خبرگزاری کار ایران

استاد علوم سیاسی دانشگاه روتگرز:

پیام نوروزی ترامپ نشاندهنده تلاشی مذبوحانه برای تغییر حاکمیت ایران بود/ قضاوت درباره موفقیت اینستکس زود است/ تهران می‌تواند بر تحریم‌ها پیروز شود

asdasd
کد خبر : ۷۴۶۹۶۳

استاد علوم سیاسی دانشگاه روتگرز با تاکید بر مفید بودن برجام، پیام تبریک نوروزی ترامپ را نشان‌دهنده قصد آمریکا برای تغییر حاکمیت ایران دانست و گفت: اینستکس برای دور زدن تحریم‌ها حمایت می‌کنم اما برای قضاوت درباره موفقیت این سازوکار خیلی زود است. تهدیدهای آمریکا مانع حضور خیلی از شرکت‌ها در تجارت با ایران می‌شود.

روی لیکلیدر استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه روتگرز است، وی سال‌ها به تحقیق، تفحص و تدریس در حوزه روابط بین‌الملل به‌ویژه در زمینه جنگ‌های داخلی پرداخته است. از آثار وی می‌توان به کتاب‌هایی از قبیل «نتایج جنگ‌های داخلی»، «توصیه‌های اخلاقی و مدیریت جنگ»، «کشتن را متوقف کنید» و «چگونه جنگ داخلی پایان می‌پذیرد؟» اشاره کرد.

در ذیل متن گفت‌وگوی این استاد دانشگاه با ایلنا را می‌خوانید:

برجام پیروزی مهم برای سیاست خارجی آمریکا بود

***تحلیل شما از توافق هسته‌ای ایران چیست؟

به شدت از توافق هسته‌ای ایران دفاع می‌کنم مانند بسیاری از شخصیت‌های دانشگاهی و علمی که این توافق را توافقی درست می‌دانستند، من آن را پیروزی و موفقیت بزرگ سیاست خارجی آمریکا در زمان دولت اوباما می‌دانم.

تحت تاثیر آمادگی ایران برای محدود کردن برنامه هسته‌ای‌اش قرار گرفتم

تحت تاثیر آمادگی ایران برای محدود کردن برنامه هسته‌ای‌اش قرار گرفتم. روحانی برای اجرای برجام مورد انتقادهای زیادی در داخل قرار گرفت. فکر می‌کنم، موضوع اصلی بازرسی سازمان بین‌المللی انرژی اتمی است که با توجه به گزارش‌های اخیر ایران کماکان فرصت بازدید را به بازرسان و کارشناسان این آژانس می‌دهد بنابراین من از ترک برجام مانند بسیاری دیگر از دانشگاهیان بشدت عصبانی هستم.

از زمان حملات یازدهم سپتامبر، سیاست آمریکا با ترس از تروریسم همراه شد

***دلیل خروج دونالد ترامپ از برجام به نظر شما چه بود؟

از زمان حملات یازدهم سپتامبر، سیاست آمریکا با ترس از تروریسم اسلامی همراه شده است، اگرچه حملات تروریستی عمدتا توسط گروه‌هایی صورت می‌گرفت که تحت حمایت عربستان سعودی و دولت آمریکا هستند اما شعارهای ضدآمریکایی ایران و ماهیت مذهبی دولت ایران باعث تشدید اختلاف بین ایران و آمریکا شد.

عدم استفاده از کارشناسان خبره عامل ضعف سیاست خارجه ترامپ است

در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ترامپ وعده داد درصورتی‌که پیروز انتخابات شود از بر‌جام خارج می‌شود، او فکر می‌کند این خروج یک موفقیت است؛ چراکه تصور می‌کند دستاورد اصلی اوباما را نابود کرده است او از کارشناسان خبره استفاده نمی‌کند و همین عامل دلیل ضعف سیاست خارجه اوست.

آمریکا تا پایان دوران ریاست‌جمهوری ترامپ به برجام برنمی‌گردد

***تحلیل شما از روابط ایران و اروپا چیست؟

تلاش‌های ایران و اروپا را تحسین می‌کنم اما در مورد موفقیت این تلاش‌ها شک دارم، ایالات متحده تهدید کرد مجازات سختی در انتظار شرکت‌هایی که در تجارت با ایران شریکند وجود دارد.

احتمالا آمریکا تا پایان دوران ریاست‌جمهوری ترامپ به بر جام برنمی‌گردد اما معتقدم با روی کار آمدن رئیس‌جمهور دیگر امکان تدوین توافق دیگری وجود دارد.

اختلاف ترامپ و اروپا آمریکا را از متحدان سنتی خود جدا کرد

***با توجه به اختلافات پیش‌آمده میان آمریکا و اروپا پیش‌بینی شما از آینده این روابط چیست؟

اختلاف ترامپ و اروپا آمریکا را از متحدان سنتی خود جدا کرد قدرت آمریکا را برای رهبری جهان تضعیف می‌کند من امیدوارم با روی کار آمدن رئیس‌جمهور دیگر اختلافات کاهش یابد.

قضاوت درباره موفقیت اینستکس خیلی زود است

***آیا اینستکس می‌تواند مشکلات اقتصاد ایران را حل کند؟

من از اینستکس برای دور زدن تحریم‌ها حمایت می‌کنم اما برای قضاوت درباره موفقیت این سازوکار خیلی زود است. تهدیدهای آمریکا مانع حضور خیلی از شرکت‌ها در تجارت با ایران می‌شود.

ایران می‌تواند بر تحریم‌ها پیروز شود

بعید است تحریم‌ها باعث تغییر رویکرد و سیاست ایران شود تحریم‌ها کلا در تاریخ نتیجه مثبتی نداشته است، دولت‌ می‌تواند با تحریکات ناسیونالیستی و سرزنش دولت تحریم‌گر بر تحریم‌ها پیروز شود.

ایران و عربستان سعودی دو دولت اصلی خاورمیانه هستند

***علت اختلافات ایران و عربستان سعودی را چه می‌دانید؟

ایران و عربستان سعودی دو دولت اصلی خاورمیانه هستند و در کنار ترکیه و مصر مهم به شمار می‌روند آنها در تقابل با هم هستند چراکه هر کدام از گرایشات مختلف شیعه و سنی برخوردار هستند. عربستان سعودی پول و نفت دارد اما همچنان ایران را تهدید می‌داند.

حضور ایران در سوریه باعث ترس جهان غرب شده‌ است

***تحلیل شما از حضور و نقش ایران در سوریه چیست؟

هنگامی که جنگ داخلی در سوریه آغاز شد ایران از دولت سوریه حمایت کرد؛ چراکه اشتراکات مذهبی زیادی بین ایران و سوریه وجود دارد اما عربستان به حمایت از آمریکا پرداخت و مدعی نقض حقوق بشر توسط سوریه شد. همکاری میان ایران، عراق، سوریه و نقش ایران در سوریه برای جوامع غربی بسیار نگران‌کننده است چراکه سوریه منطقه مهم استراتژیکی بوده و از نظر دسترسی به مدیترانه بسیار مهم است.

تشریح منشا مشکلات خاورمیانه

***به نظر شما عوامل لازم برای ارتقای صلح در خاورمیانه چیست؟

بحران‌های جدی زیادی در این منطقه وجود دارد که هر کدام ابعاد خاص خود را دارد و نیاز به بررسی‌های زیادی دارد، برخی از آنها به مشکلات اقتصادی و دولتی و دخالت دولت‌های خارجی برمی‌گردد. گرایش‌های مذهبی، تعصبات مذهبی و تضادها و اختلافات مربوط به مذهب یکی دیگر از مشکلات موجود در خاورمیانه است که بسیار هم قابل‌توجه است به نظر من حل این بحران‌ها و این اختلافات می‌تواند باعث ایجاد صلح در خاورمیانه شود.

تلاش مذبوحانه ترامپ برای تغییر حاکمیت در ایران در پیام نوروزی

***با توجه به آغاز سال نو در ایران دونالد ترامپ پیامی را برای تبریک به مردم ایران منتشر کرد تحلیل شما از این پیام چیست؟

  پیام تبریک نوروزی ترامپ به نظر من حاوی یک پیام مهم بود و آن اینکه مردم ایران را برای تغییر حاکمیت و دولت تشویق کند، متاسفانه ترامپ در تلاشی مذبوحانه صریحا از مردم ایران خواست که برای تغییر حاکمیت تلاش کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز