خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی:

مشکل مسکن فقط با گرفتن مالیات از خانه های خالی قابل حل نیست/ اختلافات جزئی را کنار گذاشته و روی زندگی مردم تمرکز کنیم

asdasd
کد خبر : ۶۹۸۰۲۷

رئیس مجلس گفت :مرحوم مدرس شخصیتی چند وجهی و فکری راهبردی برای ایران در ابعاد مختلف داشت .

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی در گفتگوی زنده تلویزیونی در شبکه یک سیما به مناسبت روز مجلس گفت : مرحوم مدرس شخصیت نادر و همه جانبه نگر داشتند فقیهی اسلام شناس بودند که برای کشوری مثل ایران حضور چنین سیاستمداری ضروری است .

وی کلان نگری و نگاه بلند توسعه ای برای ایران را از دیگر ویژگی های مرحوم مدرس عنوان کرد و گفت : تاکید بر برخورداری ایران از کارخانه هواپیما سازی و ایجاد ذوب آهن نشانه های فکر توسعه ای مرحوم مدرس بود .

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:ایشان در سیاست داخلی معتقد بود باید یک وفاق ملی در کشور وجود داشته باشد ضمن اینکه با وجود احزاب مخالفتی نداشت و براین باوربود که باند بازی ها ما را از وحدت ملی دور می کند .

لاریجانی اعتقاد به توازن عدم در سیاست خارجی را از دیگر ویژگی های تفکرات مرحوم مدرس عنوان کرد و گفت : این همان ترجمه دیدگاه امام خمینی در زمینه نه شرقی نه غربی بود هرچند که شرایط کشور در ان زمان با شرایط امروز بسیار متفاوت بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره مهمترین قوانینی که در دو سال اخیر در مجلس برای رفع مشکلات مردم و پیشرفت کشور صورت گرفت گفت: برخی مربوط به قانون گذاری و برخی برای حل مشکلات کشور است چرا که برخی از مشکلات مزمن است و مربوط به یکی دو سال اخیر نیست.

لاریجانی در ادامه این گفتگوی تلویزیونی افزود: بررسی قوانین مربوط به آب، ریزگردها، تالاب ها، بانک ها و موضوع ارز را از جمله مشکلات مزمن در کشور دانست که با همکاری دولت و در جلساتی که به صورت غیرعلنی در مجلس صورت گرفت درباره آن تصمیم گیری شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخش دیگری از فعالیت های مجلس مربوط به نظارت است که دیوان محاسبات انجام می دهد که حدود ۲ هزار و ۷۰۰ پرونده را دیوان در این مدت بررسی و رأی هایی در حدود هزار و اندی صادر کرد و در برخی موارد، منابع به خزانه دولت بازگشت.

وی همچنین فعالیت های کمیسیون های مجلس و برگزاری جلسات متعدد و سؤال و جواب از مسئولان را از دیگر فعالیت های مجلس شورای اسلامی عنوان کرد.

لاریجانی با اشاره به اینکه مجلس قوانین مهمی را در خصوص رفع مشکلات مردم و توسعه کشور به تصویب رساند گفت: قانون توسعه پایدار برای روستاییان و ایجاد شغل برای فرزندان آنان، قانون نظام جامع آموزش، قانون جامع تربیت فنی و حرفه ای که در آن هرم نیروی انسانی در کشور بررسی شد، قانون مدیریت مصرف سوخت که این قانون می تواند به نحوی مصرف سوخت را ساماندهی کند و نیز قانون احکام دائمی برنامه های توسعه ششم از جمله قوانینی است که در مجلس تصویب شد.

وی ادامه داد: قانون بانشستگان مشکلاتی دارد که باید حل شود، قانون صدور چک، قانون حقوق کودکان و نوجوانان برای صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان، قانون کاهش محکومیت های اعدام، قانون حمایت از حقوق معلولان و قوانین بودجه سالانه، قانون ثبت اختراعات، قانون حفاظت و احیای تالاب ها که موضوع تالاب ها یکی از معضلات مهم کشور است و قانون حفاظت از هوای پاک قوانین بسیار مهمی به شمار می روند.

لاریجانی ادامه داد: قانون وزارت میراث فرهنگی، قانون استاندارد، قانون صندوق مکانیزه فروشگاه ها، قانون ارزش افزوده، قانون بانک ها، قانون مبارزه با مفاسد اقتصادی، لایحه محیط بانان و قانون تجارت که ۳ دوره در مجلس بود و ما آن را تصویب کرده بودیم و در کمیسیون به صورت اصل ۸۵ قانون اساسی بررسی و تصویب شده بود و شورای نگهبان ایراد گرفت که باید در صحن علنی این قانون به بحث و بررسی گذاشته شود که اینها از دیگر قوانینی است که در جهت رفع مشکلات مردم و پیشرفت کشور در مجلس به تصویب رسید.

 رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در همه دولتهایی که مسئول اجرای قانون اصل ۴۴ بودند این قانون به خوبی اجرا نشد.

علی لاریجانی افزود: قانون می گوید اقتصاد کشور را باید به مردم بسپاریم بر همین اساس قانون اصل ۴۴ تصویب شد که اجرای آن رضایت بخش نیست.

وی گفت: البته معاونت نظارت مجلس در زمینه موانع اجرای قوانین و همچنین تعلل در اجرا پیگیری های مستمری دارد که آنها را به کمیسیون ها و مجلس گزارش می کند.

رئیس مجلس تحقیق و تفحص از دستگاه ها را از ابزارهای مهم نظارتی مجلس عنوان کرد و افزود: به عنوان نمونه درباره صندوق ذخیره فرهنگیان تحقیق و تفحص خوبی جمع بندی شد که در قوه قضائیه در حال رسیدگی است.

لاریجانی همچنین در خصوص ارزیابی اش از عملکرد نمایندگان نیز گفت: شرایط ایران نسبتا سخت است و نمایندگان ۳ هفته جلسه علنی و کمیسیون ها و ۱ هفته هم سرکشی در حوزه های انتخابیه دارند که به صورت متوالی انجام می شود بنابراین بخشی از وقت نمایندگان غیر از نظارت و تقنین به پیگیری مشکلات مردم سپری می شود بنابراین ارتباط نمایندگان با مردم زیاد است.

وی اختلاف سیاسی میان نمایندگان را طبیعی دانست و افزود: بین مردم هم سلایق متفاوت است بنابراین طبیعی است که از بین آنها هم نمایندگانی با سلیقه های مختلف انتخاب شوند و درباره مسائل کشور نظرات متفاوتی داشته باشند اما مهم ایجاد وفاق بر روی منافع ملی است.

رئیس مجلس در پاسخ به این پرسش که چرا نمایندگان گاهی اوقات از دولت حمایت می کنند و گاهی اوقات چوب لای چرخ آن می گذارند تاکید کرد: اصطلاح چوب لای چرخ دولت گذاشتن را قبول ندارم و چنین رویه را نیز احساس نمی کنم و نمی شود انتقاد را چوب لای چرخ تفسیر کرد.

لاریجانی تمرکز بر منافع ملی را یک اصل مهم و مشترک میان نمایندگان دانست و با توجه به هجمه های امریکایی ها برای فشار به اقتصاد ایران افزود: ما با یک رفتار ناهنجار امریکا نسبت به منافع ملت مواجهیم که عقل حکم می کند همه قوا با هم کار کنند چون که دشمن تعرض به منافع ملی و افزایش هزینه های اقتصادی مردم را هدف گرفته است.

وی گفت: در شرایطی که دشمن اقتصاد را هدف گرفته ما هم باید مسائل خرد و اختلافات جزئی را کنار گذاشته و روی زندگی مردم تمرکز کنیم به عنوان نمونه اکنون مدتی است بین دستگاه های قوه مجریه و قوه مقننه مباحث جدی در خصوص موضوع سوخت مطرح است و علاوه بر این در صنعت نیز بخش های مختلف به ویژه خودروسازان و قطعه سازان مشکل دارند که در جلساتی پیگیر حل این مشکلات هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس قانون اساسی مرجع اصلی قانون گذاری مجلس است.

علی لاریجانی در ادامه گفتگوی تلویزیونی خود در پاسخ به سوالی درباره برخی موازی کاری ها که احساس می شود بخشی از اختیارات مجلس کم شده است افزود: در قانون اساسی مرجع اصلی قانون گذاری مجلس است و هیچ جای دیگر نمی تواند قانون گذاری کند.

وی با اشاره به اینکه ما دو مجلسی نیستیم گفت: بنابراین اصل قانون گذاری جایش در مجلس است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت برخی شوراها مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی و شورای نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اگر این شوراها کار خودشان را بکنند مزاحمتی برای ما ندارد.

لاریجانی گفت: مثلا شورای عالی انقلاب فرهنگی بیشتر سیاست های فرهنگی را دنبال می کند و هماهنگی های اجرایی در حوزه فرهنگ و آموزش دارد و نباید قانون گذاری کند.

وی افزود: یک بار در دولت قبل شورای عالی انقلاب فرهنگی یک قانون گذاری درباره مسائل خانواده کرده بود که رهبر معظم انقلاب آن را برگرداندند و گفتند باید به مجلس برگردد و در آنجا تصویب شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: من تاکیدهای مقام معظم رهبری را در این باره دیده ام که نه شورای عالی امنیت ملی و نه جاهای دیگر نباید قانون گذاری کنند.

لاریجانی افزود: حتی شورای عالی اقتصاد هم که به وجود آمد و وجود آن در شرایط فعلی ضروری بود تا تصمیمات صریح گرفته شود همان جا هم مقام معظم رهبری تاکید کردند که آنجا که قانون باید عمل شود دو فوریتی و سه فوریتی به مجلس برده شود.

وی با اشاره به اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام جایگاهی در قانون اساسی دارد ولی نه برای قانون گذاری گفت: این مجمع مرجعی است که اگر ما با شورای نگهبان اختلاف پیدا کردیم جایی باشد که نظر نهایی را بدهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: بخش دیگری از وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام در باره سیاست های کلی نظام است که در واقع وظیفه رهبری است اما پس از مشورت با مجمع در صورت صلاحدید ابلاغ می شود.

لاریجانی گفت: بنابراین در این دو حوزه مجمع تشخیص مصلحت نظام نمی تواند قانون گذاری کند.

وی افزود: چیزی که اخیراً پیش آمد و کمی بازتاب داشت درباره کار هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که می تواند طوری عمل کند که اختلافی هم با مجلس نداشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر در اجرای سیاست های کلی نظام طرح و لایحه ای آمد و مجمع تشخیص مصلحت نظام نظری داشت نظرش را به کمیسیون مربوطه دهد و کمیسیون بررسی کند.

لاریجانی افزود: کمیسیون مربوط هم اگر ببیند طرح یا لایحه ای مخالف سیاست های کلی نظام است آن را تعطیل می کند چون در یکی دو مورد قبل از اینکه به کمیسیون برود به شورای نگهبان داده شد این بازتاب ها را داشت.

وی گفت: البته یک تفاوت نظری هم وجود دارد که آیا شورای نگهبان خودش باید درباره سیاست های کلی نظام به نتیجه برسد و یا تشخیص آن با مجمع است که این موضوع بین خودشان مطرح است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: به هر حال اگر هر کدام از این ها سرجای خودشان کار کنند ربطی به قانون گذاری ندارد.

­رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اعمال قیمت واقعی بنزین در حال حاضر به مردم فشار وارد می کند.

لاریجانی در ادامه گفتگوی تلویزیونی خود در پاسخ به سؤالی درباره احتمال سهمیه بندی و ۲ نرخی شدن سوخت افزود: چند طرح در این مورد مطرح است باید دید که کدام مورد توجه قرار می گیرد.

وی گفت: به این دلیل که قیمت سوخت در کشور ما با کشورهای اطراف مثل ترکیه و افغانستان تفاوت زیادی دارد با قاچاق بنزین و گازوئیل مواجهیم که این به ضرر مردم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: کشوری که مرز طولانی دارد کنترل قاچاق سوخت آن ساده نیست.

لاریجانی گفت: مسئله دیگر مصرف زیاد بنزین در کشور و در چند سال اخیر زیاد شده است که به نسبت رشد تولید خودرو، طبیعی نیست.

وی با تأکید بر اینکه باید طوری عمل کنیم که فشار زیادی به مردم نیاید تصریح کرد: شرایط کنونی کشور ما شرایط عادی از نظر اقتصادی نیست و همین دو نرخی شدن سوخت هم می تواند مفاسدی را به دنبال داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در این زمینه چند راه حل مطرح است گفت: امروز در جلسه مشترک با دولت در این زمینه بحث کردیم و من هم نظرم این است که باید به نتیجه ای برسیم و برای مردم روشن شود.

وی افزود: در حال حاضر چیزی که انجام می شود در این حد است که مردم از کارت سوخت استفاده کنند و قیمت آن فعلاً گران نشود و فعلاً​ بحثی هم برای گران کردن قیمت سوخت مطرح نیست.

لاریجانی گفت: بعید می دانم در این مدت نرخ سوخت تغییر کند و هر تغییری در این زمینه بستگی به نظر مجلس دارد که چه تصمیمی بگیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در این زمینه استدلال هایی بین طرفها وجود دارد که در مورد آن بحث می شود.

وی گفت: اینکه نباید به مردم فشار بیاید مورد تأکید است و برخی از اصلاحات را باید زمانی انجام داد که این مشکلات اقتصادی که امروز داریم وجود نداشته باشد.

­رئیس مجلس شورای اسلامی درباره قانون منع به کارگیری بازنشستگان و شبهات ان گفت: شبهه ای در این زمینه وجود ندارد شاید عده ای نمی خواهند اجرا کنند تا آنجا که اطلاع دارم چند موردی که محل مناقشه بود بازرسی کشور، دیوان محاسبات و معاونت قوانین مجلس درباه آن یک نظر داشتند.

علی لاریجانی افزود: این قانون فلسفه ای داشت که باید افراد بر اساس ضوابط استخدامی موجود بازنشسته شوند و راه برای دیگران باز شود.

وی گفت: قبلاً استثنائاتی برای مقامات در رده های مختلف بود که در قانون جدید لغو شد.

لاریجانی افزود: ممکن است یک عده ای برای این کار اصرار داشته باشند ولی قانون مبهم نیست آقایان اصرار دارند.

رئیس مجلس گفت: تا جایی که من اطلاع دارم رویکردی که در جامعه وجود دارد همین قانون را می پسندد که ما اجازه بدهیم یک هوای تازه ای در بخش اجرایی و دیوانی کشور بوجود آید و این کار عاقلانه است هر چند ممکن است در ابتدای اجرای آن لرزه هایی باشد و با مقاومت هایی روبرو شود ولی من فکر می کنم اصل فکر و فلسفه این قانون درست است منتهی باید تلاش کنیم آقایان قانون را اجرا کنند.

وی افزود: من به دیوان محاسبات اعلام کردم که نظارت کنند و بازرسی نیز با هم کار کنند و اگر کسی سؤال و ابهامی دارد می تواند از معاونت قوانین مجلس سؤال کند و اگر خیلی ابهام دارند می توانند از مجلس تفسیر بخواهند و من مواجه نشدم با جایی که از ما تفسیر بخواهند مواردی را هم که فرستادند معاونت قوانین مجلس درباره آن اظهار نظر کرد و ما ابهامی درباره آن نمی بینیم.

­رئیس مجلس شورای اسلامی در باره آشفته بازار ایجاد شده در کالاهای اساسی و گران فروشی و احتکار و اینکه سازمان تعزیرات معتقد است مجازات برای متخلفین، بازدارنده نیست گفت: بول داریم اصل موضوع را که شرایط غیرمتعادلی در بازار وجود دارد و بخشی از آن به خاطر جهش های ارزی در کشور بود که وقت زیادی از ما برای کنترل آن گرفت.

علی لاریجانی ادامه داد: مجموعه تصمیماتی گرفته شد در شورای سران قوا بخشی مربوط به نحوه ورود بانک مرکزی به موضوع و یا اصلاحات و اختیاراتی بود برای انجام کارها و بخش دیگر هم مربوط به برخورد با دلالان بود.

وی افزود: در مجموع اینها وقت زیادی برد و ما آرام آرام داریم به شرایطی می رسیم که هنوز هم جا دارد که قیمت ارز کاهش یابد و باید حتماً کنترل شود.

لاریجانی گفت: ما برای تأمین کالاهای مورد نیاز مردم ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را قرار دادیم نه ارز نیمایی منتهی نتیجه ای که باید تحت تأثیر قرار می گرفت نگرفت.

رئیس مجلس در خصوص جلساتی که با تولید کنندگان کالاهای اساسی صورت گرفت افزود: بخشی از این افزایش قیمت ها مربوط به خود کالاهای اساسی نیست و به عنوان مثال؛ به مسائل مربوط به بسته بندی و مواد اولیه بسته بندی برمی گردد که همین موضوع قیمت ها را بالا می برد البته در برخی موارد هم بی انصافی هایی وجود دارد.

وی آمادگی مجلس را برای دریافت پیشنهادات سازمان تعزیرات حکومتی برای بررسی در مجلس و ارائه راه حل های قانونی بهتر برخورد با متخلفین، گرانفروشان و احتکار کنندگان اعلام کرد و گفت: باید توجه کرد که وقتی این حجم کار در فروشگاه ها باشد با نظارت موردی نمی شود بلکه مکانیزم باید طوری باشد که برای افراد، عادی تر مسائل حل شود و نمی شود قیمت ها را با نظارت ها حل کرد بلکه مکانیزم خاص خود را می طلبد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در چند روز آینده جلسات و بحث ها درباره وضعیت خودروسازی و قطعه سازان به نتیجه می رسد.

علی لاریجانی در ادامه گفتگوی تلویزیونی افزود: خودرو در کشور با توجه به اینکه فقط چند شرکت تولید می کنند تقریبا انحصاری است که در این زمینه قطعه سازی با توجه به حدود ۴۰۰ هزار نیروی کار در آن نقش مهمی دارد.

وی گفت: قطعه سازان می گویند خودروسازان اگر پول ما را پرداخت کنند و از سوی دیگر مواد اولیه ای که گران شده تامین شود می توانیم قطعه تولید کنیم بنابراین با توجه به جلساتی که گذاشته شده و با وزیر صنعت هم صحبت کردیم قرار شد مشکل سریعتر حل شود.

رئیس مجلس افزود: امروز در موضوع خودروسازی و رسیدن خودرو به مصرف کننده با یک دلال بازی مواجهیم دلال خودرو را تحویل می گیرد و به قیمت بالاتر عرضه می کند این مشکل باید علاج شود.

آقای لاریجانی همچنین اشاره ای به سفر اخیرش به ترکیه برای شرکت در اجلاس مجمع مجالس آسیایی کرد و گفت: اینگونه اجلاس ها دیپلماسی پارلمانی است که می تواند مکمل دیپلماسی رسمی باشد.

وی افزود: از دل گفتگوهای پارلمانی برخی مشکلات شناسایی و در روابط کشورها مورد بررسی قرار می گیرد به عنوان نمونه بین مجلس شورای اسلامی و مجلس دومای روسیه مقرر شد رئیس هر کشور با کارگروه مشخص موانع و مشکلات را مثلا در حوزه سرمایه گذاری پیگیری و هر ۶ ماه یکبار به میزبانی هر کدام از کشورها بررسی و رفع کند.

رئیس مجلس در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت امروز بازار مسکن و کاهش قدرت خرید مردم گفت: مشکل مسکن فقط با گرفتن مالیات از خانه های خالی قابل حل نیست باید نقدینگی را به سوی مسکن و پروژه های نیمه تمام هدایت کنیم.

لاریجانی افزود: اگر هدایت نقدینگی به سمت ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه های نیمه تمام و همچنین مسکن صورت می گرفت بخشی از مشکل حل می شد اما به نظر می رسد این موضوع چندان جدی و عمیق پیگیری نشد.

وی گفت: موضوع بافت های فرسوده و تسهیلات ارزان قیمت مسکن همچنین انبوه سازی باید به شکل ویژه برای حل مشکلات تامین مسکن پیگیری شود و ما فضا را برای سرمایه گذاری مسکن فراهم خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز