خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری:

فساد سیستمی در جمهوری اسلامی وجود ندارد/ در بیانیه «گام دوم» چهارمین توصیه رهبری عدالت و مبارزه با فساد است

asdasd
کد خبر : ۷۹۳۵۳۴

خطیب نمازجمعه این هفته تهران گفت: در تمام سال‌های بعد از پیروزی انقلاب مساله مبارزه با فساد اقتصادی و تحقق عدالت علوی و اقتصادی صدر مطالبات امام(ره) و رهبری معظم ما بوده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌‌الاسلام محمدجواد حاج‌‌علی‌‌اکبری در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران ضمن تسلیت به مناسب شهادت امام جواد(ع) گفت: امام جواد(ع) فرمودند بندگان خدا با سه اقدام می‌توانند خود را به رضایت الهی برسانند؛ یکی اینکه به درگاه خدواند استغفار کنند؛ دوم اینکه با تواضع و فروتنی نسبت به بندگان خدا رفتار کنند و سوم هم اینکه بخشش و سخاوت داشته باشند.

خطیب نمازجمعه این هفته تهران گفت: مبارزه با فساد اقتصادی گام بلندی در تحقق آرمان بزرگ انقلاب اسلامی ما است. اینکه چرا این موضوع مطرح می‌شود اولا مربوط به جایگاه اقتصاد است که فساد اقتصاد به همه حوزه‌ها منتشر می‌شود. چنانکه قرآن گفت نظام اقتصادی شما ستون فقرات شما و عامل دوام و قوام شما است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تصریح کرد: یکی از آرمان‌های اصلی نظام و مردم ما مبارزه با فساد بود که در رژیم گذشته نهادینه شده بود. در تمام سال‌های بعد از پیروزی انقلاب مساله مبارزه با فساد اقتصادی و تحقق عدالت علوی و اقتصادی صدر مطالبات امام(ره) و رهبری معظم ما بوده است. پرچمداری مبارزه با فساد به دست رهبری ما بوده و از نگاه ایشان تحقق عدالت با مبارزه با فساد به صورت مستمر امکان‌پذیر است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به نوشته‌های رهبری طی سه دهه گذشته یادآور شد: این موضوع همواره در کانون توجه ایشان بوده و بیش از چهارهزار بار این موضوع را اشاره کرده‌اند. فرمان هشت ماده‌ای که در سال ۱۳۸۰ صادر کردند سندی علوی است. این سند مثل اینکه برای نیازهای امروز ما صادر شده است. در بیانیه گام دوم که سند مبنای الگوی پیشرفت ما است چهارمین توصیه رهبری عدالت و مبارزه با فساد است و مطلب را به صورت دقیق تبیین کرده‌اند.

خطیب نمازجمعه این هفته تهران گفت: تحقق عدالت و مبارزه با فساد اقتصادی مطالبه منسجم و جدی امام مسلمین بوده و امروز محاسبه می‌کنیم ای کاش این یادآوری‌ها و تذکرات و هدایت‌هاجدی گرفته می‌شد. ای کاش آن بیانیه هشت ماده‌ای و فرمان جدی گرفته می‌شد و ای کاش مسئولان عزیز ما در تمام ادوار به سیره رهبر عزیز ما در زندگی شخصی و خانوادگی‌شان اقتدا می‌کردند که وضع ما حتما بهتر از این بود. بعد از پیروزی انقلاب اقدامات بسیار گسترده و جدی برای مبارزه با فساد و تحقق عدالت انجام گرفته که سرمایه‌ای برای ادامه راه است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور اظهار داشت: امروز علاوه بر این مساله، مبارزه با فساد به ویژه مبارزه با فساد اقتصادی مطالبه عمومی مردم ما به ویژه مومنان، جوانان و خانواده شهدا و نخبگان است. مسیر طی شده را نگاه می‌کنیم با صحنه‌های تلخی از ویژه‌خواری‌ها و دست‌اندازی به اموال عمومی و انفال و ثروت‌های بادآورده مواجه می‌شویم و جلوه‌هایی از فساد را می‌بینیم که آزار دهنده است. مردم و مومنان یک مطالبه عمومی و جدی در ارتباط با این مساله دارند و توقع دارند مساله به صورت جدی تا رسیدن به شرایط مطلوب دنبال شود.

حجت‌الاسلام حاج‌‌علی‌‌اکبری خاطرنشان کرد: گزینه اصلی دشمنان انقلاب برای نبرد با انقلاب گزینه اقتصادی است چون جنگ، جنگ اقتصادی است.  علاوه بر تحریم‌ها و آشفته سازی اقتصاد و نفوذ و کمک به مفسدان اقتصادی در دستور کار دشمنان انقلاب است و از سوی دیگر اقتصاد مقاومتی دستور کار همه فرزندان انقلابی است. اگر بخواهیم گفتمان مقاومت در عرصه اقتصادی به نقطه مطلوبی برسد راهی نداریم که با فساد اقتصادی به صورت روشمند مبارزه کنیم و دستور کار همه نهادها باید باشد.

وی افزود: آنچه که ما به عنوان ناهنجار‌های اقتصادی داریم با استفاده از مناصب و امانت‌هایی که در اختیار برخی بوده اگر علت‌یابی شود هم علت‌های اعتقادی و تربیتی و اخلاقی و هم علت‌های ساختاری  و مدیریتی و بخش‌های نظارتی را می‌توانیم مشاهده کنیم. آنچه جامعه را رنج می‌دهد پیامدهایی است که در فساد اقتصادی دیده می‌شود. کاهش سرمایه اجتماعی و رضایت عمومی و رواج قانون‌ستیزی و قانون‌گریزی ناشی از فساد اقتصادی است. توسعه فقر و کاهش کیفیت کالا و رکود و تعطییلی کارگاه‌ها هم ناشی از فساد اقتصادی است.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: اثر شگفت انگیز نان حرام در زندگی مردم و تولید انواع ناهنجاری‌های اخلاقی و از بین رفتن برکت و آسیب زدن به مشروعیت نظام تکان دهنده است. رهبری معظم از فساد اقتصادی به عنوان شجره خبیثه و دام مهلک و بیماری فلج کننده و زلزله ویرانگر یاد کرده‌اند. مساله باید کاملا جدی مورد توجه قرار بگیرد و باید مبارزه‌ای عاقلانه و هوشمندانه و مستمر در دستور کار همه قوا و مردم قرار بگیرد.

خطیب نمازجمعه این هفته تهران گفت: یک تبصره هم وجود دارد، در تحلیل وضعیت کشور و مسیر طی شده در پرتو انقلاب اسلامی باید واقع‌بین باشیم. اولا اقدامات گسترده و با عظمت و پرافتخار انقلاب و نظام اسلامی در تحقق عدالت را باید ببینیم و شاکر باشیم. توجه داشته باشیم چیزی به نام  فساد سیستمی در جمهوری اسلامی وجود ندارد، به رغم تبلیغات دشمن نظیر انچه که در نظام‌های طاغوتی است. قواره نظام اسلامی فسادستیز است و نکته دیگر این است که به عنایت امیرالمومنین فساد عمومی در همه مردم و فعالان اقتصادی و مسئولان نیست و اکثر جامعه ما به خاطر تعهدشان اتفاقا مردمانی پاک دست و از این فسادها دلزده هستند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور بیان کرد: فساد موجود عارضی و تحمیلی و موردی است اما به دلیل تاخیرها قابل توجه و خطرناک است. بر اساس مطالعات شکاف ادراکی بین آنچه که هست با آنچه که مردم احساس می‌کنند قابل توجه است و این هم ناشی از ضعف اطلاع‌رسانی مسئولان است. این بیماری وجود دارد و متاسفانه خطرناک هم شده و در بعضی موارد ریشه دوانده اما قابل معالجه است و الان نوبت اقدام شایسته است که به صورت همه‌جانبه نگاه پیشگیرانه باید جدی گرفته شود.

وی تصریح کرد: تقویت فضای معنوی و معادباوری در بین صاحب‌منصبان و در ارتباط با خانواده آنان و ساده زیستی و ارتباط با بدنه مردم و تنظیم زندگی‌شان با عموم مردم باید در دستور کارشان باشد و از هرگونه تجمل باید اجتناب کنند. از نفوذ ویژه خواران انحصارطلب باید جلوگیری شود. قوانین مربوط که کم هم نیست باید دنبال شود و مجلس هم نظارت کند. برای اینکه فساد اقتصادی ریشه کن شود بهترین راه این است که سامانه‌های هوشمند به ویژه در حوزه‌های اقتصادی مستقر شود. اگر بخواهیم جلوی امضاهای طلایی که متاسفانه تولید فساد می‌کند گرفته شود هوشمندسازی بایدجدی گرفته شود.

امام جمعه موقت تهران گفت: هوشمندسازی دستگاه‌ها مطالبه و خواسته رهبری ما از مجموعه‌ه‌های مرتبط است و همچنین مطالبه قانون است. از طرف دیگر کاهش مداخلات بیش از حد دولت در مسائل اقتصادی و اصلاح ساختارهای معیوب که در دستور جلسات سران قوا است باید جدی گرفته شود، مثل وضعیت بانکی کشور و بودجه ریزی و بهبود معیشت خانوارها و اجرای اصل ۴۴ که دستور شورای هماهنگی اقتصادی است باید جدی گرفته شود. برخورد قاطع و صریح و عادلانه و موثر نهادهای امنیتی و قضایی با مفسدان اقتصادی هم بسیار مهم است.

وی افزود: مردم عزیز ما باید به این اطمینان برسند که با مفسدان در هر سطحی برخورد می‌شود و تیغ عدالت علوی آن‌ها را ادب خواهد کرد. اطلاع رسانی مناسب از اقدامات هماهنگ و شفاف چه در بخش پیشگیری و چه در بخش درمان باید در دستور کار باشد. مردم ما حق دارند به صورت مناسب باخبر شوند، افکار عمومی باید اقناع شوند و بستر رسانه‌ای مناسب باید در اختیار آنان قرار بگیرد.

خطیب موقت نمازجمعه تهران گفت: از سطحی نگری و شعارزدگی باید به شدت پرهیز کرد و بالاخره مبارزه با فساد به ویژه فساد اقتصادی باید به صورت جدی و فراگیر در دستور کار همه قوای کشور قرار داشته باشد و خالصانه و عالمانه و مجاهدانه و منصفانه و دائمی این مسیر را ادامه دهند. همچنین مشاهده می‌شود دستگاه قضایی با همت خود امید را در جامعه ما برانگیخته است و از دستگاه اجرایی هم خبرهای خوب می‌‌شنویم و این‌ها را به فال نیک می‌گیریم.

حاج‌علی‌اکبری گفت: مردم یاری گر شما هستند و دعای خانواده شهدا همراه شما و امام مسلمین یاری‌گر شما است. نظام ما ظرفیت اصلاح این مفاسد را دارد و انشاالله با همت مسئولان شاهد روزهای بهتری خواهیم بود.

وی با اشاره به اقدام امریکا در تحریم وزیر امور خارجه کشورمان گفت: باز یک رفتار سبک و بچه‌گانه و خنده‌آور از مسئولان آمریکا را در تحریم وزیر خارجه عزیزمان دیدید. البته برای آقای ظریف و وزارت خارجه باعث افتخار است که آمریکایی‌ها آنها را تحریم کنند اما این روش نشان دهنده سقوط و افول بیش از حد دستگاه دیپلماسی و هیات حاکمه آمریکا است.

امام جمعه موقت تهران گفت: می‌بینید که گفتمان مقاومت یعنی نه جنگ و نه مذاکره اثر کرده و دیپلماسی التماسی آمریکایی‌ها هم به جایی نرسید و حالا این رفتارهای مذبوحانه را هم انجام می‌دهند که ظاهرا دل آن‌ها را خوش می‌کند. ولی این باعث آبروریزی و رسوایی شما و نشان دهنده سرگردانی استراتژیک دستگاه حاکمه آمریکا است. امیدواریم خداوند جبهه مقاومت را با پرچم داری ملت ایران بیش از این  سربلند قرار دهد و دشمنان را رسوا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز