خبرگزاری کار ایران

با شرکت ایران و ۱+۵؛

نشست کمیسیون مشترک برجام در وین آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۵۶۹۸۵۵

دهمین نشست کمیسیون مشترک برجام از دقایقی پیش در هتل پله کوبررگ وین آغاز شد.

به گزارش ایلنا، از دقایقی پیش دهمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیات‌های ایران و گروه ۱+۵ و همچنین نماینده مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ گروه ۱+۵ در هتل پله‌کوبورگ آغاز شد. 

این دور از مذاکرات سیاسی همانند دورهای پیشین در سطح معاونان و مدیران سیاسی ایران و گروه ۱+۵ برگزار شده است. 

هیات ایرانی در حالی در دهمین نشست کمیسیون مشترک برجام به سرپرستی سیدعباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری برجام در وین حضور می‌یابد که برخلاف نشست‌های پیشین مجید تخت‌روانچی معاون سابق وزیر امور خارجه به دلیل انتقال وی به معاونت سیاسی دفتر ریاست‌جمهوری دیگر در هیات هسته‌ای ایران حضور ندارد و عراقچی را جمعی از مدیران و کارشناسان وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی همراهی می‌کنند.

گفتنی است سیدعباس عراقچی دو روز پیش در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی ایلنا، در مورد دستورکار نشست آتی کمیسیون مشترک برجام گفت: هر سه ماه یک بار این کمیسیون برگزار و در آن بحث‌های مربوط به هسته‌ای و تعهدات ایران و همکاری‌هایی که بین دو طرف انجام می‌شود و نیز رفع تحریم‌ها و مشکلات موجود بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه در این کمیسیون آخرین وضعیت همکاری‌ها در حوزه هسته‌‌ای نیز مرور می‌شود، درباره آخرین وضعیت پروژه‌های هسته‌ای خاطرنشان کرد: در پروژه مدرن‌سازی رآکتور اراک که الحمدالله با سرعت نسبتا خوبی در حال پیشرفت است و پیشرفت‌های خوبی با همکاری‌های چینی‌ها داشته است. پروژه تولید ایزوتوپ‌های پایدار طرح دیگری است که با همکاری روسیه انجام می‌شود و پیشرفت‌های خوب و قابل ملاحظه ای داشته است.

رئیس ستاد پیگیری برجام با بیان اینکه همچنین در این نشست مشترک بر نحوه همکاری‌های هسته‌ای صلح‌آمیز که با اتحادیه اروپا در حوزه ایمنی و امنیت هسته‌ای داریم مروری خواهیم داشت، ابراز داشت: در قسمت دوم نشست مشترک مروری بر جنبه‌های رفع تحریم در برجام می‌کنیم و موانعی که وجود دارد همچون بدعهدی، تعلل و تاخیر و حتی موارد نقضی که بخصوص از طرف آمریکایی‌ها وجود دارد مرور می‌شود یا تمهیداتی از طرف‌های اروپایی و دیگران در نظر گرفته می‌شود.

عراقچی با بیان اینکه در جلسات گذشته موارد بدعهدی و نقض برجام توسط آمریکائی‌‌ها را یادآوری و در این خصوص بحث کردیم، عنوان کرد: نتیجه جلسات گذشته و جمع بندی که توسط خانم اشمید به عنوان هماهنگی کننده کمیسیون مشترک برجام ارائه می‌شود همواره این بوده و است که همه طرف‌ها باید به تمام بندهای برجام پایبند باشند و برجام را در فضایی سازنده همراه با حسن نیت اجرا کنند.

وی اضافه کرد: البته حرکتی که دولت جدید آمریکا می‌کند و بیانیه‌ها و صحبت‌هایی که آقای ترامپ دارد برخلاف اصل حسن نیت و اصل فضای سازنده‌ای است که در بندهای ۲۶، ۲۸ و ۲۹، مورد تاکید قرار گرفته است و تلاش می‌شود به درک واحد و جمع‌بندی‌های واحد برسیم.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا در مورد ترکیب هیات ایرانی شرکت‌کننده و جایگزین تخت‌روانچی در نشست کمیسیون مشترک یادآور شد: در هیات ایرانی، بنده، جمعی از کارشناسان وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی حضور دارند.

عراقچی افزود: در دوره‌های گذشته در خدمت آقای تخت‌روانچی بودیم ولی در این جلسه از این حضور محروم هستیم و ایشان در سمت های مهم تر هستند و وظایف مهمتری را در دفتر آقای رئیس‌جمهور برعهده دارد.

 
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز