خبرگزاری کار ایران

ساعی در کنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی:

مشارکت زنان در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی موجب دستیابی به توسعه ماندگار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۸۹۵۰۰

نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه بدون مشارکت زنان نمی‌توان انتظار توانمندی آن‌ها را داشت، اظهار کرد: جایگاه زنان در توسعه پایدار یکی از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی است و بسترسازی برای مشارکت آنها می‌تواند باعث توانمندسازی زنان کشور شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، زهرا ساعی در بیست و نهمین نشست کمیته دائمی کنفرانس بین المللی احزاب اسیایی و دومین کنفرانس ویژه راه ابریشم گفت: چگونگی دستیابی به توسعه پایدار از مهمترین اهداف توسعه در کشورهای در حال توسعه است وتنها زمانی به طور موفق می‌توان به آن دست یافت که مشارکت و همکاری تمامی گروه‌های اجتماعی در آن وجود داشته باشد.

نماینده مردم تبریز با بیان اینکه امروزه بخش اعظم گروه‌های اجتماعی را زنان تشکیل می‌دهند و یکی از شاخصه‌های توسعه نیز محسوب می‌شود، گفت: جایگاه زنان در توسعه پایدار یکی از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی است و بسترسازی برای مشارکت آنها می‌تواند باعث توانمندسازی زنان کشور شود. در توسعه پایدار باید ظرفیت مردم مورد تقویت قرار گیرد.

ساعی افزود: این حیطه از توسعه نیازمند یک محیط اقتصادی سیاسی و فرهنگی است تا افراد بتوانند در روند توسعه مشارکت داشته باشند. امروزه صاحب نظران بر این موضوع معتقدند که توسعه پایدار با مشارکت زنان امکان پذیر است، علی رغم این واقعیت اما بررسی‌ها نشان داده که مشارکت سیاسی اجتماعی زنان همچنان محدود بوده است در حالی که برای دستیابی به توسعه ماندگار باید مشارکت فعال زنان در تصمیم گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به کار گرفته شود.

نماینده مردم تبریز با بیان اینکه لازمه توانمندسازی زنان مشارکت است،گفت: در حقیقت کسب شخصیت اجتماعی و شهروندی منوط به مشارکت اجتماعی است به همین علت است که کشورهای در حال توسعه برای تثبیت توسعه پایدار خود در تلاش هستند مشارکت زنان را بیشتر کنند.

وی تاکید کرد: برای مشارکت زنان عملکرد دولت‌ها هم  حائز اهمیت است  و نقش دولت‌ها در تغییر ساختار انکارناپذیر است. دولت‌ها قادرند از طریق قوانین و نهادها و سیاست‌های خود در زمینه تقویت حقوق زنان، دسترسی آنها به منابع و همچنین حضور در جامعه موثر باشند.

 ساعی با اشاره به اینکه  زنان زمانی برای حل مسائل آماده هزینه کردن هستند که ابتدا آن را بشناسند، تا انگیزه لازم را پیدا کنند گفت:بنابراین مقدم بر مشارکت آگاهی دادن از طریق ترویج و گسترش فرهنگ توسعه پایدار است.

وی  درباره  مشارکت زنان و سازمان‌دهی در قالب تشکل‌ها اظهار داشت: زنان ما قادر هستند به آسانی در حل مشکلات کمک کنند و می‌توانند حمایت های لازم را با سرعت و دقت لازم دریافت

وی سومین اقدام برای مشارکت دادن زنان را پشتیبانی و حمایت در راستای اهداف توسعه پایدار پشتیبانی و حمایت‌های حقوقی اداری اعتباری و برنامه‌ای دانست و گفت: در این مرحله است که تشکل‌ها قدرت کافی برای حضور همه جانبه را خواهند داشت و به خوبی می‌توانند نقش‌ها به آنها واگذار شود.

عضو فراکسیون امید حضور در عرصه‌های سیاسی را یکی از مهمترین وجوه مشارکت زنان عنوان کرد و گفت: این عرصه ها چه از نظر تصمیم گیری و چه از نظر مشارکت در سطوح بالای قدرت دارای اهمیت بسزایی هستند از این رو توجه به مشارکت سیاسی یکی از اصلی ترین موارد برای توسعه نقش و جایگاه زنان در امر توسعه است.

نماینده مردم تبریز با اشاره به این موضوع که البته مشارکت بانوان در تمامی جهان به میزانی که باید باشد نیست گفت: به هر حال باید در نظر داشت که تلاش‌ها برای توسعه در هر کشوری باید متوجه مشارکت کامل زنان باشد مشارکت زنان با تاکید بر برخوردهای سیاسی اجتماعی و فرهنگی به طور مستقیم باید مورد توجه قرار گیرد که این هم نیازمند توجه به توانمندی های همه افراد جامعه است.

ساعی گفت: اگر توانمندی‌های همه افراد و گروه های جامعه درک نشود تغییر و توسعه در سطح جامعه بوجود نمی‌آید و نمی‌توان توسعه پایدار را در نظر گرفت. بدون مشارکت زنان نمی‌توان انتظار توانمندی آن‌ها را داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز