را برای انجام کار آوردم، بحثمجلس مطرح نبود. در آن زمان آقای شهرکی کار‌شناس بوده و همانطور که به دوستان هم گفتم، انتخابات شورای چهارم را وی برگزار کرده است و نتیجه این انتخابات هم این شد که در بین اعضا اصلی و علی‌البدل شورا دوستانی از جریان سیاسی دیگر حضور دارند و اگر غیر از این بود و شهرکی قصد داشت کار سیاسی کند، می‌دانست که چه کسانی را به شورا بیاورد و چه کسانی را نیاورد.

وی تاکید کرد: ما صداقت و امانتداری وی را احراز کرده‌ایم و زمانی‌که شهرکی را آوردیم، این مسائل نبوده و الان این مباحثمطرح شده است.

تنها ابهامات را بازگو می‌کنم

حکیمی‌پور در ادامه گفت: آقایان می‌گویند ناظر و مجری عملا یکی است؛ این نظر من نیست و تنها ابهامات را بازگو می‌کنم. همچنین اعتقاد دارند، انتخابات شورایاری‌ها کار شوراست.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: اینکه ما مجمع نمایندگان را دعوت کردیم، تنها برای رفع ابهامات بود، اما این کار بر مبنای قانون نیست و تنها به دلیل حسن نیت ستاد است، ‌ اما دوستان نگران هستند که این کار تبدیل به یک قانون شود.

طلایی در پاسخ به این سوال که مجری انتخابات شورایاری ها چه نهادی است، اظهار کرد: دولت اجرا را نپذیرفته است و سخنگوی وزارت کشور در مصاحبه خود گفته‌اند که دولت ساز و کار برگزاری این انتخابات را ندارد، بنابراین وزارت کشور و به تبع آن استانداری و فرمانداری در این موضوع مداخله مستقیم ندارند و تنها‌‌ همان نظارت عالیه را دارند.

وی تاکید کرد: دولت، مجمع نمایندگان تهران و شورای شهر باید با هم در برگزاری انتخابات شوریاری‌ها مشارکت کنند، اما برگزارکننده مدیریت شهری است، سطح نظارت دولت تعریف شده است و درباره سطح نظارت مجلس نیز باید به تعامل برسیم و در ‌‌نهایت متولی اصلی این کار شوراست.

وزارت کشور و فرمانداری برگزاری انتخابات را نپذیرفته‌اند

طلایی در خصوص اینکه وزارت کشور بدون مصوبه قانون حاضر به برگزاری انتخابات نیست، گفت: وزارت کشور و فرمانداری برگزاری انتخابات را نپذیرفته‌اند و بر اساس بند ۷ ماده ۷۱ قانون شوراها اعتقاد دارند؛ شورایاری، انجمن داخلی است و نیازی به برگزاری انتخابات ندارد، اما نظر ما این است که در جهان امروز این که به جای برگزاری انتخابات چند نفر را خودمان انتخاب کنیم، چهره خوبی ندارد و از دولت می‌خواهیم ما را در این امر یاری کنند.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: ما مطلقا نقطه مقابل دولت، مجمع نمایندگان و همکارانمان در شورا نیستیم.

حکیمی پور با بیان اینکه نباید با هم رسانه‌ای صحبت کنیم، گفت: من اعتقاد دارم؛ باید همه دوستان در کنار یکدیگر بنشینند و با هم تعامل کنند.

طلایی در ادامه سخنان حکیمی‌پور از تشکیل ستاد خبری برای ارتباط با رسانه‌ها خبر داد و اظهار کرد: یک جریان در بیرون می‌خواهد، انتخابات شورایاری را سیاسی کند و امیدوارم رسانه‌ها کمک کنند از این مساله جلوگیری شود، چون شورایاری یک نهاد اجتماعی است.

دبیر در پایان تاکید کرد: با توجه به تاثیر گذاری شورایاری‌ها بر رشد شهر تهران، هرکس از برگزاری این انتخابات جلوگیری کند، باید در آینده پاسخگوی مشکلات ایجاد شده باشد، چراکه تاریخ آن را ثبت می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز