خبرگزاری کار ایران

در صحن علنی مجلس مطرح شد؛

تشریح محورهای پنجگانه تفحص از پرونده‌های حقوقی ایران و آمریکا

سخنگو و یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جریان نشست علنی امروز مجلس به بیان توضیحاتی درباره درخواست تحقیق و تفحص از پرونده‌های حقوقی ایران و آمریکا پرداختند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه ضمن درخواست تحقیق و تفحص از پیگیری پرونده‌های حقوقی مربوط به حقوق دولت و ملت ایران در رابطه با کشور ایالات متحده آمریکا و مقایسه داده‌ها و ستانده‌های این حقوق براساس پیگیری‌ها، برنامه‌ها و احکام صادر شده در محاکم بین المللی در نشست علنی امروز مجلس، اعلام کرد: یکی از پرونده‌ها مربوط به یک زن آمریکایی است که شوهر او ۵ سال در لبنان اسیر یک گروهی بوده است، حال بعد از ۵ سال همسر این خانم بازگشته و این خانم به جهت افسردگی رخ‌داده، علیه ایران اقامه دعوی کرده در حالی‌که اصلاً این موضوع ارتباطی با ایران نداشته، براساس این موضوع یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار حکم گرفته است.

خسارت پرونده ایرباس، عدد خرد خسارت افسردگی زن آمریکایی هم نیست

او همچنین با اشاره به پرونده ایرباس ایران خاطرنشان کرد: این پرونده بزرگ‌ترین جنایت در قبال هواپیمایی کشوری بود که ۲۹۰ نفر شهید شدند و بار معنوی آن بیشتر از بار مادی آن بود؛ کل میزان مصالحه‌ای که صورت گرفت ۶۰ میلیون دلار است که این بدان معناست که این مبلغ حتی عدد خرد خسارت تعیین شده برای افسردگی آن زن آمریکایی هم نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت آمریکا وارد این پرونده‌ها شده است، گفت: بوش پسر اعلام می‌کند در قبال پرونده‌هایی که در مورد ایران مطرح می‌شود، دولت خود را موظف می‌دارد که از خزانه داری آمریکا به قربانیان آمریکایی پول بدهد و سپس آن را با دولت ایران تسویه کند.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس دهم یادآور شد: تاکنون دشمنی آشکار با آمریکا در زمینه‌های مختلف اعم از نظامی، سیاسی و ۱۱ سال جنگ در حوزه تحریم‌ها به صورت مستقیم وجود داشت، اکنون راهبردی در آمریکا در راستای غارت اموال ایران از بعد از تحریم شکل گرفته است، که در محاکم حقوقی مطرح شده است.

او یادآور شد: حدود ۸ الی ۹ سال پیش این تحقیق و تفحص در قبال همین پرونده صورت گرفت و سوالات و ابهاماتی مطرح شد که هنوز رفع نشده، در حالی که باید در مواردی که مصالحه یا حکمی صورت می‌گیرد، مجلس در آن نقش داشته باشد.

فلاحت‌پیشه تاکید کرد: هیچگاه درمورد ریز دعاوی و احکامی که در گذشته صادر شده، گزارشی داده نشده است. بیش از یک هزار ماموریت به بیش از ۲۰ کشور خارجی برای حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ نفر کار صورت گرفته، اما نتیجه عملی آن چیست؟ براساس برآوردهایی که آمریکایی‌ها اکنون دارند، حدود ۶۰ میلیارد دلار حکم قطعی و ۴۰ میلیارد دلار حکم بدوی اخذ شده است.

هیچگاه دفاع درستی درمورد پرونده‌های علیه ایران نمی‌شود

نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: هیچگاه از پرونده‌های ناحقی که علیه ایران تشکیل می‌شود، دفاع درستی انجام نشده که این باید پیگیری شود، در حالی که این موارد هیچگاه به مجلس نیامده بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: همچنین در سال ۱۳۷۳ دوستان حقوقی با دولت آمریکا توافقی می‌کنند که اموال منقول تسویه شود، اما در مورد اموال غیرمنقول با توجه به اینکه طرفین قادر به توافق نیستند، در آنجا قید شده است.

او یادآور شد: براساس این توافق آمریکایی‌ها تمام اموال غیرمنقول جمهوری اسلامی ایران پرونده تشکیل دادند، یعنی بسیاری از اماکن دیپلماتیک که برای ایران است دارای پرونده است و بخشی از این اماکن را به برخی از کشور‌ها همچون رومانی اجاره داده‌اند.

فلاحت‌پیشه در مورد برخی ضمانت‌های اجرایی گفت: حساب باز یک میلیارد دلاری که نباید به کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار کشیده شود از حساب ایران برداشت می‌شود اما طرف مقابل هیچگونه ضمانت اجرایی برای آن نداده است. این‌ها موارد مهمی است که در موج جدیدی که آمریکا برای اموال ایران به راه انداخته باید فکری شود که یک نمونه آن غارت ۲ میلیارد دلاری است که بدون شک در آینده چنین اقداماتی نیز صورت می‌گیرد که باید جلوی آن گرفته شود.

نقوی‌حسینی: تفحص از پرونده‌های حقوقی ایران و آمریکا مربوط به جناح و دولت خاصی نمی‌شود

به گزارش ایلنا، سیدحسین نقوی حسینی نیز در جریان نشست علنی امروز به تشریح این درخواست تحقیق و تفحص پرداخت و گفت: این تقاضا با حضور حجت‌الاسلام انصاری معاون حقوقی رییس جمهور و آقای طلایی‌نیک معاون حقوقی وزارت دفاع مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به اتفاق آراء به تصویب نمایندگان رسید.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: این تحقیق و تفحص در شرایط فعلی اهمیت بسیار زیادی دارد و مربوط به دولت و گروه و جناح خاصی نمی‌شود؛ بلکه مربوط به احقاق حقوق ایران در مقابل یک قدرت سلطه گر مثل آمریکا است.

او ادامه داد: موج جدیدی از آراء محاکم حقوقی آمریکا برای تصرف اموال و دارایی‌های ملت ایران شروع شده و هر روز در یکی از محاکم ایالات متحده آمریکا حکمی علیه ملت ایران صادر می‌شود و بخشی از اموال ملت غارت و دزدیده می‌شود مثل ۲ میلیارد دلاری که همه در جریان هستند.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: موج جدید غارت اموال ملت ایران به تصرف اموال غیرمنقول ملت ایران در آمریکا سرایت کرده و حکم مصادره برای اموال ما صادر می‌شود.

این نماینده مجلس یادآور شد: هدف این تحقیق و تفحص دفاع از حقوق ملت ایران در محاکم بین المللی است. بیش از ۲۰۰۰ سفر و ماموریت در دولت‌های مختلف برای این موضوع داشته‌ایم. می‌خواهیم ببینیم نتیجه این عملکرد به کجا رسیده و ما تا چه حد موفق بوده‌ایم و چگونه می‌شود به دولت کمک و از حقوق ملت ایران دفاع کرد. ما تاکنون موفق شده‌ایم بیش از ۷۰ هزار میلیارد دلار علیه آمریکا حکم بگیریم و امیدوارم دولت بتواند از حقوق ملت دفاع کند.

نقوی حسینی در پایان درباره محورهای کلیدی این تحقیق و تفحص نیز توضیح داد: پنج سوال اصلی در این تحقیق و تفحص مطرح شده؛ اول اینکه دفتر حقوقی رییس جمهور چه عملکردی در این رابطه ارائه داده‌اند؟ چه احکامی له یا علیه ایران صادر شده و رقم‌های این احکام چه قدر است و برای مقابله با این احکام چه اقداماتی صورت گرفته و به طور موردی موضوع فیصله پرونده ایرباس موردتوجه قرار گرفته است.

کد خبر : ۴۲۰۱۷۹