خبرگزاری کار ایران

امضای تفاهم نامه با کمیته امداد برای اختصاص 1200 میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت مکانیزاسیون کشاورزی

تفاهمنامه همکاری بین کمیته امداد امام خمینی(ره) و مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، در راستای توسعه اشتغال و کمک به بهبود درجه مکانیزاسیون به امضا رسید.

به گزارش ایلنا،  رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در این مراسم گفت: یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال منابع ارزان‌قیمت با نرخ سود دو تا چهار درصد از محل منابع در اختیار کمیته امداد در راستای اهداف مکانیزاسیون و با هماهنگی این مرکز در اختیار مددجویانی قرار می‌گیرد که به‌دنبال خرید تجهیزات و ادوات کشاورزی هستند.

کامبیز عباسی با اشاره به اینکه هم‌افزایی صورت‌گرفته بین کمیته امداد و مرکز مکانیزاسیون، باعث پایداری و هدایت توسعه این بخش از کشاورزی می‌شود، افزود: اعتبار در نظر گرفته شده می‌تواند در قالب آورده یا تسهیلات باشد. در این صورت مددجو به هر میزان آورده داشته باشد، مابقی آن بدون محدودیت به‌صورت تسهیلات توسط این مرکز از محل خط اعتباری مکانیزاسیون به وی تعلق خواهد گرفت.

به گفته وی، کمیته امداد به نسبت ۱۰ درصد از منابع مرکز، یعنی یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال را برای این منظور تدارک دیده که نرخ سود آن دو تا چهار درصد خواهد بود که به نوعی این هم‌افزایی منجر به توسعه منابع اعتباری مکانیزاسیون نیز می‌شود. این در حالی است که منابع وزارت جهاد کشاورزی با نرخ ۱۵ درصد و بازگشت آن بین پنج تا هفت سال است. البته امید می‌رود که کمیته امداد در سال‌های آتی، منابع را تا دوهزار میلیارد ریال در حوزه مکانیزاسیون ارتقا دهد.

عباسی با بیان اینکه بیشتر مددجویان در روستاها زندگی می‌کنند، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته نیز منابع بسیاری برای این منظور از طرف کمیته در نظر گرفته شده، اما از این به بعد با سهمیه‌بندی به تفکیک هر استان منابع در نظر گرفته شده به‌صورت کاملاً شفاف و برنامه‌ریزی شده تقسیم خواهد شد و مطابق برنامه‌های حوزه مکانیزاسیون جهت‌گیری مناسبی مبتنی بر اهداف تولیدی بخش به خود می‌گیرد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز در این مراسم ضمن ابراز امیدواری در توسعه بحث مکانیزاسیون برای مددجویان، اظهار داشت: حدود ۴۸ درصد اشتغالی که سالانه توسط کمیته امداد ایجاد می‌شود در بخش دام و کشاورزی است.

محمد امید ادامه داد: کمیته امداد، هر سال در بخش‌های مختلفی اشتغال ایجاد می‌کند که در سال گذشته رقم آن به ۱۳۰ هزار فرصت شغلی رسید؛ یعنی ۲۰ درصد کل اشتغال ایجاد شده در کشور.

وی با اشاره به اینکه ایجاد ۱۰۰ هزار فرصت شغلی نیز در سال جاری پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: در بخش کشاورزی، تا به حال تفاهمنامه‌های زیادی به امضا رسیده و جلسات بسیاری برگزار شده، اما به‌نظر می‌رسد با توجه به اهمیتی که مکانیزاسیون در بهره‌وری و تولید دارد، تفاهمنامه امروز از اعتبار بیشتری برخوردار بوده و به نوعی کامل‌ترین تفاهمنامه بین دو نهاد طی ایام گذشته محسوب می‌شود.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) یادآور شد: سال گذشته یک‌هزار و ۵۰۰ تراکتور در اختیار مددجویان روستایی و کشاورز قرار گرفت که با امضای تفاهمنامه جدید، راه برای توسعه مکانیزاسیون و تجهیز مزارع بیشتر به ماشین‌آلات مدرن، هموار می‌شود.

امید، با بیان اینکه ۶۵ درصد مددجویان کمیته امداد در روستاها زندگی می‌کنند، تأکید کرد: درگاه مکانیزاسیون برای مسئولان کمیته، مهم‌ترین درگاهی است که می‌تواند این ارگان را به وزارت جهاد کشاورزی نزدیک‌تر کند تا با همکاری دو بخش، مجموع بهره‌وری به‌ویژه در روستاها ارتقا یابد.

وی در پایان با تقدیر از مرکز مکانیزاسیون برای استقبال، همکاری و مشارکت‌پذیری با این کمیته از این تفاهمنامه به عنوان فتح بابی عملیاتی بین همکاری‌های وزارت متبوع و کمیته امداد نام برد.

 

 

کد خبر : ۴۰۰۵۱۴