خبرگزاری کار ایران

شهردار تهران:

شورای شهر بگوید می‌خواهد شورای شهر باشد یا شهرداری

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۴۸۸

ما نیازمند یک سیاست کلی هستیم که براساس آن کار کنیم. البته در این مدت تمامی فعالیت‌های ما حتی کوچک و کاشت یک درخت براساس مصوبه و برنامه بوده است.

ایلنا: شهردار تهران در ارائه نخستین گام از برنامه‌ راهبردی شهر تهران سؤالات زیادی را مطرح کرد که یکی از این سؤالات این بود که شورای دوره چهارم می‌خواهد شورای شهر تهران باشد یا شهرداری.

به گزارش خبرنگار ایلنا، " محمدباقر قالیباف " در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران حضور یافت و پس از ارائه گزارش توسط مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات شهرداری تهران درباره برنامه راهبردی شهرداری تهران به توضیحاتی در زمینه پاسخ به اظهارنظر اعضا پرداخت.

شهردار تهران با بیان اینکه ما هنوز وارد برنامه نشدیم و تنها نگاه کلی نسبت به برنامه راهبردی داشتیم گفت: برنامه راهبردی در ۹ محور اساسی که امروز تنها بخش نخست آن مطرح شد و سایر موارد و برنامه‌ها در کمیسیون‌های شورا امروز بررسی خواهد شد و سپس به صحن شورا ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه در تنظیم این برنامه راهبردی از صاحبنظران و کارشناسانی استفاده شده است که خارج از محیط شهرداری و متشکل از اساتید دانشگاه‌ها بویژه دانشگاه صنعت شریف است تأکید کرد: در گذشته ما چه کردیم امروز باید علاوه بر پاسخ به این سؤال از تجربیاتمان استفاده کنیم و با تجزیه و تحلیل وضع موجود فرصت‌ها و تهدیدات را بشناسیم.

شهردار تهران با بیان اینکه در تنظیم برنامه پنج ساله آینده شهرداری تهران به اسناد بالادستی یعنی برنامه پنج ساله دولت توجه کرده‌ایم گفت: علاوه بر مدیریت یکپارچه شهری در بحثقانون مدیریت شهری و تحول آن براساس برنامه پنج ساله دوم سیصد و سیزده ماده و تبصره قانونی نگارش شده است. در این برنامه ما علاوه بر برنامه پنج ساله دولت از چشم‌انداز ۱۴۰۴ نیز استفاده کرده‌ایم.

قالیباف با بیان اینکه برنامه پنج ساله شهر تهران باید بیش از ارائه برنامه سال ۹۳ شهر تهران نهایی شود تصریح کرد: چه ضرورتی دارد نگاه راهبردی به شهر داشته باشیم. باید چالش‌های حوزه راهبردی را بشناسیم و آن را حل و فصل کنیم. چند سؤال وجود دارد که باید به آن پاسخ دهیم. آیا ما می‌خواهیم در افق آینده شهر مدیریت کارفرمایی باشد؟ آیا شهرداری می‌خواهد تولید خدمت کند یا خرید خدمات؟ آیا شهرداری می‌خواهد تصدی‌گری کند یا تولی‌گری و از همه مهم‌تر آیا شورای چهارم همچنان شورای شهرداری است یا شورای شهر تهران؟ باید به این سؤالات پاسخ دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه باید براساس این برنامه گام درستی برداشته شود گفت: شهرداری سازمان خدماتی است که تنها چاله پر می‌کند و آشغال جمع می‌کند یا شهرداری دولت محلی است کدام یک از افق‌ها را به شهر داریم. آیا ما تفکیک وظایف ملی و محلی بر افق برنامه را قبول داریم و به دنبال آن هستیم که شهر را اداره کنیم یا تحولات اساسی در شهر ایجاد کنیم.

شهردار تهران با طرح سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا در دوره گذشته ما موفق بودیم پاسخ داد: اگر مراد اداره شهر باشد موفق بودیم اما امروز باید در شهر تحول ایجاد شود که سطوح مختلف آن موجب تفکیک کار ملی و محلی شود.

قالیباف با اشاره به حضورش در نیروی انتظامی گفت: در آن پنج سال به دنبال آن بودم که تحول ایجاد کنم. امروز هم در شهرداری می‌گویم باید در برنامه دوم پنج ساله گام اساسی برداشته شود اگرچه شاید در برنامه پنجساله سوم شهرداری به دولت محلی رسیده باشد. اما این نکته در قانون اساسی نوشته شده است که دستگاه‌های دولتی از جمله فرمانداری و استانداری در چهارچوب قانون باید با شورا همکاری کند آیا این اتفاق می‌افتد یا در فرمانداری مصوبات شورا به راحتی خط می‌خورد و در ‌‌نهایت شورای حل اختلاف تصمیم‌گیری می‌کند. دولت و مجلس باید این نگاه را داشته باشند تا شاهد حرکتی بزرگ در شورا باشیم.

شهردار تهران با بیان اینکه باید در این برنامه راهبردی مشخص شود که چه اهدافی داریم و مقصدمان کجاست ادامه داد: ما نیازمند یک سیاست کلی هستیم که براساس آن کار کنیم. البته در این مدت تمامی فعالیت‌های ما حتی کوچک و کاشت یک درخت براساس مصوبه و برنامه بوده است.

قالیباف با بیان اینکه وظیفه داریم بدانیم اعضای شورای شهر می‌خواهند شهر را اداره کنند و براساس مدیریت تحول شهر را به جایی برسانند یا نه اظهار داشت: شورا و شهرداری واقعی به دنبال آن هستند که به تمام معنا مانند دولت محلی در تمامی شئونات زندگی مردم اعم از اقتصادی، فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی پاسخگو باشند. اما این کار آیا با نگاه تصدی‌گری صورت می‌گیرد یا تولی‌گری.

وی با بیان اینکه شورای شهر به ما بگوید که می‌خواهد شورای شهر باشد یا شهرداری تأکید کرد: ما برای ارتقای کیفیت زندگی برنامه راهبردی را تهیه می‌کنیم و آن را ابتدا در کمیسیون‌ها و سپس در صحن مطرح می‌کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز