خبرگزاری کار ایران

ادعای ولیعهد عربستان سعودی:

مسئولیت غیبت زائران ایرانی در مراسم حج متوجه مقام‌های ایرانی است

ولیعهد عربستان سعودی در ادعایی نامربوط گفته مقام‌های ایرانی در چارچوب برنامه سیاسی‌سازی حج از سوی آنها، مایل نیستند زائران ایرانی را به حج اعزام کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌.بی.سی، آژانس خبری عربستان سعودی متن مصاحبه نایف بن عبدالعزیز ولیعهد و نایب اول نخست وزیر آن کشور را منتشر کرده که بخشی از آن به اختلاف نظر با جمهوری ایران بر سر اعزام زائران ایرانی و نحوه برگزاری مراسم حج سال جاری اختصاص دارد.

نایف بن‌عبدالعزیز که مسئول حفظ امنیت مراسم حج امسال شده است، گفت: عربستان سعودی همیشه از تمامی زائران استقبال کرده و برای اینکه بتوانند مناسک حج را در فضای امنیت و معنویت برگزار کنند و سالم به کشورشان بازگردند، هرگونه تسهیلاتی را فراهم آورده است.

او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد غیبت زایران ایرانی در مراسم حج امسال گفت: مسئولیت غیبت زائران ایرانی در مراسم حج امسال مستقیما متوجه مقام‌های ایرانی است

او با بیان اینکه عربستان سعودی از ابتدای بنیانگذاری این کشور تاکنون، رسالت بزرگ خدمت به حرمین شریفین و تامین نیازهای زائران را برای رضایت خداوند بر عهده داشته ، مدعی شد که مسئولان ایرانی قبل از هرکس دیگری از میزان تسهیلات و خدماتی که کشور سعودی به حجاج ایرانی و غیرایرانی ارائه می‌دهد، آگاهی دارند.

بن‌نایف در مورد دلایل عدم حضور زائران ایرانی در حج امسال گفت: متاسفانه امسال بعثه حج ایران برخی درخواست‌هایی را مطرح کرد که مخالف با مقاصد و اهداف حج و آن چیزی بود که بعثه سایر کشورها به آن التزام دارند و خواسته‌های مطرح شده امنیت حج و حجاج، از جمله حجاج ایرانی را به خطر می‌انداخت و با قداست مکان و زمان در تضاد بود.

او با اظهار اینکه عربستان سعودی امنیت حج را مطلقا خط قرمز خود تلقی می‌کند، افزود: مقام‌های ایران خودشان به دلایلی که در چارچوب برنامه سیاسی‌سازی حج دارند و به خودشان مربوط می‌شود، علاقمند به اعزام زائران ایرانی به حج نبوده‌اند و ما که مسئولیت برگزاری حج و تامین امنیت و سلامت حجاج را برعهده داریم، به احدی اجازه نخواهیم داد که امنیت حج را برهم بزند و با تمامی نیرو در برابر اخلالگران مراسم حج خواهیم ایستاد.

کد خبر : ۴۰۸۸۵۶