خبرگزاری کار ایران

سرکنسول ایران در اربیل:

دارندگان دفترچه اشتغال در خارج از کشور از پرداخت عوارض معافند

asdasd
کد خبر : ۶۳۶۳۲۶

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل عراق با بیان اینکه هیچ ایرانی فعال در خارج از کشور از دریافت دفترچه شغلی مستثنی نیست، تاکید کرد: دارندگان دفترچه اشتغال در خارج از کشور از پرداخت عوارض معافند.

به گزارش ایلنا، مرتضی عبادی درخصوص دفترچه شغلی کارکنان ایرانی فعال در خارج از کشور گفت: دریافت دفترچه شغلی حقی قانونی برای تمام ایرانیانی است که در خارج از کشور اشتغال دارند و هیچ کس از دریافت دفترچه شغلی مستثنی نیست و قانونگذار معافیت‌هایی را برای آن دسته از شاغلان در نظر گرفت که معافیت از پرداخت عوارض خروج از جمله آن است.

وی در توضیح اینکه چه افرادی واجد شرایط برای دریافت دفترچه شغلی هستند، اظهار داشت: وزارت کار و امور اجتماعی جمهوری اسلامی ایران که برابر مقررات متولی اینگونه خدمات است و بر قوانین و مقررات مرتبط اشراف دارد، در جلسه این جانب همه شاغلان ایرانی فعال در مشاغل گوناگون در خارج از کشور را واجد شرایط دریافت دفترچه شغلی دانست.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در زمینه رویه دریافت دفترچه شغلی تصریح کرد: ایرانیان شاغل در خارج از کشور با ارائه مدارک معتبر دال بر اشتغال در خارج از کشور که به تایید نمایندگی‌‌‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورها رسیده باشد، می‌‌توانند با مراجعه حضوری یا ثبت اینترنتی به بخش‌‌‌های هدایت نیروی کار وزارت کار و امور اجتماعی دریافت دفترچه شغلی پیگیری کند.

عبادی در خصوص اخذ عوارض از ایرانیان شاغل در هنگام خروج از کشور خاطرنشان کرد: دارندگان دفترچه اشتغال در خارج از کشور از پرداخت عوارض معافند اما نظر به اظهارات کارشناسان در تفسیر این موضوع که آیا افراد تحت تکفل شاغلان نیز از پرداخت عوارض خروج معاف هستند یا نه و منظور قانونگذار از افراد مقیم، تفاوت تفسیر در بین وزارت کار و امور اجتماعی و نیروی انتظامی وجود دارد لذا در جلسه این جانب با مقامات وزارت بر ضرورت اتخاذ تفسیر واحد تاکید شد.

وی ادامه داد: دفترچه شغلی موضوع جدیدی نیست و شرکت‌های فنی و مهندسی ایرانی فعال در خارج از کشور از گذشته با توجه به آگاهی از محاسن دفترچه شغلی از آن استفاده می‌کردند ولی آگاهی عمومی از امتیازات دفترچه فراگیر نبود یا فعالان برای دریافت دفترچه احساس نیاز نداشتند اما با توجه به افزایش مبلغ عوارض خروجی، اخذ دفترچه بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

سرکنسول اسلامی ایران در اقلیم کردستان عراق درخصوص اینکه گفته می‌شود دفترچه شغلی تنها به کارگران تعلق می‌گیرد، ابراز داشت: قانون به تعلق دفترچه به همه مشاغل صراحت دارد لذا تمام مشاغل را شامل می‌شود.

عبادی درخصوص تسهیلات نمایندگی به آن دسته از هموطنانی که نیازمند به دریافت دفترچه شغلی هستند، بیان کرد: همکارانم در بخش کنسولی و ایرانیان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در اربیل در ارائه مشاوره و اطلاع‌رسانی و همچنین راهنمایی و گواهی مدارک، در دو شیفت صبح (۸ تا ۱۲) و بعد از ظهر (۲ تا ۵) اقدام خواهند کرد.

وی افزود: ایرانیان پس از ثبت اینترنتی درخواست خود در سامانه وزارت کار و امور اجتماعی می‌توانند پس از صدور دفترچه که به طریق پیامکی به آنها اطلاع‌رسانی می‌شود، نسبت به تحویل آن اقدام کنند.

سرکنسول ایران در اقلیم اضافه کرد: این جانب در جلسه ۲۸ خرداد با وزارت کار در جهت رفاه حال هموطنان آمادگی نمایندگی را برای صدور نیابتی دفترچه شغلی برابر مقررات اعلام کردم که در صورت موافقت علیرغم سختی آن، نسبت به صدور آن در محل نمایندگی اقدام خواهد شد.

عبادی ضمن رد شایعات مبنی بر اینکه از دارندگان دفترچه شغلی مالیات اخذ خواهد شد، یادآور شد: فعالیت ایرانیان در خارج از کشور از جمله ردیف‌های ارزآوری کشور محسوب می‌شود و مورد قدردانی است و ارتباطی با موضوع مالیات ندارد و بر این اساس مقررات داخلی در جهت حفظ مشاغل ایرانیان در خارج از کشور امتیازاتی در نظر گرفت که معافیت مالیاتی برای شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایرانی فعال در خارج از کشور و معافیت از پرداخت عوارض خروج از جمله این امتیازات است. از این‌رو، به هموطنا توصیه می‌شود بدون توجه به شایعات نسبت به پیگیری حق قانونی خود اقدام کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز