خبرگزاری کار ایران

معاون سیاسی فرمانداری تهران در گفت‌وگو با ایلنا: ‌

سیاست فرمانداری انتقال کارخانه پارس قو است

asdasd
کد خبر : ۱۶۸۴۵۰

سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است که با اعمال تغییراتی می‌توان مزاحمت‌های زیست محیطی کارخانه را برطرف کرد / کمیته ای ویژه برای بررسی کارخانه روغن نباتی پارس قو در فرمانداری تهران تشکیل داده است.

ایلنا: معاون سیاسی فرمانداری تهران، گفت: ‌ امروز نمی توانیم کارخانه " پارس قو " را بدون در نظر گرفتن تبعات سیاسی، ‌ اجتماعی و امنیتی آن تعطیل کنیم، اما معتقدیم باید این کارخانه منتقل شود.

" ناصر بخت " درگفت و گو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه فرمانداری کمیته ای ویژه برای بررسی کارخانه روغن نباتی پارس قو تشکیل داده است، اظهار کرد: تنها سازمانی که در بخش مسائل زیست محیطی باید اظهار نظر کند، سازمان حفاظت محیط زیست است بنابراین نباید با پارس قو به لحاظ اشکالات زیست محیطی که با قوانین مربوط به شهرداری مورد سنجش قرار گرفته است، برخورد کنیم زیرا این کار اشتباه است.

وی با بیان اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری، به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده است، ادامه داد: نگاه تمام مسئولان به اقتصاد باید نگاهی ظریف و دقیق باشد از سوی دیگر امر اشتغال و رونق اقتصادی در برنامه دولت خیلی روشن است و شاید یکی از مهمترین شعارهای دولت رونق اقتصادی و اشتغال باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود اینکه ۲۰ سال پیش قرار بود این کارخانه تعطیل شود هنوز این اتفاق رخ نداده است در حالی که مشکلات زیست محیطی این کارخانه برای شهروندان مشکلات تنفسی ایجاد کرده است، پاسخ داد: صنعت مقوله ای است که دستگاه ها و عوامل مختلفی در آن دخل هستند. به تمام مشکلات کارخانه واقف هستیم و آن را قبول داریم و نمی‌خوایم این مشکلات را انکار کنیم اما می‌گویم یک بار توسط مراجع و دستگاه‌های صلاحیت‌دار بخواهیم تصمیم گیری جدی برای پلمپ کارخانه داشته باشند.

شهرداری تهران با انباشت نیرو مواجه است

به گفته معاون سیاسی فرمانداری تهران باید مسائل کارگری این کارخانه حل شود و این تعداد کارگر باید به سرانجامی برسند ما از شورای اسلامی کار، نامه داریم که به هیچ عنوان نمی‌شود این تعداد نیرو را به زیرمجموعه شهرداری ملحق کرد.

وی اضافه کرد: ‌ آیا شهرداری تهران این توانایی را دارد که تمام کارگران واحد صنعتی که بیکار می شود جذب کند در شرایطی که با وجود گفته خود شهردار تهران که در صدد اخراج هیچ کسی نیست ما در تمامی دستگاه‌ها حتی شهرداری تهران با انباشت نیروی انسانی مواجه هستیم.

استفاده از بیمه بیکاری برای دولت بار مالی دارد

ناصر بخت ادامه داد: کمیته منتخب به دنبال تعیین وضعیت کارگران کارخانه است تا وضعیت آن مشخص شود بخشی از این کارگران مشمول قانون فعالیتهای سخت و زیان آور می شوند اما اینکه اعلام می شود بخشی دیگر از کارگران از بیمه بیکاری استفاده کنند باید بگویم ایجاد بار مالی برای دولت قابل توجیه نیست.

معاون سیاسی فرمانداری تهران با بیان اینکه باید مسئولان کارخانه مشکل آلودگی محیط زیست کارخانه را حل کند، تصریح کرد: البته ما به دنبال انتقال کارخانه هستیم حرف ما این نیست که کارخانه منتقل نشود حرف این است که باید براساس سیاست گذاری و برنامه ریزی، کارخانه منتقل شود چرا که در صورت بی برنامه‌گی نتیجه عکس خواهد بود.

وی با تاکید مجدد براینکه فرمانداری معتقد است کارخانه پارس قو باید منتقل شود اعلام کرد: سلامت و پاک بودن محیط زیست نیز برای ما اهمیت دارد البته ناگفته نماند که سازمان حفاظت از محیط زیست معتقد است که با اعمال مقدماتی می توان مزاحمتهای زیست محیطی کارخانه را برطرف کرد.

معاون سیاسی فرمانداری تهران در پاسخ به این پرسش که کمیته فرمانداری درباره این کارخانه مغایرتی با فعالیت شورای شهر با سایر سازمانها ندارد، تاکید کرد: در این کمیته تمامی دستگاهها عضو هستند حتی کارفرما و سهامدار نیز برای پاسخگو بودن حضور دارند.

به دنبال گرفتن وقت نیستیم

وی ادامه داد: به دنبال آن هستیم تا در نهایت این کمیته بتواند تصمیمات منطقی را نسبت به مسئله اتخاذ کند. البته این کمیته به دنبال گرفتن وقت برای کسی نیست و قرار است با برگزاری جلسات متعدد مسئله پارس قو را که سرلوحه و اولویت اول فرمانداری است را حل و فصل کند.

تعطیلی کارخانه پارس قو به خاطر شهرداری تهران ۱۵ سال به تاخیر افتاده است

ناصر بخت با بیان اینکه فارغ از پشت پرده این موضوع باید نگاهی همه جانبه نسبت به پارس قو داشت در پاسخ به اینکه چرا تاکنون در مدت ۲۰ سال گذشته فرمانداری چنین کمیته ای را به منظور بررسی وضعیت کارخانه تشکیل نداده است، گفت: در این موضوع باید همه مسائل یک جا دیده شود تقدم و تاخری برای این موضوع وجود ندارد ۱۵ سال است که تعطیلی این کارخانه به واسطه خود شهرداری تهران به تاخیر افتاده است.

وی با بیان اینکه امروز نمی توانیم کارخانه را بدون آنکه به تبعات سیاسی، ‌اجتماعی و امنیتی آن فکر کنیم تعطیل کنیم، اعلام کرد: متاسفانه تاکنون شهرداری و شورای شهر تهران اقدام جدی را برای تعطیلی این کارخانه انجام نداده است. شورای شهر باید در دوره های گذشته به فکر تعطیلی این کارخانه بود.

سیاست‌فرمانداری نسبت به پارس قو

ناصر بخت در پاسخ به این پرسش که سیاست کلی فرمانداری در ارتباط با پارس قو و فعالیت آن چه است، اظهار کرد: جلوگیری از هر گونه هدر دادن وقت و یا گرفتن وقت برای کسی، استاندارد سازی فعالیت این واحد صنعتی با رعایت ضوابط زیست محیطی و عدم مزاحمت برای مردم، انتقال کارخانه به بیرون از شهر و پرداختن به مسائل حاشیه ای و جانبی کارخانه از جمله مباحثبازنشستگی پیش از موعد، پیگیری مطالبات کارگران از کارفرما، پیگیری مطالبات تامین اجتماعی، سیاست فرمانداری تهران در این مسئله است.

پارس قو در داخل شعاع ۱۳۰ کیلومتری نیز می تواند بدون محدودیت فعالیت کند

وی در پاسخ به این پرسش که براساس قانون باید صنایع آلاینده در شعاع ۱۳۰ کیلومتری شهر قرار گیرد با این سیاست فکر نمی کنید هر چه سریعتر باید کارخانه پارس قو منتقل شود، گفت: این کارخانه در داخل شعاع نیز می تواند بدون محدودیت فعالیت کند چرا که کارخانه تازه تاسیس نیست و قدیمی است اما با این حال این کارخانه باید منتقل شود، کارفرما ملزم به اجرای تعهدات خود است و ما قدم به قدم تعهدات را اجرایی می کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز