خبرگزاری کار ایران

سفیر سابق بریتانیا در امریکا:

ایران نمی‌خواهد نفوذی بیشتر از کشورهای دیگر در منطقه داشته باشد/ اتحادیه اروپا کاخ سفید را ترغیب می‌کند تا از برجام خارج نشود

asdasd
کد خبر : ۵۷۹۹۱۸

سفیر سابق بریتانیا در امریکا گفت: عربستان و برخی از کشورهای خلیج فارس از نفوذ ایران نگران هستند اما بسیاری از افراد فکر می‌کنند ایران نمی‌خواهد نفوذی بیشتر از کشورهای دیگر داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، پیتر وست مک‌کات در بخش سوم نشست امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا با محوریت بحث نقش دفاع و امنیت منطقه‌ای گفت: اولین چیزی که در این منطقه باید توجه کرد آن است که غرب آسیا منطقه آشوب‌زده‌ای است. برخی از کشورها با پس لرزه های جنگ های گذشته دست به گریبان بوده و هستند.

وی افزود: این جنگ‌ها در برخی مواقع از سوی قدرت‌های بیگانه انجام شده اما در آینده چه کسی می‌خواهد کنترل این کشورها را به دست گیرد؟

سفیر سابق بریتانیا در امریکا با بیان اینکه در جنگ‌های نیابتی خاورمیانه شاهد قطبی‌سازی میان شیعه و سنی هستیم ولی آنها قبلا نیز با یکدیگر درگیری‌هایی داشتند، اظهار داشت: عربستان و برخی از کشورهای خلیج فارس از نفوذ ایران نگران هستند اما بسیاری از افراد فکر می‌کنند ایران نمی‌خواهد نفوذی بیشتر از کشورهای دیگر داشته باشد. ایران از قبل در برخی از کشورها نفوذ داشته و این نفوذ جدید نیست.

مک‌کات ادامه داد: همکاری اقوام و مذاهب مختلف در عراق برای مبارزه با تروریسم می‌تواند مدلی برای دیگران باشد. در برجام نیز دیدیم گفتگو و دیپلماسی بسیار بهتر از منازعه است. در برنامه اتمی ایران از طریق گفت‌وگو، جلوی جنگ گرفته شد.

وی با بیان اینکه هیچ وقت نتایجی که از طریق گفت‌وگو بدست می‌آید صد در صد به نفع کسی نیست، تصریح کرد: ما در اتحادیه اروپا نگران تصمیم امریکا هستیم بنابراین کاخ سفید را ترغیب می کنیم تا از برجام خارج نشود و آن را تضعیف نکند. برجام نمونه‌ای از بستن درب جنگ است.

این دیپلمات انگلیسی با بیان اینکه ممکن است در روزهای آینده نتایج برجام با شرایطی که در آمریکا حاکم است تحت‌‌الشعاع قرار گیرد اما جامعه جهانی می‌‌تواند تفاوت های قومی و نژادی کنار بگذارد و متحد باشد، خاطرنشان کرد: جامعه جهانی می‌تواند تفاوت‌های قومی و مذهبی را کنار بگذارد. برقراری گفت‌وگو مهمترین روش برای حل مشکلات از جمله حل مشکلات ایران و عربستان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز