خبرگزاری کار ایران

سفیر پیشین آمریکا در یمن در گفت‌وگو با ایلنا:

تهران تا پایان ریاست جمهوری ترامپ صبر کند/ اقلام بشردوستانه باید معاف از تحریم‌ها باشند/ ترامپ خواهان مذاکره برای کاهش قدرت ایران در منطقه است

asdasd
کد خبر : ۷۵۸۵۱۶

سفیر سابق آمریکا در یمن، مردم ایران را قربانی تحریم‌ها دانست و گفت که اقلام بشردوستانه باید معاف از تحریم‌ها باشند. وی معتقد است که راه‌ مذاکره ایران و آمریکا همچنان باز است.

جری مایکل فیریشتین، سفیر آمریکا در یمن در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما بوده و در کشورهایی از جمله عربستان سعودی، تونس، لبنان و سرزمین‌های اشغالی به عنوان دیپلمات فعالیت کرده است. فیریشتین در زمان حضورش در دولت اوباما نقش برجسته‌ای در زمینه توسعه و اجرای سیاست‌های وزارت امور خارجه و برنامه‌های مبارزه با افراط‌گرایی و خشونت ایفا کرده است وی به عنوان معاون هماهنگ‌کننده  در دفتر مبارزه با تروریسم وزارت امور خارجه فعالیت کرده و اکنون عضو مرکز مطالعات خاورمیانه است.

اقلام بشردوستانه باید معاف از تحریم‌ها باشند

جری مایکل فیریشتین در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در پاسخ به این سوال که تحریم‌های آمریکا علیه ایران مانع از ورود کمک‌های بشردوستانه به سیل‌زدگان ایرانی شده است این رفتار را چگونه توجیه می‌کنید، گفت: من از حجم تأثیری که این تحریم‌ها بر ارسال کمک‌های بشردوستانه داشته است، مطلع نیستم اما چیزی را که می‌دانم و به آن معتقدم این است که کمک‌های بشردوستانه و اقلام بشردوستانه باید از تحریم‌ها معاف باشند.

وی افزود: من حتی شنیده‌ام کشورهایی مثل عربستان سعودی و امارات متحده عربی که در دشمنی با ایران به‌سر می‌برند هم برای ارسال کمک به ایران اعلام آمادگی کرده بودند اما در مورد عملی شدن وعده‌ها اطلاعی ندارم.

مردم ایران در حال تحمل نتایج تصمیمات دولت ترامپ هستند

فیریشتین درباره تحریم‌های ترامپ و خروج آمریکا از برجام، گفت: از این اتفاق بسیار متأسف هستم می‌دانم که مردم ایران در حال تحمل نتایج و عواقب تصمیمات آمریکا و تقابل ایران و آمریکا شده‌اند.

وی گفت: اخیراً از وزیر امور خارجه آمریکا مایک پمپئو سوال شد که آیا تضمینی وجود دارد که مردم عادی تحت تاثیر تحریم‌ها قرار نگیرند که پاسخ داد خیر هیچ تضمینی وجود ندارد که آن‌ها تحت تأثیر این تحریم‌ها قرار نگیرند و این تاسف‌آور است.

سفیر پیشین آمریکا در یمن در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اخیراً دونالد ترامپ سپاه پاسداران ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد، این تصمیم را چگونه تحلیل می‌کنید، گفت: معتقدم دلیل این تصمیم ترامپ حضور سپاه پاسداران ایران به‌‌عنوان نهادی قوی در سوریه و یمن و حمایت این نهاد از حزب‌الله است، در کل فکر نمی‌کنم این تصمیم تاثیر چندانی در سیاست خارجه آمریکا داشته باشد.

راه‌ مذاکره ایران و آمریکا همچنان باز است

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره پیش‌بینی آینده روابط ایران و آمریکا هم گفت: همه چیز به آینده بستگی دارد؛ به نظر من ایران باید تا دوران انتخابات صبر کند و دوران ریاست جمهوری ترامپ به پایان برسد. با توجه به اظهارات جدید محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در نیویورک به نظر می‌رسد امکان بازگشت به مذاکره برای هر دو طرف فراهم است و راه مذاکره باز است.

دیپلمات پیشین آمریکا ادامه داد: از سوی دیگر ترامپ درحال تلاش برای به صفر رساندن صادرات و واردات نفتی از ایران است باید ببینیم در این مسیر چقدر موفق می‌شود.

هدف ترامپ و اعضای دولتش در مورد ایران باهم متفاوت است

فیریشتین با اشاره به استراتژی ترامپ در مقابله با ایران گفت: هدف ترامپ و اعضای دولتش با هم فرق دارد؛ ترامپ در واقع به دنبال تغییر رویه ایران و کاهش قدرت ایران در منطقه است، ولی جان بولتون و پمپئو به دنبال تغییر حاکمیت ایران هستند و در این راه به ترامپ فشار می‌آورند در هر دو حالت فشار بر ایران ادامه خواهد یافت.

پایان معافیت‌های نفتی در هماهنگی با استراتژی حداکثر فشار بر ایران است

وی درباره تصمیم اخیر ترامپ برای پایان معافیت‌های نفتی گفت: تصمیم تهران برای پایان معافیت‌های نفتی در هماهنگی با استراتژی حداکثر فشار بر ایران است، چراکه آمریکا فکر می‌کند از این طریق یا می‌تواند ایران را به مذاکره راضی کند و یا می‌تواند حاکمیت ایران را تغییر دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز