خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه کرنل آمریکا در گفت‌وگو با ایلنا:

اعتبار و قدرت کاخ سفید در حال تضعیف است/ همه دنیا متوجه ریاکاری ترامپ ‌شده/ کارشکنی آمریکا در انجام تراکنش‌های ایران با سایر کشورها غم‌انگیز است

asdasd
کد خبر : ۹۷۸۲۳۱

استاد دانشگاه کرنل تاکید کرد که تحریم‌ها باعث شده ایران نتواند داروی کافی خریداری کند و همین به مانعی برای مدیریت کرونا تبدیل شده است.

متیو آنتونی استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کرنل آمریکا است. وی سال‌ها در حوزه‌های روابط بین‌الملل و جنگ و قوانین بشر‌‌دوستانه تحقیق و بررسی کرده‌ است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود پیرامون تنش‌ها پرداخت. 

تحریم‌ها مانعی برای مدیریت پاندمی در ایران شده است

کارشکنی آمریکا در انجام تراکنش‌های ایران با سایر کشورها غم‌انگیز است

متیو آنتونی در ابتدا در مورد تحریم‌ها در این شرایط که مانعی برای تهیه دارو و تجهیزات در شرایط پاندمی شده است، گفت: غذا، دارو و کمک‌های بشردوستانه نباید تحت تحریم قرار گیرند. تصور من این است که ایالات متحده با وجود اعتبار و قدرت در حال تضعیف خود در سطح بین‌المللی، همچنان بر سیستم بانکی بین‌المللی نفوذ نامتناسب و بدی دارد و تأمین مالی حمل و نقل این کالاها به ایران را برای کشورها و سازمان‌های بین‌المللی دشوار می‌کند و مانعی برای ایران در راستای تامین دارو برای مدیریت پاندمی شده است.

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کرنل آمریکا یادآور شد: ایالات متحده به مانعی برای تراکنش‌های ایران با کشورهای مختلف تبدیل شده است و این غم‌انگیز است.

وی در مورد عدم توان ایران برای خرید واکسن آنفولانزا در این شرایط گفت: این شرایط برای افرادی که نیاز به مراقبت پزشکی دارند و در گروه‌های خاص هستند، واقعا غم‌انگیز است. از نظر فنی، در ایالات متحده، اگرچه بسیاری معتقدند که تامین مراقبت‌های پزشکی از حقوق بشر محسوب می‌شود، اما دولت هرگز چنین موضعی را اتخاذ نکرده است.

امروز همه دنیا متوجه ریاکاری ترامپ‌شده است

ترامپ ، آمریکا را از اروپا دور کرده است

این استاد دانشگاه در مورد دوری ترامپ از متحدان سنتی خود در اروپا گفت: دولت ترامپ می‌خواهد به هر طریقی برجام را از بین ببرد. استنادهایی که دولت ترامپ برای فعال‌سازی اسنپ‌بک ارائه داد، نشان از ریاکاری دولت او دارد. امروز همه دنیا متوجه ریاکاری ترامپ شده‌اند. تندروهای دولت وی حتی جان بولتون هم این ادعاها برای فعال‌سازی ماشه را رد کردند. به نظر می‌رسد مواضع ترامپ، وی را از  متحدان سنتی خود، از جمله در اروپا، دور می‌کند و در صورت انتخاب مجدد وی انتظار می‌رود که این روند ادامه یابد.

وی هم چنین از طرفین خواست تا با خویشتنداری از ورود به جنگ خودداری کنند.

متیو آنتونی در ادامه اضافه کرد: اتحادیه اروپا ادعا می‌کند که با وجود ادامه تحریم‌های آمریکا، به تعهدات خود از جمله راه‌اندازی INSTEX (ابزاری در حمایت از مبادلات تجاری) برای تسهیل تجارت بین کشورهای اروپایی و ایران عمل کرده است. اما این روند به کندی در حال انجام است، زیرا اولین معامله فقط در مارس ۲۰۲۰ انجام شده است. طبق گفته اتحادیه اروپا، از ژوئیه ۲۰۱۹ ، ایران اقدامات مختلفی را برای کاهش تعهدات هسته‌ای خود انجام داده است. اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن به طور مداوم از ایران خواسته‌اند که از این اقدامات خودداری کنند. در ژانویه ۲۰۲۰ ، وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس به ماده ۳۶ برجام، یعنی مقررات آغاز مکانیسم حل اختلاف استناد کردند. آنها ادعا کردند که اقدامات ایران با مفاد توافق هسته‌ای مغایرت دارد اما در عین حال خودشان تعهداتشان را انجام ندادند.

بعید است با وجود بایدن هم برجام در شکل اصلی خود بازیابی شود

وی در مورد آینده برجام هم گفت: بعید است که برجام در شکل اصلی خود بازیابی شود، حتی اگر جو بایدن در ژانویه رئیس‌جمهور آمریکا شود. آیا ایران مایل است تمایلات بایدن را اجرایی کند؟ تصور می‌کنم این یک مسئله سیاسی دشوار برای دو طرف باشد. به همین ترتیب، بازگشت به وضعیت قبل برای ایالات متحده از نظر سیاسی آسان نخواهد بود و این دقیقا چیزی است که ترامپ‌ برای آن تلاش کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز