خبرگزاری کار ایران

جهانگیری:

سازوکارهایی را دنبال کنیم که هیچ کس احساس نکند که نقش درجه دومی در کشور دارد

asdasd
کد خبر : ۶۹۴۵۴۲

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: باید سازوکارهایی را دنبال کنیم که هیچ کس احساس نکند که نقش درجه دومی در کشور دارد و نقشی در مدیریت کشور ندارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، اسحاق جهانگیری عصر امروز در مراسم تودیع و معارفه معاونت توسعه روستایی و عشایری ریاست جمهوری گفت: یکی از اصلی‌ترین موضوعات اصلی کشور در مقطع فعلی مسئله توسعه روستایی است. ما باید یک الگوی توسعه همه‌جانبه، پایدار، متوازن و هماهنگ را برای روستاها انتخاب کنیم. وقتی توسعه همه‌جانبه و متوازن درکشور است که به روستاها نیز پرداخته شود.

وی با تاکید بر اینکه توسعه پایدار در کشور بدون توسعه روستایی ممکن نیست، اظهار داشت: اینکه فکر کنیم یکسری اتفاقات فیزیکی در روستاها مانند داشتن مدرسه، برق‌رسانی و آبرسانی و... به معنای توسعه‌‌یافتگی روستا است، درست نیست. روستای توسعه یافته باید از همه برکات و آثار توسعه برخوردار شود. باید در روستا توسعه فرهنگی و توسعه اقتصادی رخ دهد و زندگی روستاییان باید با توسعه اقتصادی به نحو مطلوبی اداره شود.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه حتی باید توسعه سیاسی در روستا رخ دهد و مردم روستا خود را در سرنوشت کشور سهیم بدانند و مشارکت داشته باشند، تصریح کرد: باید سازوکارهایی را دنبال کنیم که هیچ کس احساس نکند که نقش درجه دومی در کشور دارد و نقشی در مدیریت کشور ندارد. اگر مسئله را هم از نگاه عدالت مورد بررسی قرار دهیم، حتما باید عدالت منطقه‌ای و عدالت بین روستا و شهر برقرار شود.

جهانگیری با بیان اینکه امام توسعه روستایی و محرومیت‌زدایی و رفتن به روستاها را از همان روزهای نخست انقلاب دنبال کردند، خاطرنشان کرد: از ابتدای انقلاب نهادهایی مانند بنیاد مسکن، کمیته امداد و جهاد سازندگی با این جهت‌گیری ایجاد شد تا جاهایی که کمترین امکانات را مانند روستاها دارند، توسعه پیدا می‌کردند.

وی ادامه داد: بعد از جهاد سازندگی به نظر می‌رسد جهت‌گیری روستاها و موضوعیت روستاها در نهادهای ملی کمرنگ‌تر شده است. حتی وقتی بحث ادغام جهاد سازندگی و وزارت کشاورزی مطرح شد، احساس کمرنگ شدن مناطق روستایی ایجاد نشد. در آن دوران دفتر مناطق محروم در ریاست جمهوری بود که آقای بشارتی مسئولش بود و تلاش می‌کرد تا موضوع رسیدگی به مناطق محروم پاک نشود.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه در دوره جدید خوشبختانه با حضور آقای رضوی کار در مسائل توسعه روستایی جدی‌تری انجام شد، ابراز داشت: ایشان قبلا در مجلس بودند، در کمیسیون برنامه و بودجه حضور داشتند و با مسئله بودجه و توسعه آشنا بودند. در دوره ایشان، دفتر مناطق محروم به معاونت توسعه روستایی و عشایری تبدیل شد و دوستان معاونت هم تلاش زیادی کردند و موضوع حل مسائل روستاها و روستایی به یک موضوع اصلی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تبدیل شد.

جهانگیری به خدمات دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حوزه توسعه روستایی اشاره و بیان کرد: وقتی به خدمات توسعه روستایی نگاه کنیم، مشاهده می‌کنیم خدمات زیادی انجام شده است. یکی از این خدمات آبرسانی به مناطق روستایی بود. یکی از مهمترین و دردآورترین مسائل ما در شورای عالی آب، زمانی بود که گزارشی درباره آب مناطق روستایی ارائه شد که اشک بسیاری درآمد. یکی از تصمیمات برداشت اعتبار از صندوق ملی توسعه و خرج کردن آن برای توسعه آبرسانی به روستاها بود. در یک سال، سه هزار روستا مورد آبرسانی قرار گرفت.

وی با اشاره به گازرسانی روستایی یادآور شد: یکی از اقدامات دولت‌های ایران که در هیچ کجای دنیا وجود ندارد، ایجاد شبکه وسیع گازرسانی به روستاها و شهرها است. با محدودیت‌های بودجه‌ای که داشتیم با تدبیری که در وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایجاد شد، بدون برداشت بودجه و صرفا از طریق صرفه‌جویی، تعداد روستاهایی که در دولت یازدهم و دوازدهم گازرسانی شدند، از مجموع روستاهایی که دولت‌های پس از انقلاب گازرسانی شدند، بیشتر بود. ان‌شاالله هیچ روستای بالای ۲۰ خانواری نباید وجود داشته باشد که گاز نداشته باشد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی صرف اشتغال‌زایی در روستاها و مناطق عشایری شده است، عنوان کرد: افرادی که دنبال توسعه روستایی هستند، باید معتقد باشند که چهره محرومیت از کشور برطرف شود، به روستاها خدمات شود، افراد روستایی در کانون روستاها باقی بمانند و چرخه و کانون تولید به کار خود ادامه دهد.

جهانگیری به معاون جدید توسعه روستایی و عشایری اشاره کرد و گفت: آقای محمد امید هم‌اینک مسئولیت این معاونت را قبول کردند که هم اسم‌شان قشنگ است و هم فامیل‌شان امید است و ما این روزها به امید نیاز داریم. باید تلاش کنیم امید و اعتماد در کشور روزبه‌روز بیشتر شود و اگر به امید و اعتماد مردم اضافه کنیم، بسیاری از مشکلات کشور قابل حل شدن است.

وی افزود: آقای امید فرد متخصص، دلسوز، انقلابی و عاشق خدمت به محرومین‌ و روستاها است. زمانی من به ایشان پیشنهاد دادم، ریاست یک منطقه آزاد خوش و آب هوا شود ولی ایشان قبول نکردند و خواستار ادامه خدمت در حوزه محرومیت‌زدایی شدند.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه در دورانی نیستیم که بگوییم این مدیر خطش چییست؟ اظهار داشت: باید بینیم آیا فرد علاقه‌مند کشور و خدمت است؟ سیاست‌های کلی دولت را قبول دارد؟ و می‌تواند پس از چند سال بیاید و بگوید من این خدمات را انجام دادم. من آقای امید را این گونه می‌بینیم و از وزرا، معاونان و استانداران می‌خواهم در حوزه توسعه روستایی نهایت همکاری را بکنند.

جهانگیری در ابتدای سخنانش نیز به برگزاری ستاد مقابله با تحریم‌ها اشاره و تصریح کرد: ما جلسه ستاد مقابله با تحریم‌ها را داریم و من مجبور هستم در آن جلسه شرکت کنم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز