خبرگزاری کار ایران

کواکبیان مطرح کرد؛

عد‌ه‌ای بی‌جهت درباره نظام پارلمانی در فضای مجازی جار و جنجال راه انداخته‌اند/ نظام پارلمانی بدون ساختار حزبی، بیهوده‌ است

asdasd
کد خبر : ۵۴۳۷۳۷

دبیر کل حزب مردم‌سالای در اولین همایش منتخبان عضو حزب مردم‌سالاری در پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا،گفت: نظام پارلمانی بدون ساختار نظام حزبی سخن پوچی است که پایه جمهوریت حکومت را می‌لرزاند.

به گزارش ایلنا، مصطفی کواکبیان در اولین همایش منتخبان حزب مردم‌سالاری در شوراهای اسلامی سراسر کشور که با حضور اعضای شورای مرکزی، دفتر سیاسی و دبیر استان‌ها در مجتمع فرهنگی ‌شهدای اوشان برگزار شد با اظهار خوشامدگویی و تبریک به منتخبان عضو شوراهای اسلامی گفت: خدا را شاکریم به عنوان یک حزب اصلاح‌طلب توانستیم در پنجمین دوره انتخابات شوراها بیش‌از ۵۰ عضو ‌در کلانشهرها و مراکز استان‌ها داشته باشیم هر چند که هنوز راه طولانی برای جا انداختن تحزب و پارلمان‌‌های محلی در پیش داریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آیات قرآن کریم و احادیث امامان معصوم(ع) و اصول قانون اساسی گفت: اساسا وجود احزاب و کار دسته‌‌جمعی بدون شور و مشورت معنا ندارد کما این که شور و مشورت سیستماتیک و نهادینه شدن تصمیمات جمعی در قالب شوراهای شهر و روستا نیز بدون احزاب قطعا به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

نماینده مردم شریف تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس به خلاءهای قانونی اختیارات و وظایف قانونی شوراها اشاره کرد و گفت: عده‌ای می‌گویند باید انتخاب شهردار مستقیما از سوی مردم همانند کشورهای اروپایی صورت بگیرد این سخن هر چند حرف درستی است اما به شرط آن که دولت اختیارات خودش همچون پلیس و آموزش و پرورش و بهداشت و درمان را به پارلمان‌های محلی واگذار نماید و این نیاز به قانونگذاری دارد که علاوه بر مجلس، شوراها می‌توانند از طریق شورای عالی استان‌ها طرح‌های قانونی را برای تصویب به مجلس ارسال کنند.

کواکبیان مجلس ملی و مجالس محلی را لازم و ملزوم یکدیگر دانست و گفت: از شما اعضای ‌شوراها می‌خواهم یا به صورت مستقیم یا از طریق شورای عالی استان‌ها ایده‌های خود در زمینه وظایف شوراها را برای نمایندگان مجلس ارسال نمائید.

وی به وضعیت نامطلوب شورایاری‌ها اشاره کرد و خواستار ارتقای جایگاه آنها از لحاظ قانونی و افزایش بودجه بسیار ناچیزشان جهت ارتباط هر چه بیشتر شوراها با مردم شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه و استاد علوم سیاسی با تشریح وضعیت نظام‌های پارلمانی و ریاستی در دنیا گفت: هر گونه سخنی از نظام پارلمانی با موضوع «تحزب» ارتباط وثیقی دارد و اساسا نظام پارلمانی بدون ساختار نظام حزبی سخن کاملا پوچ و بیهوده‌ای است که منجر به فروپاشی پایه جمهوریت  شده و آن را می‌لرزاند و هیچ کسی در نظام جمهوری اسلامی به دنبال این گونه سیستمی نیست و تعجب می‌کنم چرا عد‌ه‌ای بی‌جهت جار و جنجال در فضای مجازی به راه انداخته‌اند!

وی افزود: البته در صورت تغییر قانون اساسی و استقرار ساختار نظام حزبی می‌توان به پارلمانی همچون کنگره هندوستان رسید که انتخاب رئیس‌جمهور را برعهده دارد و یا در نظام پارلمانی انگلستان رئیس دولت همان رئیس حزب حاکم و دارای اکثریت کرسی‌های پارلمان است.

دبیر کل حزب مردم‌سالاری یکی از دلایل رای نیاوردن وزیر پیشنهادی نیرو در مجلس دهم را ساختار غیرحزبی نمایندگان شهرستان‌ها دانست که منافع حوزه انتخابیه را بر مصالح کلی ترجیح می‌دهند کما این که عده‌ای از به اصطلاح مستقل‌ها که با وزش باد به سرعت تغییر جهت سیاسی می‌دهند و همانگونه که قبلا گفتم عکس سلفی آنان با ما بوده و زنبیل یادگاری آنان با دیگران است. همه این مشکلات به خاطر غیرحزبی بودن مجلس است و یکی از دلایل اساسی مخالفت ما با شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان هم این است که وزن اشخاص را بر وزن احزاب ترجیح می‌دهد!

کواکبیان با اشاره به شانزدهمین کنگره حزب که در سوم اسفند ماه جاری برگزار می‌شود گفت: ما در کنگره پیش‌رو حتما نحوه ورود خودمان در انتخابات مجلس یازدهم را تبیین خواهیم کرد و در صورتی که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بخواهد به وظیفه ذاتی خود عمل کند و اختیار خودش را به نهاد فرادستی نسپارد حتما هماهنگ با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و به صورت جبهه‌ای عمل خواهیم کرد. در همین جا بر نوع ارتباط حزب مردم‌سالاری نیز با دولت دوازدهم تاکید می‌کنم در هر جایی که دولت کنونی با مطالبات مردم همراه است ما هم همراهی خواهیم کرد والا ما هیچ‌گونه عقد اخوتی با دولتمردان نداریم. 

رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس دهم با تشریح آخرین تحولات مربوط به داعش و درگیری‌های سوریه و اقدامات ترامپ علیه برجام و وضعیت اقلیم کردستان عراق  و نابسامانی‌ موسسات مالی اعتباری و واحدهای تولیدی و کارگری و لزوم معرفی وزرای دو وزارتخانه علوم و نیرو و تغییرات شهرداری تهران و جابجایی استانداران به پرسش‌های حاضران پاسخ گفت.

 در پایان این همایش احمد زندآور عضو شورای شهر اصفهان، مسعودی ریحان عضو شورای شهر تبریز، ایرج رضایی عضو شورای شهر اراک، وحید خانی عضو شورای شهر اوشان و روانبخش عضو شورای شهر همدان به عنوان کار گروه پیگیری امور و جلسات منتخبان حزب مردم‌سالاری در شوراهای اسلامی سراسر کشور انتخاب شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز