خبرگزاری کار ایران

بیانیه معاونت حقوق بشر وزارت دادگستری برای روز جهانی حقوق‌بشر اسلامی

asdasd
کد خبر : ۶۵۲۸۴۷

معاونت حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری به مناسبت روز جهانی حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش ایلنا، در این بیانیه آمده است:

پروردگار هنگام آفرینش انسان، به او کرامت عطا فرمود و او را خلیفه خود در زمین قرار داد. از این روست که «حقوق بشر و کرامت انسانی» پایه و اساس بسیاری از حقوق و تکالیف انسانی را تشکیل می‌دهد و شناسایی و حفظ کرامت ذاتی انسان و حقوق او، اساس آزادی، امنیت و صلح در جهان را به وجود خواهد آورد.

حقوق‌‌‌‌بشر به مثابه مجموعه حقوق موضوعه که بتوان آغاز آن را با اعلامیه جهانی حقوق بشر گره زد تلقی درستی از خاستگاه آن به دست نمی‌‌‌دهد، بلکه باید قدمت آن را به درازای حیات بشر بدانیم. پیدایش و تدوین حقوق‌‌‌بشر، در سیر غربی آن، همیشه جنبه انفعالی داشته و به موجب حرکت‌‌‌های مردم علیه نظام های استبدادی پدید آمده است و در آخرین مرحله آن، پس از وقایع دو جنگ جهانی است که در قلمرو بین المللی مسئله حقوق‌‌بشر، مطرح می‌‌‌گردد. خصیصه انفعالی بودن اعلامیه‌‌‌های حقوق‌‌‌بشر، موجب آن شده است که تدوین کنندگان آن نتوانند با نظری معتدل، جامع‌‌‌نگر و حقیقت‌‌‌یاب به انسان و حقوق او توجه کنند و در نتیجه همین عامل است که اعلامیه‌‌‌های موجود با کاستی‌‌‌‌‌ها و اشکالاتی مواجه می‌‌‌‌‌‌باشند.

با وجود اینکه تدوین حقوق‌‌‌بشر، در جوامع غربی گامی ارزشمند در جهت احیای حقوق بشر و انسانیت محسوب می‌‌شود، اما نسبت به تعالیم اسلامی و حقوق اسلام، که چهارده قرن قبل، بیشترین ارزش را برای انسان، کرامت انسانی، آزادی، برابری و برادری قائل بوده است، پیشرفت چندانی محسوب نمی‌‌‌گردد.

روز چهاردهم مردادماه به مناسبت تهیه و تدوین اعلامیه حقوق‌‌‌بشر اسلامی در این تاریخ، بنا به پیشنهاد ایران و تصویب کشورهای اسلامی در سازمان کنفرانس اسلامی، روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی نام گرفته است. از این رو معاونت حقوق‌‌بشر و امور بین‌‌الملل وزارت دادگستری ضمن گرامیداشت این روز آن را فرصتی مغتنم برای اتخاذ اقدامات جدی و نجات حقوق‌‌‌بشر از میراث تلخ گذشته توسط استعمارگران می‌‌‌داند و بر این عقیده است که شرایط موجود در عرصه بین‌‌المللی و به ویژه شرایط کشورهای اسلامی، ضرورت هماهنگی و تقویت همکاری کشورهای عضو سازمان همکاری‌‌‌های اسلامی به منظور دستیابی به راه‌های نشر، ارتقاء و حفظ تعالیم و ارزش‌های اسلامی در حوزه حقوق‌‌‌بشر و صیانت از کرامت انسانی را بیش از پیش می‌‌‌‌طلبد. این معاونت سعی بر آن دارد گفتمان حقوق‌‌‌بشری را با تأکید بر کرامت انسانی در عرصه‌‌های تعامل، همکاری و آموزش ارتقاء بخشد و معتقد است که توجه به مضامین عالی حقوق بشری و حفظ کرامت انسانی در ادیان توحیدی از جمله دین مبین اسلام که دارای مبانی فکری و اصول قابل ملاحظه‌‌ای در این زمینه است، برکات بسیاری را برای جامعه جهانی به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز