خبرگزاری کار ایران

معاون اول رئیس‌جمهور:

عراق پل ایران برای اتصال به مدیترانه است/ مردم کرمانشاه و دیاله خواستار آغاز کار مرز خسروی هستند

asdasd
کد خبر : ۷۴۷۴۴۰

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: ایران، عراق را کشور دوست و برادر و پلی برای همکاری با کشورهایی می‌داند که به استقلال و ثبات این کشور معتقد هستند و به آن احترام می‌گذارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در همایش تجاری ایران و عراق ضمن خیر مقدم به هیات عراقی گفت: در سفر جناب نخست وزیر مذاکرات مهم و راهشگا و توافقات خوبی صورت گرفته و امیدوارم فعالان اقتصادی دو کشور فرصت را مغتنم بشمارند و برای استحکام روابط دو کشور گام بردارند. حضور چشمگیر بازرگانان دو کشور در این همایش نشان از اهمیت و احترام به هیات عراقی دارد.

وی ادامه داد: بسیار خرسند هستم که برادران ما در عراق در مبارزه با تروریسم پیروز بیرون آمدند و این اتفاق را به دولت و ملت عراق تبریک می‌گویم و اکنون ملت عراق در مرحله‌های بعدی هستند.

جهانگیری تصریح کرد: دولت و ملت ایران به درخواست دولت عراق حضور مستشاری در این کشور دارند و امیدواریم اکنون در دوران پساداعش در کنار برادرانمان حضور داشته باشیم. عراق برای گذر از موانع و استقرار ثبات سیاسی وارد مرحله بازسازی شده است.

وی گفت: ایران، عراق را کشور دوست و برادر و پلی برای همکاری با کشورهایی می‌داند که به استقلال و ثبات این کشور معتقد هستند و به آن احترام می‌گذارند.

جهانگیری با اعلام آمادگی شرکت‌های ایرانی برای حضور در عراق گفت: ما برای بازسازی آماده همکاری دوجانبه و چندجانبه بر مبنای سیاست‌های عراق هستیم شرکت‌های ایرانی آماده تاسیس شرکت‌های مشترک در عراق هستند.

وی با اشاره به تحریم‌های آمریکا گفت: فشارهایی که به دو کشور وارد می‌شود باعث شده که دو کشور به یکدیگر نزدیک شوند. حجم تجارت کشور به ۱۲ میلیارد دلار رسیده است و راهبرد ما رسیدن به ۲۰ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ است که تحقق آن نیازمند فعالیت بخش خصوصی و نقش پر رنگ آن است.

جهانگیری افزود: محصولات پلمیری لبنی ماشین آلات صنعتی برق و گاز مهمترین کالاهای صادراتی ایران به عراق است. برای رسیدن به اهداف تعیین شده در سال ۱۴۰۰ باید موانع موجود توسط بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی دو کشور بررسی شود.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: در بخش گردشگری شاهد ۷ میلیون سفر هستیم که نیمی از آن متعلق به عراقی‌ها است این نشان از شوق مردم دو کشور در استفاده از ظرفیت‌ها است. راهپیمایی اربعین فصل دیگری از این موضوع است.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها  باید بدانند که خواست غیرقانونی آنها در محدود کردن دو ملت با اراده ده‌ها میلیون عراقی و ایرانی برخورد خواهد کرد. انتظار این است این سفر که پس از کمتر از یک ماه از سفر رئیس‌جمهور ایران است تاثیر داشته باشد. در اینجا لازم می‌دانم از آقای عبدالمهدی که شخصیت شجاعی دارند و کمک کردند توافقاتی نظیر لایروبی اروند مطابق قرارداد سال ۱۹۷۵ اجرایی شود تشکر کنم که باعث خواهد شد مردم دو کشور از این آبراه استفاده کنند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: ترسیم نقشه همکاری بانکی که یکی از درخواست‌های بخش خصوصی است از دیگر اهداف این سفر بوده که مطابق نقشه راه امیدوارم مشکلات برطرف شود.

وی افزود: صادرات برق و گاز ادامه خواهد داشت و همکاری‌ها بیشتر خواهد شد و در آینده از طریق عراق هم جاده‌ای و هم ریلی به سوریه و مدیترانه وصل خواهیم شد.

جهانگیری افزود: بسترهای زیاد دیگری برای دو کشور در حوزه فنی و مهندسی وجود دارد. امروز بیش از ٤٠ شرکت در پروژه‌های کشور عراق با ارزش ٣ میلیارد دلار در حال همکاری هستند.

وی ادامه داد: البته در مقطعی دولت عراق دستور توقف فعالیت‌ها را داده که شرکت‌ها انتظار دارند هرچه سریعتر تعیین تکلیف شوند. لازم است یا کمیسیون مشترک مسئول پیگیری شود یا کسی از طرف شما آقای عبدالمهدی با آقای دانایی‌فر در این خصوص همکاری کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: ما در همه استان‌های مرزی با عراق فعالیت پایانه‌ها را داریم اما مردم استان کرمانشاه و دیاله خواستار آغاز کار مرز خسروی هستند.  

جهانگیری گفت: امیدوار هستم کمیسیون مشترک در عرصه برق تشکیل شود. همچنین لازم است برای فعالان اقتصادی دو کشور که مساله رفع موانع گمرکی مورد توجه است، اقدامات مهمی صورت بگیرد.

وی افزود: توافقات نه تنها به نفع مردم دو کشور بوده بلکه آثاری برای صلح و ثبات منطقه خواهد داشت و یکی از راه‌های رسیدن به توسعه پایدار  ایجاد همکاری مشترک است. ایران با درک شرایط منطقه قویا معتقد است ظرفیت لازم برای همکاری دسته جمعی در حوزه صادرات انرژی وجود دارد.

معاون اول رییس‌جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تجربیات خود را در زمینه‌های مختلف در اختیار کشور عراق قرار دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز