خبرگزاری کار ایران

بازتاب حاشیه‌های سیاسی بازی ایران و کره جنوبی در رسانه‌های غرب

یک رسانه آمریکایی با اشاره به حاشیه‌های بازی ایران و کره جنوبی، نوشته است که شش سال پیش چنین اتفاقی در عربستان نیز افتاده بوده است.

به گزارش ایلنا به نقل از هافینگتون‌پست، عربستان سعودی و ایران هرکدام به عنوان محور یکی از فرقه‌های اسلام یعنی سنی و شیعه در منطقه حضور دارند و با هم رقابت می‌کنند.

در ایران در مورد اولویت بازی مقدماتی ایران و کره جنوبی در ۱۱ اکتبر و همزمانی آن با مراسم عزاداری تاسوعا نهمین روز ماه محرم، حاشیه‌های زیادی پیش آمده است.

شش سال قبل در عربستان، روحانیون عربستان کامیون‌هایی را مقابل کافی‌نت‌هایی که طرفداران فوتبال همزمان با ساعت نماز فوتبال‌های جام جهانی آفریقای جنوبی را نمایش می‌دادند و ائمه نماز برای جلب طرفداران فوتبال به نماز، فرش قرمز پهن می‌کردند.

این حادثه نشان‌دهنده نگرانی محافظه‌کاران است؛ این در حالی است که فوتبال یکی از معدود چیزهایی است که می‌تواند در خاورمیانه و شمال آفریقا مشتاقان جدی داشته باشد.

تنش بین ایران و سعودی در اوایل سال زمانی که باشگاه‌های عربستان از بازی‌های آسیایی فوتبال با ایران به دلیل وخامت روابط بین دو کشور در نتیجه رقابت‌های منطقه‌ای سرباز زدند، بیشتر شد.

بحث‌های اخیر با اظهار نظر آیت الله یزدی مبنی بر عدم برگزاری بازی فوتبال همزمان با روز تاسوعا بالا گرفت. او یکی از منتقدان حسن روحانی است و اخیرا به عنوان رییس انجمن مدرسین حوزه علمیه قم انتخاب شده است. این در حالی است که تاریخ بازی خیلی قبل از اینکه معلوم شود این روز با شهادت امام حسین همزمان شده، تثبیت شده بود.

علی مطهری نماینده مجلس ایران و فرزند یکی از اندیشمندان معروف شیعه در نامه‌ای سرگشاده در این رابطه گفته بود که تصور کنید ایران در بازی ایران و کره گلی به ثمر برساند و طرفداران نیز تشویق کنند. آیا این به این معناست که طرفداران به مناسبت شهادت امام حسین تشویق می‌کنند؟ اگر کسی در روز عاشورا بعد از سال‌ها پدر و مادر و خانواده‌اش را ملاقات کند هم نباید به این مناسبت خوشحالی کند چرا که حرمت امام حسین شکسته می‌شود؟

مطهری به آیت الله یزدی هشدار داد که با این کار او اسلام در برابر فوتبال شکست خواهد خورد و کار او مانند کاتولیک‌های قرون وسطایی است که منجر به فرار اروپایی‌ها از مذهب شده است.

این مسئله سبب انتشار شایعاتی مبنی بر اینکه فدراسیون فوتبال ایران ممکن است در این بین میانجی‌گری کند شده است. گزارش‌های متععد می‌گوید که ایران از طرفداران کره خواسته که برای نشان دادن حمایتشان از تیم خود به جای پوشیدن لباس قرمز که نشانه دشمنان امام حسین است، لباس تیره تنشان کنند.

یک سال بعد از انقلاب، تردیدها نسبت به این ورزش افزایش یافت و عده‌ای معتقد بودند پولی که صرف فوتبال می‌شود، می‌تواند صرف برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی شود.

در عربستان نیز شبیه این اتفاق افتاد؛ در وبسایت رسمی فتاوای سعودی این بازی مورد تایید قرار گرفته اما رقابت‌ها در این ورزش ممنوع است. البته این فتوایی است که دولت عربستان عمدتا آن را نادیده می‌گیرد.

به گزارش ایلنا، پیش از این «خبرگزاری دویچه وله» آلمان نیز ضمن نقل قول از برخی مقام‌های ایران در پی اعتراض رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به برگزاری بازی فوتبال همزمان با عصر تاسوعا، حواشی این جنجال را در ایران سیاسی خوانده بود.

کد خبر : ۴۱۷۳۸۶