خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه استنفورد در گفت‌وگو با ایلنا:

شلیک به پهپادها، مانور نظامی برای قدرت‌نمایی است/ سرنگونی پهپاد، بهانه خوبی برای آغاز جنگ نیست/ جنگ با ایران یک فاجعه است

asdasd
کد خبر : ۷۷۶۶۰۹

استاد دانشگاه استنفورد تهاجم علیه پهپاد آمریکایی را بهانه خوبی برای آغاز جنگ علیه ایران از سوی ترامپ ندانست و گفت: این اولین بار نیست که ایران پهپاد آمریکا را هدف قرار می‌دهد.

اریل لین گرین برگ استاد روابط بین‌الملل دانشگاه استنفورد است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را درباره سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی توسط سپاه ایران مطرح کرد.

تنش میان ایران و آمریکا بالا گرفته است

گرین برگ در ابتدا گفت: سرنگونی پهپاد آمریکایی از سوی ایران تنش میان این دو کشور را بالا برده‌ است. اما هر دو طرف باید محتاط باشند تا تنش‌های کنونی آنها را به سمت درگیری نظامی مستقیم هدایت نکند.

تهاجم علیه پهپاد بهانه خوبی برای جنگ نیست

این استاد دانشگاه افزود: این اقدام ایران به معنی آن نیست که آنها خواهان درگیری نظامی با آمریکا هستند چراکه این پهپاد پیشرفته و حضور آن در پیرامون آب‌های خود را نشانه‌ای از تجاوز آمریکایی‌ها به آب‌های خود می‌دانستند و نشانه‌ای از خطر تصور کردند. از سوی دیگر این پهپاد فاقد سرنشین بوده است این خود به معنی آن است که تهاجم علیه آن نباید بهانه‌ای برای آغاز جنگ باشد.

وی در ادامه گفت: اما اکنون پایان این ماجرا با آمریکاست و اینکه باید دید آیا جان بولتون این اتفاق را بهانه خوبی برای آغاز جنگ علیه ایران می‌داند یا خیر؟ شلیک علیه پهپادها یک مانور نظامی است که کشورها می‌خواهند قدرت خود را به دشمنان خود نشان دهند و از این راه استفاده می‌کنند از سویی جان کسی هم در خطر نمی‌افتد.

احتمال جنگ کم است

این اولین بار نیست که ایران پهپاد آمریکا را هدف قرار می‌دهد

گرین برگ در ادامه گفت: جنگ رخ نمی‌دهد چراکه این بار اول نیست که ایران پهپاد آمریکایی را در حریم هوایی خود هدف قرار داده است. ایران قبلا هم این کار را کرده است و در آن زمان هم آمریکایی‌ها متوجه شدند که نباید وارد درگیری نظامی با ایران شوند.

وی افزود: سیاستمداران می‌دانند که این اتفاق نیازی به نشان دادن واکنش نظامی ندارد؛ چراکه در این اتفاق جان عده زیادی به خطر می‌افتد. من می‌دانم که سرنگونی یک هواپیمای بدون سرنشین بهانه خوبی برای جنگ نیست. نباید برای درگیری نظامی بر اساس احساسات تصمیم گرفت.

ترامپ هم می‌داند که سرنگونی پهپاد نمی‌تواند عامل جنگ باشد

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه استنفورد در مورد تصمیم ترامپ برای حمله به ایران و پشیمانی او گفت: ترامپ جنگ نمی‌خواهد او هم می‌داند که این اتفاق نمی‌تواند عامل جنگ باشد حتی خودش گفت اگر این هواپیما سرنشین داشت ماجرا فرق می‌کرد. ترامپ در صورت صدور حمله انتقادهای زیادی را به سمت خود جلب می‌کرد.

وی تاکید کرد : دولت ترامپ باید از درگیری نظامی با ایران خودداری کند چراکه این جنگ یک فاجعه است و به نفع هیچ کس نیست و تنها جان افراد بی‌گناه در این جنگ وحشتناک در خطر می‌افتد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز