خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

وکلای ملت به چه وزرایی رأی اعتماد می‌دهند/ آیا نوبت زنان و جوانان نرسیده است؟

asdasd
کد خبر : ۶۸۱۲۸۰

روز یکشنبه وزرای کار، اقتصاد،‌ صعنت و راه به مجلس معرفی خواهند شد؛ باتوجه به استیضاح‌های صورت گرفته و نظر مجلس درباره کابینه دوازدهم پیش‌بینی می‌شود افراد معرفی شده به سختی بتوانند رأی اعتماد بهارستان‌نشینان را به دست بیاورند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، کمتر از یک هفته دیگر روحانی چهار وزیر پیشنهادی خود را برای وزارت‌خانه‌های صنعت، معدن و تجارت،‌ تعاون، کار و رفاه اجتماعی،‌ اقتصاد و دارایی و احتمالا راه و شهرسازی  جهت گرفتن رأی اعتماد به مجلس معرفی می‌کند. تقریبا حدود ۳ ماه پیش وکلای ملت مجلس رأی اعتماد خود به کرباسیان و ربیعی را برداشتند و برای استیضاح شریعتمداری و آخوندی امضا جمع کردند.

به اعتقاد برخی نمایندگان، وزرایی که استیضاح شدند می‌توانستند قبل از این که کشور دچار مشکلات جدی و گره‌های بسیاری شود جلوی آن‌ها بگیرند اما کاری نکردند و فقط نظاره‌گر شرایط بودند. عده دیگری هم در مجلس معتقدند که استیضاح این وزرا نه تنها مشکلی را حل نکرده بلکه در شرایط کنونی کشور به بار این مشکلات افزوده است.

رئیس‌جمهور طبق قانون برای وزرات‌خانه‌های کار و اقتصاد سرپرست موقت تعیین کرد تا وزرای جدید  براساس شرایط موجود انتخاب شوند، شرایطی که تا چندین ماه ادامه پیدا کرد بنابراین در وزرات‌خانه‌‎هایی که وزرای آن‌ها برکنار شده‌اند و یا باید فردی دیگر جایگزین وزرای فعلی شوند، باید افرادی سرکار بیایند که اولا مدیر باشند و ثانیا بدانند که در وضعیت کنونی کشور چگونه برنامه‌ریزی کنند که فشار بیشتر بر مردم وارد نشود.

وکلای ملت به چه وزرایی رأی اعتماد می‌دهند/ آیا نوبت زنان و جوانان نرسیده است؟

وزرا باید تعهد و مسئولیت داشته باشند/تلاش فراکسیون زنان برای انتخاب وزیر زن

سید فاطمه ذوالقدر در گفت‌وگو با ایلنا درباره ویژگی وزرایی که قرار است به زودی  از سوی رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی معرفی شوند، بیان می‌کند: ویژگی‌های وزرا کاملا مشخص است؛ هر فردی که برای امر وزارت معرفی می‌شود باید تخصص لازم، تحصیلات مرتبط، تعهد و سابقه حضور در وزرات‌خانه‌ای که قرار است مسئولیت آن را برعهده بگیرد را داشته باشد.

نماینده مردم تهران با اشاره به وزرات‌خانه‌هایی که وزرای آن‌ها استیضاح شده‌اند و یا شخص رئیس‌جمهور قصد دارد آن‌ها را تعویض کند،‌ می‌گوید: ۴ وزیر برای ۴ وزرات‌خانه حساس و مهم معرفی خواهند شد؛ وزارت‌خانه‌هایی که اقتصادی و بسیار حساس هستند،‌ این افراد باید در کنار شایستگی برنامه‌ای ارائه دهند که قابلیت اجرایی و عملیاتی داشته باشد.

آقایان آزمون و خطای خود را پس داده‌اند؛ حالا نوبت خانم‌هاست

آقایان آزمون و خطای خود را پس داده‌اند و حالا نوبت خانم‌هاست زنان نشان داده‌اند که چه مدیران، کارشناسان و اندیشمندان قدرتمندی هستند.

وی تاکید دارد: وزرای معرفی شده باید برنامه‌ای قوی، شفاف و اجرایی داشته باشند تا بتوان معشیت و اقتصاد را بهبود بخشید و کسب و کار را رونق داد؛ زیرا ما در شرایط خاصی قرار داریم و شاید تا ۵ الی ۶ ما دیگر ادامه این شرایط داشته باشد، بنابراین باید این گزینه‌ها برنامه‌های قوی باشند که اوضاع را سر و سامان بخشند.

این عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان برای وزرات‌خانه‌‌هایی قرار است وزرای معرفی شوند از زنان هم استفاده کرد، عنوان کرد: قطعا می‌توان از خانم‌ها وزیری را معرفی کرد. زنان ثابت کردند مدیران کارآیی هستند و نشان داده‌اند در زمینه‌های مختلف می‌توانند به شدت فعال باشند. چه در زمان معرفی وزرا در ابتدای دولت دوازدهم و چه امروز به رئیس‌جمهور نامه نوشتیم، حال که ۴ وزیر معرفی می‌‌شوند این حق نیمی از جامعه است که از بین‌شان یک وزیر معرفی شود. آقایان آزمون و خطای خود را پس داده‌اند و حالا نوبت خانم‌هاست زنان نشان داده‌اند که چه مدیران، کارشناسان و اندیشمندان قدرتمندی هستند.

وکلای ملت به چه وزرایی رأی اعتماد می‌دهند/ آیا نوبت زنان و جوانان نرسیده است؟

انتخاب وزرا باید با مشورت گروها و جریان های موجود صورت گیرد/ شرایط امروز با گذشته متفاوت است

بر کسی پوشیده نیست که کشور امروز در شرایط خاص اقتصادی قرار دارد و وزرایی که برای وزرات‌خانه‌های کار، اقتصاد،‌ راه و صنعت انتخاب می‌شوند کار دوچندان و بیشتری نسبت به دیگران دارند این افراد باید بتوانند معضلات و مشکلات را از میان بردارند و مردم را به آینده امیدوار کنند.

مهدی شیخ نماینده تهران در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به شرایط موجود معتقد است: امروز کسانی که برای تصدی وزرات خانه‌ای معرفی می‌شوند با افرادی که در شرایط عادی انتخاب می‌شوند فرق دارند؛ جدا از این که یک وزیر بر اساس شرایط ذاتی که پست وزارت دارد باید مدیر،‌ پاکدست و کارکشته باشد، باتوجه به وضعیت امروز باید تحرک و انگیزه لازم را برای پشت سرگذاشتن مشکلات هم داشته باشد.

وی یادآوری کرد: در برخی از موارد دیده می‌شود که خود وزیر سالم و پاکدست است اما انگار قدرت در وزرات‌خانه‌اش تقسیم شده است و مدیران برای خود سهم‌ در نظر گرفته‌اند هرکه را می‌خواهند می‌آورند هر که را می‌خواهند اخراج می‌کنند؛ به افراد بدون تخصص و مهارت پست می‌دهند که این درست نیست و این بخش باید اصلاح شود.

نماینده مردم تهران در دهمین مجلس شورای اسلامی با گلایه از رویه انتخاب وزرا در دولت، عنوان کرد: رئیس‌جمهور باید برای انتخاب افرادی که قرار است در وزرات‌خانه‌ها حضور پیدا کنند و وزیر شوند با گروه‌ها و جریان‌ها مشورت کند؛ هر زمان که این سوال را می‌پرسیم که آیا برای انتخاب وزرا مشورت صورت گرفته یا خیر؟ می‌گویند که این کار انجام شده است. حداقل با فراکسیون ما که حامی دولت است و هزینه‎ بسیاری هم داده مشورتی صورت نگرفته است، نمی‌دانم با چه کسی مشورت کردند! 

شیخ انتخاب وزرا را در این روزها حساس می‌داند و اعتقاد دارد افرادی باید در این وزرات‌‌خانه‌ها بر سر کار بیایند که مدیر، مدبر و مسلط به شرایط امروز کشور باشند.

وکلای ملت به چه وزرایی رأی اعتماد می‌دهند/ آیا نوبت زنان و جوانان نرسیده است؟

وزرای  جوان و متخصص به مجلس معرفی شوند/ رئیس‌جمهور از حلقه دوستان خود خارج نمی‌شود

قاعدتا وزرا باید از مدیران میانی و جوان‌تر انتخاب شوند؛ اما متاسفانه رئیس‌جمهور حاضر نیست از چرخه اطرافیان خود که از دوستان و نزدیکانش آن را تشکیل می‌دهند بیرون بیاید و به جوانان اعتماد کند.

عبدالرضا هاشم‌زایی نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با ایلنا در مورد انتخاب وزرای جدید با اشاره به تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان می‌گوید: باتوجه به قانون عدم به کارگیری بازنشسته‌ها که در مجلس تصویب شده قاعدتا وزرا باید از مدیران میانی و جوان‌تر انتخاب شود؛ اما متاسفانه رئیس‌جمهور از چرخه اطرافیان خود که از دوستان و نزدیکانش  تشکیل می‌دهند حاضر نیست بیرون بیاید و به جوانان اعتماد کند. 

وی با اشاره به عملکرد وزیر ارتباطات ادامه بیان می‌کند: یک وزیر جوان به مجلس معرفی شد با وجود آن که من به او رأی موافق ندادم اما امروز می‌گویم که موفق بوده است. باید بازهم به جوانان اعتماد کنیم تا مشکلات حل شود؛ البته این‌طور هم نباشد که جوانی را معرفی کنیم که تجربه حضور در وزارت‌خانه‌ای که قرار است در آن به کار گرفته شود را نداشته باشد و معضلات را چندین برابر کند.

هاشم‌زایی معقتد است وزرایی که این‌بار به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شوند باید جوان،‌ متخصص و از کارشناسان باشند. 

وی درباره افراد معرفی شده به عنوان گزینه‌های احتمالی برای وزارت‌خانه‌های مذکور بیان می‌کند: افرادی که برای این دوره معرفی شده‌اند جای بحث دارند، به طور مثال آقای شریعتمداری برای وزرات تعاون مطرح می‌شود خب استیضاح ایشان در مجلس مطرح بود و نمایندگان هم به دنبال آن بودند؛‌ درست است که شریعتمداری وزیر صنعت بوده است و خدمات بسیاری هم انجام داده است اما مجلس به او رأی نخواهد داد یا شخصی برای وزارت راه معرفی می‌شود که من با ۴۰ سال حضور در دستگاه‌ها و نهادهای کشور نام ایشان را نشنیده‌ام! درباره وزیر پیشنهادی اقتصاد هم تا آنجا که می‌دانم در سازمان برنامه و بودجه بودند و کارشناس اقتصادی هستند. البته این افراد باید به مجلس بیایند تا ببنیم رأی می‌آوردند یا خیر.

وکلای ملت به چه وزرایی رأی اعتماد می‌دهند/ آیا نوبت زنان و جوانان نرسیده است؟

رئیس جمهور بهتر از همه می‌داند که چه کسی را معرفی کند

سید مصطفی هاشمی‌طبا هم درباره انتخاب وزرا اعتقاد دارد که شخص رئیس‌جمهور بهتر از هرکسی می‌داند که چه کسی را معرفی کند. کسی که وزیر می‌شود باید وظیفه‌اش را به درستی انجام دهد. این که گفته می‌شود عملکرد وزرا بر اعتماد جامعه تاثیر گذاشته بی معنی است؛ سیاست‌ها مهم است و وزرا باید به درستی آن‌ها تشریح کنند و مردم هم بر اساس همین سیاست‌ها به یک وزیری اقبال و رأی نشان دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز