خبرگزاری کار ایران

رییس شورای عالی استانها:

سازمان های اداری کشور هنوز شوراها را باور نکرده‌اند

کد خبر : ۲۲۸۴۴۳

«اکثر بخشداران در فعالیت‌های اجرایی و عملیاتی دهیاران و حتی در تصمیم گیری‌های شوراهای اسلامی دخالت می‌کنند و حتی گلایه‌مندی شوراهای اسلامی در این است که مهر و دسته چک دهیار و شورای اسلامی در کشوی میز بخشدار نگه‌داری می‌شود»

ریس شورای عالی استان‌ها گفت: سازمان‌های اداری کشور هنوز به این باور نرسیده‌اند که این مدیریت‌های محلی می‌توانند کارآمد باشند و در آن تمرکز زدایی و سبک زایی مورد انتظار در دولت، تاثیر گذار باشند.

به گزارش خبرگزاری " ایلنا " از زاهدان، مهدی چمران در بیست و یکمین اجلاس رسمی شورای اسلامی سیستان و بلوچستان در زاهدان اظهار کرد: دولت هر چه چاق تر باشد، مریض تر و بیمار تر است، اکنون دولت در انتصاب ۱۲۰۰ شهردار در سراسر کشور نقشی ندارد و این محصول را مدیون شوراهای اسلامی شهرها است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه در برخی از شهر ها شاهدیم که حقوق رفته گران چند ماهی عقب است ولی شاهد تحول در اکثر شهرها هستیم.

چمران با بیان اینکه عدم تمایل به قانون شوراها در بدنه پایین مدیریت کشور وجود دارد، افزود: استانداران و فرمانداران بر تقویتاین موضوع می اندیشند.

ریس شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود در این اجلاس از تصویب پیش نویس سیاست های شورایی کشور در کمیته امنیت داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد.

وی گفت: لایحه اصلاح قانون شوراهای اسلامی و قانون شهرداری ها در وزارت کشور نیز تنظیم شده و به زودی در دولت ارائه خواهد شد، این لایحه بعد از تصویب در هیئت دولت برای تصویب به شورای اسلامی ارائه می‌شود.

چمران در ادامه بیان کرد: بودجه تعریف شده برای شوراهای فرادست از ابتدا بد تنظیم شده است، بر اساس این تعریف، بخشی از زکات و کمک های دولتی که اگر اخر سال اضافه آمد، به شورا داده می‌شود.

عبدالسلام باشنده نماینده شورای اسلامی روستایی در این اجلاس با انتقاد از نحوه برخورد مسئولین محلی با شوراها گفت: «اکثر بخشداران در فعالیت های اجرایی و و عملیاتی دهیاران و حتی در تصمیم گیری شوراها ی اسلامی دخالت می کنند و حتی گلایه مندی شوراهای اسلامی در این است که مهر و دسته چک دهیار و شورای اسلامی در کشوی میز بخشدار نگه داری می شود»

وی در بخش دیگری افزود: ارزش گذاری و احترام به جایگاه شورای اسلامی روستا به تنهایی کافی نیست بلکه ارج نهادن به تصمیمات و حدود اختیارات شورا مهمتر از آن است.

وی ادامه داد: یکی از وظایف شورای اسلامی همکاری در تامین امنیت است ولی شوراهای روستا به دلیل ساختار تشکیلاتی و جایگاه مردمی که دارند تاثیر گذاری زیادی دارند ولی مورد توجه نیستند، عدم تعامل و ارج گذاری مناسب نیروی انتظامی با شوراهای اسلامی روستا موجب گلایه مندی است.

باشند در بخش دیگری از سخنان خود به خشکسالی های اخیر استان اشاره و مشکلات اساسی مردم روستایی را این گونه بیان کرد: روستائیان استان به لحاظ رفاه نسبی در شرایط بسیار ناعادلانه ای زندگی می کنند، فقر و نداری، سوء تغذیه کودکان، زندگی زیر خط فقر، عدم وجود اشتغال و تهدید مواد مخدر از مهمترین چالش های فراروی روستائیان و دلیل اصلی برای مهاجرت و حاشیه نشینی آنها در شهرهاست.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست با تاکید بر اینکه شورای عالی استانها می تواند لایحه به مجلس بدهد، گفت: شوراهای اسلامی می توانند با تعامل با دولت در کوچک کردن دولت کمک کنند، اگر به تمرکز زدایی و کوچک کردن دولت می اندیشیم باید لازمه آن که نفوذ به لایحه های اجتماعی است را دریابیم.

علی اوسط هاشمی ادامه داد: متاسفانه هنوز شورای عالی استانها در آن جایگاهی که قانون به آن داده است، نتوانسته انتظارات را برآورده کند.

وی ادامه داد: چرا امروز صحبت از صلب اختیار انتصاب شهردارن توسط شوراها به میان می آید؟ آیا نتوانسته ایم به آن جهت برویم تا کار جمعی را به رخ بکشیم؟ اگر نتوانستیم نگاه به شورا را تقویت کنیم به دلیل فقدان تاریخی کار جمعی است، حالا نیز چاره ای جز تحمل و مدارا در کارها نداریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز