خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در دیدار وزیر خارجه ترکمنستان:

افق‌های روشنی برای گسترش روابط با ترکمنستان وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۶۲۲۲۲۸

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: افق های روشنی برای گسترش روابط با ترکمنستان وجود دارد که باید از این ظرفیت ها بهره برد.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی در دیدار با رشید مردوف وزیر امور خارجه ترکمنستان، روابط ایران و ترکمنستان را برادرانه و دوستانه توصیف کرد و گفت: خوشبختانه رویکرد خوبی نسبت به توسعه روابط با ترکمنستان وجود دارد و قطعا باید از ظرفیت های موجود دو کشور برای ارتقاء سطح روابط استفاده کرد، همچنین روابط پارلمانی میان دو کشور بسیار خوب بوده و هر دو پارلمان علاقمند به گسترش روابط هستند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی افق های روشنی را برای گسترش تعاملات با ترکمنستان متصور است و این روابط می تواند در زمینه های مختلف اقتصادی، صنعتی و انرژی صورت گیرد.

رئیس قوه مقننه گفت: با توجه به نزدیک بودن فرهنگ دو کشور ایران و ترکمنستان، این مسئله می تواند به زمینه ای برای ارتقاء سطح روابط تجاری و اقتصادی تبدیل شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه جمهوری اسلامی تجارب و ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه صنعت و امور فنی دارد که از این ظرفیت ها می توان بهره برد به طور مثال در زمینه جاده سازی شرکت های ایرانی کارنامه و عملکرد خوبی داشته و می توان از آن ها برای اجرای پروژه ها استفاده کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی نقش پارلمان های دو کشور ایران و ترکمنستان در گسترش روابط را پررنگ و برجسته دانست و گفت: مجالس دو کشور باید از ظرفیت های موجود استفاده کنند.

در این دیدار همچنین رشید مردوف وزیر خارجه ترکمنستان با اشاره به روابط تاریخی، دیرینه و برادرانه ایران و ترکمنستان گفت: ما همواره به دنبال گسترش روابط با جمهوری اسلامی بودیم و تقویت تعاملات جزو اولویت هایمان محسوب می شود.

وی با بیان اینکه گسترش همکاری های پارلمانی میان ایران و ترکمنستان ضروری است، گفت: روابط دو کشور به قرن ها قبل برمی گردد و مردم دو کشور، فرهنگ، تاریخ و ذهنیت مشترکی دارند که از این ظرفیت ها می توان برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی بهره برد.

مردوف با اشاره به روابط سیاسی ایران و ترکمنستان افزود: جمهوری اسلامی نخستین کشوری بود که استقلال ترکمنستان را به رسمیت شناخت و سفیر اعزام کرد و قطعا مردم ما این رویکرد حمایت های ایران را فراموش نمی کنند.

وزیر امور خارجه ترکمنستان ادامه داد: خوشبختانه ظرفیت های خوبی میان ایران و ترکمنستان در حوزه های مختلف از جمله سرمایه گذاری صنعتی، فنی، انرژی و راهسازی وجود دارد که باید از این زمینه ها استفاده کرد، در این زمینه مجالس دو کشور نقش تعیین کننده ای دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز