خبرگزاری کار ایران

کوهپایه زاده در گفت‌و‌گو با ایلنا:

آیین نامه پیشنهادی استقلال کانون وکلا، ضربه‌ای بر بنیان عدالت قضایی است/ رییس‌قوه قضائیه اجازه نقض قوانین و بروز خسارات را نمی‌دهند

asdasd
کد خبر : ۹۰۵۶۴۷

عضو کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: رئیس قوه قضاییه با توجه به اشراف کامل و شناخت لازم از مسائل و موضوعات مطروحه به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی اجازه نقض قوانین و بروز خسارات جبران ناپذیر را نخواهند داد و همچنان هرگونه اصلاح و سالم سازی را صرفا ‌ًدر چارچوب قانون پیگیری خواهند کرد.

رسول کوهپایه زاده ، عضو کانون وکلای دادگستری مرکز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلا اظهار کرد: پیش نویس پیشنهادی قوه قضاییه در خصوص آیین نامه مربوط به استقلال کانون وکلا، یه یک موضوع بحث برانگیز و پر چالش در میان جامعه حقوقی کشورتبدیل شده و مورد مناقشه و تحلیل فراوان قرار گرفته و عکس العمل های زیادی را به همراه داشته است.

وی افزود: از آنجا که این مسأله نه فقط یک موضوع صنفی،‌ بلکه یک امر ملی است و با اساسی‌ترین حقوقی ملت در ارتباط است و با عنایت به اینکه وکلا سوگند خورده‌اند که مدافع عدالت و قانون باشند، حسب وظیفه قانونی و شرعی و به مصداق «وَذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْرَىٰ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِینَ» به نظر می‌رسد آیین نامه پیشنهادی ضربه‌ای بر بنیان عدالت قضایی است.

این وکیل پایه یک دادگستری گفت: قوه قضاییه مطابق قانون اساسی و برحسب وظیفه ذاتی خود مظهر عالی دفاع از حقوق فردی و اجتماعی، مرجع رسمی رسیدگی و مجازات قانون‌شکنان و قانون‌گریزان و مسئول نظارت بر حسن اجرای قوانین در کشور است، چنین جایگاه رفیعی ایجاب می‌کند که این قوه از هرگونه اقدامی که کوچکترین مغایرت با قانون را به همراه داشته باشد، به جد بپرهیزد تا جایگاه این ملجاء صیانت از قانون از هرگونه خدشه و تعرض مصون بماند.

وی بیان کرد: در خصوص مغایرت آشکار و مخالفت بین آیین‌نامه پیشنهادی با اصول متعدد قانون اساسی و قوانین و مقررات موضوعه به تفصیل نوشته و گفته شده که از تکرار آن خودداری می‌کنم.

کوهپایه زاده اظهار کرد: نکته دوم این است که دستگاه قضا جهت تحقق اهداف و مسئولیت‌های قانونی خود و نیل به آرمان‌های متعالی عدالت علوی، بی‌تردید نیازمند همراهی و همکاری و انسجام جامعه حقوقی کشور است.

وی گفت: پس از منتشر شدن مفاد آیین‌نامه پیشنهادی کانون‌های وکلای دادگستری سراسر کشور که منتخب مستقیم جامعه وکالت هستند، ضمن تعامل با قوه قضاییه، مخالفت خود را به طور صریح و آشکار با آیین‌نامه مذکور اعلام و به طور رسمی ابلاغ نموده‌اند ضمن اینکه وکلای محترم نیز به صورت خودجوش در فضای مجازی مراتب مخالفت جدی خود را ابراز کرده‌اند.

وی ادامه داد: اساتید،‌ علما و اندیشمندان علم حقوق نیز ایرادات و اشکالات و مخالفت این آیین نامه با قانون و موازین شرعی را از طریق مصاحبه با رسانه‌های گروهی و نامه نگاری به وضوح اعلام کرده‌اند بنابراین اصرار و پافشاری بر تصویب این آیین‌نامه‌، ‌نتیجه‌ای جز انشقاق، افتراق و از هم گسیختگی در جامعه حقوقی کشور نخواهد داشت.

این عضو کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: وکلای دادگستری از بدو انتصاب رئیس دستگاه قضا با قلم و قدم به حمایت گسترده از ایشان پرداختند و انصافاً ایشان در همین مدت کوتاه با اتخاد تصمیمات و اقدامات شایسته، هوشمندانه و جهادی در جهت تحقق عدالت قضایی، قانونمندی و قانون‌مداری و مبارزه با فساد امید به تحولات و اصلاحات حق طلبانه و عدالت خواهانه را بیش از پیش تقویت کرده‌اند.

این وکیل پایه یک دادگستری اضافه کرد:‌ هرچند جامعه وکالت نیز همراه با آحاد ملت در گام دوم انقلاب از تحول، عدالت خواهی، نظارت و شفافیت و پاسخگویی استقبال می‌کند اما همه این آرمان ها و اهداف مقدس و متعالی باید در بستر قانون و با رعایت الزامات و اقتضائات قانون انجام پذیرید.

وی گفت: رئیس قوه قضاییه با توجه به اشراف کامل و شناخت لازم از مسائل و موضوعات مطروحه به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی اجازه نقض قوانین و بروز خسارات جبران ناپذیر را نخواهند داد و همچنان هرگونه اصلاح و سالم سازی را صرفا ‌ًدر چارچوب قانون پیگیری خواهند کرد.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز