خبرگزاری کار ایران

حسین‌آبادی در گفت‌وگو با ایلنا:

جرائم نقدی اگر متناسب با تورم به روز نشود، قدرت بازدارندگی خود را از دست می‌دهد/ اجرای طرح تقلیل مجازات حبس تعزیری موجب بازاجتماعی کردن زندانیان می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۱۴۳۰۹

رئیس پیشین کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: با توجه به اینکه بسیاری از قوانین تنقیح نشده و جرائم نقدی به روز نشده، به نظر می‌رسد لازم است این جرائم نقدی به روز رسانی و میزان تورم موجود در کشور در این جرائم اعمال شود.

امیر حسین‌آبادی، رئیس پیشین کانون وکلای دادگستری مرکز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا،‌ در خصوص طرح تقلیل مجازات حبس تعزیری که اخیراً توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد، اظهار کرد: تصویب این طرح اقدام مناسب و مثبتی است و به نظر می‌رسد افزایش حبس‌زدایی، نتیجه مطلوبی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه حبس‌های ابد غیرحدی بیشتر مشمول مواد مخدر است، افزود: هر روشی که موجب تقلیل مجازات و حبس‌زدایی شود، راهکار مناسب و مثبتی است؛ اما این تقلیل مجازات برای حبس‌های ابد غیرحدی باید با دقت بررسی و سوابق و عملکرد متهمان در نظر گرفته شود و برای افرادی که سوابق خوبی دارند، تخفیف‌های بهتری اعمال شود.

این عضو کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: امیدوارم با اجرای این طرح، آمار جمعیت کیفری زندان‌ها کاهش چشمگیری پیدا کند و باعث اصلاح و بازاجتماعی کردن زندانیان شود.

وی تناسب ‌سازی جرائم نقدی ذکر شده در قانون مجازات اسلامی با نرخ تورم را نیز اصولی دانست و گفت: با توجه به اینکه در بسیاری از قوانین تنقیح صورت نگرفته و جرائم نقدی به روز نشده، به نظر می‌رسد لازم است این جرائم نقدی به روز رسانی و میزان تورم موجود در کشور در این جرائم اعمال شود.

حسین ‌آبادی اضافه کرد: هر قانونی که وجه نقد و جزای نقدی در آن ذکر شده است، ‌باید پس از مدتی تجدیدنظر در آنها صورت گیرد.

وی ادامه داد: در صورتی که تورم در نظر گرفته شود، جزای نقدی که در سال ۹۸ اعمال می‌شود، همان جریمه سال ۹۵ خواهد بود؛ یعنی ارزش پول کاهش یافته و مرجع تصویب‌کننده با در نظر گرفتن کاهش ارزش پول، پیشنهاد می‌دهد که جزای نقدی افزایش یابد. در صورتی که این تغییرات صورت نگیرد، ارتکاب جرم بیشتر خواهد شد. به عنوان مثال در دهه ۵۰، جریمه عبور از چراغ قرمز ۱۰۰ تومان بود اما با در نظر گرفتن تورم، سال به سال همسان‌سازی شد و اگر تغییر نمی‌کرد، بازدارندگی خود را از دست می‌داد.

رئیس پیشین کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: با توجه به اینکه مجازات باید بازدارنده باشد، این اظهار‌نظر درستی است که جرائم نقدی با توجه به تورم افزایش یابد.

حسین‌آبادی بیان کرد: در مجموع من شخصاً موافق تقلیل مجازات‌ها و حتی‌الامکان حبس‌زدایی هستم و این موضوع به عنوان یک اصل کلی مورد قبول است و هر حقوقدانی با این مسئله موافق است اما جزئیات این ماده را باید مطالعه و سپس اظهارنظر کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز