خبرگزاری کار ایران

سردار صفوی مطرح کرد:

تشریح سه گسل بزرگ در مقیاس جهانی/ فرهنگ اسلامی با پیروزی انقلاب وارد مرحله مرحله تمدن‌سازی شده است

asdasd
کد خبر : ۷۳۸۵۰۵

دستیار ویژه فرمانده کل قوا تاکید کرد: فرهنگ و تمدن اسلامی در مقابل فرهنگ لیبرال دموکراسی از اروپا گرفته تا آمریکا و در مقابل تمدن شرق یعنی بودیسم و هندوئیسم وجود دارد. این فرهنگ تمدن نوین اسلامی است که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران هم تبدیل به یک فرهنگ شده و هم دولت‌‌سازی شده است این دولت‌‌سازی در مرحله تمدن‌‌سازی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سردار سرلشکر یحیی رحیم صفوی عصر امروز در حاشیه همایش بین‌‌المللی آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ در جمع خبرنگاران گفت‌: یک همایش بین‌‌‌المللی با عنوان جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ برای اولین بار با طراحی موسسه آینده‌‌پژوهی جهان اسلام و پنج دانشگاه اصلی یعنی دانشگاه تهران، دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه امام حسین (ع) و دانشگاه عالی دفاع ملی قرار است در هشتم و نهم اردیبهشت سال ۹۸ در دانشگاه تهران برگزار شود.

وی با اشاره به محورهای این همایش اظهار داشت: این همایش پنج محور اصلی دارد که شامل آینده سیاست و امنیت در جهان اسلام، آینده اقتصاد در جهان اسلام، آینده تحولات اجتماعی در جهان اسلام، آینده علوم و فناوری‌‌های نوین در جهان اسلام و آینده تمدن و فرهنگ و ارزش‌‌های جهان اسلام است.

دستیار ویژه فرمانده کل قوا با بیان اینکه آینده‌‌‌پژوهی و نگاه به آینده برای این است که آینده چگونه طراحی شود و برای ساختن آینده چگونه برنامه‌‌‌ریزی شود، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران پس از گذشت ۴۰ سال از عمر پربرکت خود به این نتیجه رسیده که برای آینده خودش و برای آینده جهان اسلام با مبانی که خودش دارد، برنامه‌‌ریزی و طراحی داشته باشد که اقتصاد امنیت و سیاست را و همچنین فرهنگ و تمدن نوین اسلامی را طراحی کند.

صفوی با تاکید بر اینکه ما امیدوار هستیم نشستی که امروز برگزار شد شروع این همایش بزرگ باشد، تصریح کرد: هر دانشگاه یکی از این محورها را عهده‌‌دار شده است. نگاه ما برای این همایش بین‌‌المللی بر مبانی و اندیشه و تفکر حضرت امام و مقام معظم رهبری است. نگاه ما یک نگاه جهان‌‌بینی اسلامی نسبت به جهان است.

وی افزود: بنده که رئیس این همایش هستم باید بگویم ما در زمان حاضر سه تنش یا گسل بزرگ در مقیاس جهانی داریم که یکی گسل فعال ژئواستراتژیک است که محوریت آن مسائل نظامی و امنیتی است که وجود غربی‌ها در مقابل قدرت‌‌گیری نظامی روس‌‌ها است و به طور خاص با محوریت اروپا، آمریکا و ناتو وجود دارد. این گذر از شمال اروپا شروع شده و تا اروپای غربی و شرقی و اوکراین آمده است و تا مدیترانه و دریای سرخ و اقیانوس هند ادامه یافته است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: گسل دوم را به عنوان گسل ژئواکونومیک می‌شناسیم که جهان غرب با قدرت‌‌گیری اقتصاد چین در این تنش است یعنی ماهیت این گسل فعال یک ماهیت اقتصادی است و چینی‌‌ها مصمم هستند که آینده اقتصاد جهان را برتر از آمریکایی‌‌ها به دست بگیرند.

صفوی با بیان اینکه گسل سوم فرهنگ و تمدن اسلامی است که در مقابل تمدن غرب وجود دارد، خاطرنشان کرد: فرهنگ و تمدن اسلامی در مقابل فرهنگ لیبرال دموکراسی از اروپا گرفته تا آمریکا و در مقابل تمدن شرق یعنی بودیسم و هندوئیسم وجود دارد. این فرهنگ تمدن نوین اسلامی است که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران هم تبدیل به یک فرهنگ شده و هم دولت‌‌سازی شده است این دولت‌‌سازی در مرحله تمدن‌‌سازی است.

وی اضافه کرد: این تمدن و فرهنگ اسلامی از اقیانوس اطلس شروع می‌‌شود و تا اقیانوس آرام ادامه پیدا می‌‌کند؛ از سوی دیگر از شمال آفریقا شروع می‌‌شود و تا منطقه غرب آسیا ادامه دارد و از آنجا تا شرق آسیا می‌‌رود یعنی تا اندونزی و مالزی.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه جمعیت این سرزمین یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون مسلمان را از نظر وسعت جمعیتی در خود جای داده است، ابراز داشت: این جمعیت تا سال ۲۰۵۰ از تعداد مسیحیان جهان بیشتر خواهد شد یعنی رشد جمعیت کل جهان تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۱۰ میلیارد نفر خواهد بود و رشد جمعیت مسلمانان تا سال ۲۰۵۰ بالای دو میلیارد نفر خواهد شد. این جمعیت از نظر اقتصادی در زمان حاضر ۷۵ درصد انرژی نفت خام جهان را با ظرفیت ۹۰۰ میلیارد بشکه نفت در اختیار دارند و ۵۷ درصد گاز طبیعی جهان در اختیار این کشورهای اسلامی است. همچنین از نظر منابع معدنی بالای ۳۰ درصد از منابع را در اختیار دارند بنابراین مسلمانان از یک اقتصاد بسیار قدرتمند هم برخوردار هستند.

رحیم صفوی با اشاره به ظرفیت ایدئولوژی مسلمانان بیان کرد: تمام مسلمانان یک خدا، یک پیامبر و یک قرآن دارند، مسلمانان از نظر اعمال عبادی مثل واجبات نماز و روزه در همه فرق اسلامی ۹۰ درصد آداب‌‌‌شان یکسان است. بنابراین با داشتن این عوامل توانمندساز جغرافیایی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جهان اسلام می‌‌‌تواند تبدیل به یک قطب بزرگ قدرت جهانی و یک تمدن جدید و نوین اسلامی شود و پرچمداری این تمدن اسلامی را انقلاب اسلامی و افکار امام بزرگوار و مقام معظم رهبری که حدود سی سال رهبری می‌‌کنند را دارند.

وی با بیان اینکه رهبری با استفاده از جنبش نرم‌‌‌افزاری و استفاده از طرح‌‌های جامع و سخنرانی‌‌هایی که داشته‌‌اند، در حال تئوریزه کردن این مسئله هستند، یادآور شد: تصور من این است که همه ملت‌‌های اسلامی به این پرچمداری فکری، علمی و توانمندی انقلاب اسلامی به عنوان قلب جهان اسلام توجه دارند. افکار، اندیشه، اعمال و دولت‌‌سازی آن بیداری سیاسی جهان اسلام را ما در امتداد همین تمدن جدید اسلامی می‌بینیم این تمدن جدید اسلامی فعلا از مرکزیت ایران به عراق، سوریه، لبنان و مدیترانه رسیده است و ممکن است در آینده توسعه بیشتری پیدا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز