خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از مصطفی رسته‌مقدم؛

تغییر استانداران؛ ترمیم قلب دولت

یک فعال سیاس اصلاح‌طلب استان خراسان در یادداشتی به تحلیل انتصاب جدید استاندار خراسان جنوبی پرداخته است و در این راستا می‌گوید: در این انتصابات، دولت دیگر نه از نیروهای خاکستری بلکه از نیروهای اصیل که تمام قد برای دفاع از دولت حاضر هستند، استفاده کرده است.

مصطفی رسته‌مقدم فعال سیاسی استان خراسان جنوبی در یادداشتی برای ایلنا به بررسی تغییر استاندار خراسان جنوبی پرداخته است که متن این یادداشت به این شرح است:

اگر بنا به اصطلاح مشهور در بین دولتمردان، وزارت کشور را «قلب» دولت بدانیم، باید اذعان کرد که تا پیش از شروع ارزیابی عملکرد استانداران و ترمیم نمایندگان عالی دولت در استان‌ها، قلب دولت نا‌میزان کار می‌کرد. اما بررسی انتصاب سه استاندار اخیر در استان‌های خوزستان، خراسان شمالی و خراسان جنوبی نشان از وضع تراز و متری جدید برای مدیران ارشد دولتی دارد که قطعا گامی رو به جلو و حرکتی میمون و مبارک تلقی می‌شود که می‌تواند در واپسین سال دولت اول روحانی، کمکی شایان در رفع نواقص و نارسایی‌ها در استان‌ها و بدنه جامعه داشته باشد.

تا پیش از شروع و تشکیل مجلس دهم که مجلسی همسو با دولت تلقی شده و به تاسی از آن، مجلسی اعتدالی و متشکل از میانه‌روهای همه جریان‌های سیاسی کشور است، دولت به طور اعم و وزارت کشور به صورت اخص به صورتی عجیب اصرار بر استفاده از نیروهای خاکستری برای منصب استانداری که عالی‌ترین نماینده دولت در استان‌ها هست، داشت.‌ گاه برخی انتصابات تعجب‌برانگیز به بهانه اعتدال صورت می‌گرفت و از این رهگذر افرادی که‌ گاه همسویی‌ای با دولت نداشتند یا در اجرای منویات دولت محافظه‌کارانه برخورد می‌کردند، برای استانداری در استان‌های مختلف انتخاب می‌شدند. نتیجه این انتخاب چیزی نبود جز حفظ شدن مدیران دولت قبلی که بیشترین سنگ‌اندازی را در راه این دولت می‌کردند. همچنین استانداران خاکستری، در اجرای منویات و در دفاع از منویات دولت، لکنت داشتند و برای برآورده کردن اهداف دولت بسیار دست به عصا و محافظه‌کارانه عمل می‌کردند به طوری که حتی در معرفی دستاوردهای ارزشمند سه سال اخیر دولت، نا‌توان بودند و کار بدانجا می‌رسد که فی‌المثل در خراسان جنوبی در سال ۹۲ روحانی که کاندیدایی بود که بین بدنه جامعه شناخته شده نبود، در روستا‌ها، حتی روستاهایی که در نقطه صفر مرزی قرار داشتند، رای اول را می‌آورد اما دو سال بعد و در ۷ اسفند ۹۴ رای‌‌ همان روستا‌ها به سبد کاندیداهای منتقد دولت واریز می‌شود و این هیچ معنایی ندارد جز ضعف مدیران عالی استانی.

با این حال، انتصابات جدید چند ویژگی لحاظ شده که نشان از عبرت گرفتن دولت از انتصابات اشتباهش دارد. در این انتصاب‌ها دولت دیگر نه از نیروهای خاکستری، بلکه از نیروهای اصیل که تمام قد برای دفاع از دولت حاضر هستند، استفاده کرده است. سه انتصاب اخیر دولت در استان‌های خوزستان، خراسان شمالی و جنوبی دارای ویژیگی‌ای مشترکی هستند و آن این است که هر سه از اصلاح‌طلبانی با پرنسیپ هستند که سابقه روشنی در همراهی با دولت دارند و بدنه اصلاح‌طلبان استان که اصلی‌ترین نیرو‌ها در رای‌آوری حسن روحانی بودند، از آن‌ها راضی هستند. همین نشان از آن دارد که دولت روحانی برخلاف پروپاگاندای رسانه‌های منتقد که بر جدایی روحانی از اصلاح‌طلبان تاکید می‌کنند و بر طبل افتراق و اختلاف میان آن‌ها می‌کوبند، هنوز رابطه‌ای صمیمی و قوی با آن‌ها دارد و هنوز می‌داند که برای ادامه راه به اصلیترین نیرو‌ها و حامیانش نیاز دارد.

سید علی اکبر پرویزی که از ابتدای دولت به عنوان استاندار خراسان شمالی مشغول به خدمت بوده است و توانسته کارنامه خوب و موفقی از خویش به جای بگذارد، به رغم مخالفت اصلاح‌طلبان، اعتدال‌گرایان و اکثر نمایندگان و چهره‌های سر‌شناس استانش با جدایی وی، رهسپار خراسان جنوبی شد تا با تکیه بر تجربه موفقش در خراسان شمالی، خراسان جنوبی را نیز متحول کند. وی در دولت اصلاحات و بعد از تشکیل استان‌های دوقلوی خراسان شمالی و جنوبی، به عنوان معاون عمرانی محسن نریمان اولین استاندار خراسان شمالی مشغول به کار شد. پرویزی همچنین سابقه فرمانداری اسفراین را در کارنامه خود دارد و در آنجا نیز سابقه خوبی از خویش بر جای گذاشته است.

وی همچنین در اولین اظهارنظر پس از انتصابش به عنوان استاندار خراسان جنوبی، مرز گسترده با افغانستان و معادن بسیار را از نقاط قوت خراسان جنوبی برشمرده است که نشان از شناخت نسبتا خوب وی از استان و منطقه دارد.

پرویزی البته باید بداند که هرچند خراسان شمالی نیز از اقوامی متنوع تشکیل شده است اما ساختار پیچیده سیاسی خراسان جنوبی و همچنین مرز گسترده با افغانستان و پهناور‌تر بودن استان، شرایط حساس‌تر و پیچیده‌تری را در همه زمینه‌ها به خصوص در زمینه‌های تنوع مذهبی در خراسان جنوبی تجربه خواهد کرد. همچنین استان خراسان جنوبی برغم قابلیت‌های بالقوه فراوان و داشتن پتانسیل‌های بسیار برای جذب سرمایه، استانی است که در بسیاری زمینه‌ها محروم مانده و در دولت قبل نیز علیرغم اینکه سنگ محرومان را به سینه می‌زد، در اکثر شاخص‌ها پسرفت داشته است. از نظر سیاسی نیز استان خراسان جنوبی استان پیچیده و بغرنجی است که مطمئنا خواب راحت را از چشمان استاندار جدیدش خواهد ربود.

اما نکته مثبت این است که اصلاح‌طلبان خراسان جنوبی تمام قد در حمایت از سید علی‌اکبر پرویزی آماده‌اند و از هر کمکی برای اینکه نمانیده عالی جدید دولت در استان موفق باشد، دریغ ندارند. پرویزی مسلما به نیکی می‌داند که اگر می‌خواهد در استان نام نیکی از خویش به جای بگذارد و نزد مردم استان محبوب شود، باید از نیروهای شایسته و بومی استان، به نحو مطلوب استفاده کند و آن‌ها را در بر اساس توانایی‌‌هایشان به کار گیری کند.

استاندار سابق خراسان شمالی حتما خوب می‌داند که در فاصله کم و کوتاه مانده به انتخابات، زمانی برای از دست دادن ندارد و نمی‌تواند چندین ماه را برای آشنا شدن به منطقه از دست بدهد، لذا بهترین راه حل این است که از مشاورین و مدیران مجرب و شایسته بومی کنار دست خویش استفاده کند. قطعا توان مدیریتی  سیدعلی اکبر پرویزی در کنار توانایی‌های نیروهای بومی که آشنا به مسائل منطقه هستند، آینده خوب و روشنی برای استاندار و استان خراسان جنوبی رقم خواهد زد، ان‌ شا الله.

کد خبر : ۳۸۴۸۰۲