خبرگزاری کار ایران

فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا:

هدف آمریکا از نشست لهستان خروج از انزوا است/ تضعیف اتحادیه اروپا به ضرر ایران است

asdasd
کد خبر : ۷۱۸۲۸۵

سفیر اسبق ایران در نروژ و مجارستان با بیان اینکه هدف از برگزاری نشست لهستان خروج ایالات متحده از انزوا، افزایش فشارها علیه ایران و ایجاد شکاف بیشتر در اروپایی‌ها درباره حمایت‌شان از برجام و از هم‌پاشاندن اتحادیه اروپا است، اظهار داشت:‌ در حال حاضر، هرچه اتحادیه اروپا تضعیف بشود و شکاف‌ها میان اعضای اتحادیه بیشتر شود، به ضرر ایران خواهد بود.

عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به رویکرد اتحادیه اروپا نسبت به نشست ضد ایرانی لهستان گفت: اتحادیه اروپا، نهاد و سازمان یکدستی نیست و متعاقبا درخصوص ایران و برجام نیز مواضع واحدی ندارد بلکه در درون خود دارای اختلافات کوچک و بزرگی هستند. در این چارچوب، کشورهای بزرگ اروپایی که در غرب اروپا هستند، از برجام حمایت و کشورهای کوچک که اغلب در شرق اروپا حضور دارند، به امریکا نزدیک‌تر هستند.

اتحادیه اروپا مخالف برگزاری نشست لهستان است

وی با بیان اینکه کشورهای اصلی و مهم اتحادیه اروپا بر حفظ برجام و تقویت مناسبات با ایران تاکید دارند، اظهار داشت: سیگنال‌هایی که این کشورها تا به امروز فرستاده‌اند حاکی از منفی بودن نظر آنها نسبت به این نشست و برگزاری آن است. آنها متوجه بودند پمپئو در سفر اخیر خود به هشت کشور اروپایی درباره این نشست حرف زد و تنها درباره ایران سخن گفت و درصدد موجهه ساختن خروج امریکا از توافق هسته‌ای است.

این استاد ژئوپولتیک دانشگاه با بیان اینکه امریکا با برگزاری نشست لهستان می‌خواهد از انزوای سیاسی خارج شود، تصریح کرد: اگر سران اتحادیه اروپا در نشست لهستان حاضر شوند، این حضور با سیاست‌ها و مواضعی که تاکنون اتخاذ کرده‌اند، در تضاد و منافات قرار دارد و کارشان را برای اجرایی ساختن سازوکار ویژه مالی با مشکل روبه‌رو می‌سازد هرچند که نگران از خروج ایران از برجام به خاطر در اجرای سازوکار ویژه مالی هستند.

حمایت از برجام و ایران اولویت کشورهای اروپای شرقی نیست

فرجی راد ادامه داد: کشورهای بزرگ و اصلی اروپا مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا و حتی بریتانیا تاکنون مواضع مثبتی نسبت به نشست لهستان نشان نداده‌اند مگر آنکه تضمین‌های کافی را بگیرند که ایران یا برجام اولویت اصلی این اجلاس نیست.

وی با بیان اینکه برای کشورهای اروپای شرقی حمایت از برجام و ایران، اولویت نیست، خاطرنشان کرد: اولویت نخست و اساسی آنها حفظ امنیت‌شان در مقابله با روس‌ها و افزایش مناسبات اقتصادی با امریکا در برابر اروپای غربی است. از این‌رو، ورشو چندین سال است که در حال کوک کردن و نواختن ساز مخالف در برابر اتحادیه اروپا است و این مسئله، با روی کار آمدن دولت راستگرا تقویت شده است.

کشورهای بزرگ اروپا نگران فروپاشی اتحادیه اروپا هستند

این مدیرکل پیشین وزارت امور خارجه افزود: لهستان به نوعی مهمترین کشور حوزه اروپای شرقی محسوب می‌شود و محوریت کشورهای این منطقه را در اختیار گرفته است. در این چارچوب آنها توانسته‌اند کشورهای دریای بالتیک یعنی ی لیتوانی، لتونی و استونی و همچنین عمده کشورهای حوزه بالکان از جمله آلبانی و مجارستان را با خود همراه کند.

فرجی‌راد با یادآوری نگرانی کشورهای اروپای غربی نسبت به فروپاشی اتحادیه اروپا ابراز داشت: کشورهای بزرگ اروپا یعنی فرانسه، آلمان و ایتالیا نگران فروپاشی اتحادیه اروپا هستند. پس از خروج برگزیت، کشورهای اروپای جوان (اروپای شرقی) از اتحادیه اروپا خارج شوند. فشارهای روسیه نیز تشدید شده و به همین خاطر، آنها در این شرایط دست روی دست می‌گذارند.

نشست لهستان می‌تواند موجب افزایش شکاف‌ها نسبت به ایران در اروپا شود

وی با اشاره به مناسبات میان ورشو و واشنگتن بیان کرد: لهستان تقریبا مهمترین کشور شرق اروپا محسوب می‌شود. این کشور رشد اقتصادی بالایی طی سال‌های اخیر داشته است، جمعیت زیادی دارد و وسعت سرزمینی‌اش نیز زیاد است. تقریبا می‌توان گفت که لهستان به همراه آلبانی مهمترین متحد امریکا در اروپای شرقی است. در این چارچوب، امریکا لهستان را راضی کرده است تا میزبان اجلاس هفته‌های آتی در ورشو درباره خاورمیانه باشد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی امتیاز دیگر برگزاری نشست ورشو را افزایش شکاف میان اعضای اتحادیه اروپا دانست و یادآور شد: اعضای اتحادیه اروپا هم‌اکنون نیز درباره ایران، حمایت از برجام و اجرایی شدن سازوکار ویژه مالی اختلاف‌نظر دارند و برگزاری این نشست می‌تواند موجب افزایش شکاف‌ها در اتحادیه اروپا و متزلزل شدنش شود که این مسئله برای امریکا مطلوب است زیرا ترامپ هم خواستار نابودی امریکا است.

گفت‌وگوهای میان ایران و اروپا افزایش یابد

فرجی‌راد با بیان اینکه افزایش شکاف‌ها در اتحادیه اروپا موجب نزدیکی کشورهای اروپای شرقی به امریکا می‌شود، عنوان کرد: به غیر از کشورهای اروپای شرقی، امریکایی‌ها توانسته‌اند کشورهای حوزه بالکان، دریای بالتیک و حتی کشورهای شمال اروپا مانند دانمارک و هلند را به سمت خود بکشد که این مسئله می‌تواند موجب آن شود که کشورهای بیشتری از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای حمایت کنند زیرا به غیر از رژیم صهیونیستی، عربستان، بحرین و امارات، کشور دیگری از اقدام امریکا درباره برجام حمایت نکرده است.

وی درباره تاثیر برگزاری نشست لهستان در روابط ایران و اروپا گفت: مناسبات ایران و اتحادیه اروپا بستگی به این مسئله دارد که طرفین در یک ماه آینده چگونه با یکدیگر تعامل کنند. من معتقدم باید در یک ماه آینده گفت‌وگوها و رایزنی‌های میان ایران و اروپا افزایش یابد و طرفین نزدیک‌تر از همیشه با یکدیگر تعامل کنند.

سفیر اسبق ایران در نروژ و مجارستان با بیان اینکه هدف از برگزاری نشست لهستان خروج ایالات متحده از انزوا، افزایش فشارها علیه ایران و ایجاد شکاف بیشتر در اروپایی‌ها درباره حمایت‌شان از برجام و از هم‌پاشاندن اتحادیه اروپا است، اظهار داشت:‌ در حال حاضر، هرچه اتحادیه اروپا تضعیف بشود و شکاف‌ها میان اعضای اتحادیه بیشتر شود، به ضرر ایران خواهد بود و متزلزل شدن مناسبات درونی اتحادیه اروپا به سود ما نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز