خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون اصل نود در گفت‌وگو با ایلنا:

مداومت در آلودگی هوای کلان‌شهرها نشانگر عدم جدیت در اجرای قوانین است/ ۸۰ درصد آلایندگی‌های هوا مربوط به خودرو‌ها است

asdasd
کد خبر : ۶۰۱۳۴۶

عضو کمیسیون اصل نود در تشریح جلسه عصر امروز این کمیسیون اعلام کرد: گزارشات راجع به میزان مرگ و میر و سرطان‌های ناشی از آلودگی هوا و همچنین هزینه‌های درمانی مرتبط با آن از دستگاه‌های ذیربط خواسته شد تا گزارش کمیسیون درباره آلودگی هوا در سال آینده به صحن ارائه شود.

بهرام پارسایی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا در تشریح جلسه امروز کمیسون اصل۹۰ گفت: جلسه امروز راجع به پرونده آلودگی هوا بود که در کمیسیون اصل ۹۰ مطرح است. بحث امروز بیشتر حول محور انجام وظایف سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌های مرتبط در بحث قوانین و هم در بحث مصوبات دولت بود.

عضو هیات رییسه کمیسیون اصل نود بیان داشت: بعد از انجام کارهای کارشناسی بر روی این موضوع، در نهایت از وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه دعوت شد تا در جلسه حضور یابند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی افزود: نمایندگان سازمان حفاظت از محیط زیست، اداره استاندارد، وزارت صنعت و معدن، وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو، وزارت بهداشت، وزارت ارتباطات، پلیس راهور و دیوان محاسبات در این جلسه حضور داشتند.

وی با بیان اینکه بخش اعظم مصوبات و قوانین در بحث آلودگی هوا مخصوصا در کلان‌شهر‌ها اجرا نشده است، اظهار کرد: این جلسه راجع به نتایج اقدامات دستگاه‌‌های مربوطه در رابطه با مصوبات هیات وزیران و قوانین مرتبط در زمینه مبارزه با آلودگی هوا ادامه یافت.

پارسایی نصب کاتالیگور یا فیلتر بر روی اتوبوس‌ها و خودروهای بنزینی در شهر تهران و سایر کلان‌شهرها و گسترش خطوط ریلی و قانون اصلاح الگوی مصرف مصوب مجلس شورای اسلامی را از جمله مصوبات مجلس و دولت از سال‌‌های ۸۹ تا ۹۳ عنوان کرد که اقدامات عملی برای اجرای آنان صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه مسئولان دستگاه‌های مربوطه در این خصوص دلایلی را ارایه کردند، گفت: این دلایل برای عدم اجرای قانون پذیرفتنی نیست.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی مداومت در آلودگی هوای کلان‌شهرها را نشانه عدم جدیت در اجرای قوانین دانست و گفت: آلودگی کلان‌شهرها همچنان به قوت خود باقیست و متاسفانه بیشتر هم خوا‌هد شد.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طی ۱۰ سال گذشته میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا افزایش داشته است،گفت: ۸۰ درصد آلایندگی‌های هوا مربوط به خودرو‌ها و کمتر از ۲۰ درصد از آن مربوط به سایر عوامل است.

پارسایی با اشاره به اینکه کیفیت بنزین در کشور بهتر شده، بخش اعظم بنزین مصرفی در کشور را وارداتی اعلام کرد و گفت: به طور کلی در بحث خودرو و جلوگیری از افزایش تولید خودروهایی با آلایندگی بالا و استاندارد سازی خودروها کار خاصی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: بیشتر نگرانی از این است که با اینکه این کار صورت نگرفته چرا همچنان افزایش تعرفه خودروهای وارداتی و در صدر آن‌ها خودروهای هیبریدی که هم میزان مصرف سوخت کمتر و هم آلایندگی کمتری دارند، وجود دارد؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون اصل ۹۰ به سایر دستگاه‌های ذیربط  دو هفته در جهت ارایه گزارشات مربوط به موضوع فرصت داده است گفت: ما گزارشات راجع به موارد متعدد از جمله میزان مرگ و میر و سرطان‌های ناشی از آلودگی هوا وهمچنین هزینه‌های درمانی در این بخش را درخواست کردیم که در راستای ارائه گزارش به صحن مجلس لازم است.

پارسایی در پایان بیان داشت: گزارش کمیسیون در صحن مجلس درباره آلودگی هوا به سال آینده موکول خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز