خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در جمع خبرنگاران در استانبول:

همکاری ایران، روسیه، ترکیه و سوریه الگوی خوبی برای حل و فصل مشکلات آسیاست

asdasd
کد خبر : ۶۹۷۲۸۹

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: همکاری ایران، سوریه، روسیه و ترکیه در حل مشکلات منطقه ای مدلی است که می توان آن را برای مسائل و مشکلات اقتصادی و سیاسی آسیا نیز به کار برد.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که برای حضور در یازدهمین مجمع عمومی مجمع مجالس آسیایی به ترکیه سفر کرده است، صبح امروز (پنجشنبه) در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنان پاسخ داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت اجلاس بین المجالس کشورهای آسیایی گفت: پایه گذار اصلی این اجلاس مجلس ایران بود که آرام آرام این اجلاس شکل گرفت و کشورهای مختلف به آن پیوستند، در حال حاضر بسیاری از پارلمان های کشورهای آسیایی عضو این اجلاس هستند.

وی با بیان اینکه آسیا موضوع مهمی برای آینده است، تصریح کرد: استعدادهای بسیاری اعم از انرژی زیاد، امکانات طبیعی متنوع و نیروی انسانی گسترده در آسیا وجود دارد و زمینه جهش در این منطقه جدی است.

لاریجانی با اشاره به چالش ها و مشکلات موجود در آسیا بیان کرد: از نظر امنیتی و سیاسی، آسیا چالش‌ها و مشکلاتی دارد که گاه مانع می شود اما اصل فکر این است که ما این چالش‌ها را در درون تئوری های توسعه اقتصادی چندجانبه هضم کنیم.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه تحقق این مهم به تلاش نیاز دارد، اظهار کرد: این موضوع فوری رخ نمی‌دهد، اما به‌عنوان نمونه همکاری ایران، سوریه، روسیه و ترکیه مدلی است که چند کشور آسیایی برای حل مشکل منطقه‌ای در آسیا با یکدیگر همکاری کردند و این مدل در حال پیشرفت است و نتایج نسبتاً قابل توجهی به دست آورده است. این مدل را می توان هم در مسائل اقتصادی و هم در مسائل امنیتی و سیاسی در منطقه بسط داد.

لاریجانی با بیان اینکه در این اجلاس نیز این تفکر حاکم است و دنبال می‌شود، ادامه داد: کمیته‌های مختلفی در امور اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در این اجلاس وجود دارد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان تاکید کرد: دبیرخانه این اجلاس به طور پیوسته فعال است که گزارشی از عملکرد در اجلاس ارائه خواهد شد. همچنین مسئولان هیات‌ها نظرات خود را در این اجلاس مطرح می‌کنند .

وی با بیان اینکه ایران مسئول برگزاری مجمع مجالس کشورهای آسیایی در سال آینده است، خاطرنشان کرد: دبیرخانه این اجلاس در ایران به صورت مستمر در حال فعالیت است و در این اجلاس نتایج کارها را به اطلاع هیات‌ها می‌رساند.

لاریجانی با بیان اینکه به زودی اجلاس مجالس ایران، چین، ترکیه، روسیه، افغانستان و پاکستان در ایران برگزار می‌شود، به محورهای این اجلاس اشاره کرد و یادآور شد: مسائل تروریسم در منطقه و حل آن، همکاری در مبارزه با نا امنی‌های منطقه و مواد مخدر و همکاری‌های اقتصادی در این حوزه محورهای اجلاس است.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: همکاری‌های منطقه‌ای در بلوک‌های مختلف برای آسیا بسیار مفید است که به مرور می‌توان آن را گسترش داد. امیدواریم این تحرکات موفق باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز