خبرگزاری کار ایران

فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا می‌خواست از دل تلاش فرانسه یک دیدار دو جانبه با ایران نصیبش شود/ ترامپ نمی‌خواهد نفر سوم باشد

asdasd
کد خبر : ۸۰۷۶۹۷

یک دیپلمات پیشین گفت: آمریکا وقتی اعلام می‌کند از سفر وزیر امور خارجه ایران به بیاریتز مطلع و با آن موافق بوده؛ می‌خواست از دل این سفر یک ملاقات دوجانبه بیرون بیاید و بتوانند با توجه به نزدیکی به انتخابات و ناکامی سیاست فشار حداکثری در قبال ایران، به هواداران خود این پیام را بدهند که اقداماتشان رو به جلو است و آنها در مسیر موفقیت هستند.

عبدالرضا فرجی راد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا با اشاره به آغاز گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران در ارزیابی شرایط فعلی برجام گفت: بالاخره وقتی اروپایی‌ها نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند، آمریکا بصورت یکجانبه از برجام خارج شده و اروپا هم نمی‌تواند این کشور و شخص آقای ترامپ را راضی کند که دست از لجبازی بردارد؛ طبیعی است که ایران هم به عنوان آخرین کشوری که به تعهدات توافق شده در توافق هسته‌ای پایبند مانده، کم کم از تعهداتش دست بردارد. 

وی ادامه داد: می‌دانید که ایران سه فاز کاهش تعهدات خود را تاکنون اعلام کرده است. ما در گام سوم تصور می‌کردیم ایران قرار است به سمت غنی‌سازی بالا حرکت کند اما به نظر می‌رسد به این علت که مذاکراتی در جریان است هرچند که با مخالفت آمریکا با ایجاد معافیت با مشکل روبرو شده اما ایران خواسته فرصتی را برای این مذاکرات ایجاد کند که شاید با زمان‌بر بودن پروسه تحقیق و توسعه گشایشی ایجاد شود. 

وی افزود:  با توجه به اینکه روز گذشته یک دیپلمات با سابقه آلمانی ریاست سازوکار مالی «اینستکس» را به عهده گرفت به نظر می‌رسد اروپا همچنان به عملیاتی شدن این سازوکار امیدوار است و تلاش می‌کند؛ ما هم نباید امید خود را از دست بدهیم اما حرکات کند اروپا باعث شده ایران هم به تبع آن به کندی تعهدات خود را کاهش دهد.   

این کارشناس و تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه اقدامات فرانسه برای حفظ برجام با هماهنگی ایالات متحده صورت گرفته و امانوئل ماکرون حتی دعوت از وزیر امور خارجه کشورمان به محل برگزاری اجلاس گروه هفت را به دونالد ترامپ اعلام کرده بود، مخالفت آمریکا در این مقطع با ایجاد معافیت و ناکام گذاشتن فرانسه را چگونه می‌توان تفسیر کرد، گفت: آمریکا وقتی اعلام می‌کند از سفر وزیر امور خارجه ایران به بیاریتز مطلع و با آن موافق بوده؛ می‌خواست از دل این سفر یک ملاقات دوجانبه نصیبش شود و بتوانند با توجه به نزدیکی به انتخابات و ناکامی سیاست فشار حداکثری در قبال ایران، به هواداران خود این پیام را بدهند که اقداماتشان رو به جلو است و آنها در مسیر موفقیت هستند. 

وی افزود: حالا که اقدامات فرانسه منجر به دیداری دوجانبه حتی در سطح وزرای امور خارجه هم نشده؛ ترامپ هم با طرح فرانسه مخالفت کرد. طبیعی است که با توجه به سخنان ماکرون این امید در دل طرف آمریکایی ایجاد شده بود که احتمالا دیدار دوجانبه محقق شود و تکذیب تهران عملا طرف آمریکایی را در مسیر لج بازی قرار داد. 

فرجی راد همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ناکامی فرانسه در این مرحله را می‌توان پایانی بر تلاش اروپا برای حفظ برجام دانست، گفت: فرانسوی‌ها تا پیش از مخالفت آمریکا خوب پیش رفته بودند و مذاکرات فیمابین با ایران نیز مثبت بود اما آمریکایی ها دوست ندارند اروپایی‌ها و فرانسه در این کار نقش سازنده داشته باشند و ایالات متحده نفر سوم باشد. آمریکا می‌خواهد مذاکراتش با ایران دوجانبه باشد و سود تبلیغاتی آن نصیب کسی جز خود ترامپ نشود با این حال فضا را کمی باز کردند و به ماکرون این امکان را دادند تا ایران را پای میز کذاکره بکشاند و در نهایت آنها باشند که بتوانند دیدار دو جانبه‌ای را ترتیب دهند. 

این دیپلمات پیشین در ارزیابی کلی گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران نیز گفت: معتقد هستم اروپایی‌ها ضمن انتقاد به گام سوم از آن خوشحال هم هستند چرا که احتمال اصلی غنی‌سازی بود و این گام به منزله فرصت دادن به اروپا برای ادامه تلاش‌هایش تلقی می‌شود.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز