خبرگزاری کار ایران

سخنگوی سازمان انرژی اتمی:

خواسته‌های فراتر از برجام را هرگز نمی پذیریم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان با لبیک به فرموده دیشب مقام معظم رهبری درباره "فایبر کربن" یا ماده اولیه تولید روتور سانترفیوژهای پیشرفته گفت: غرب به ویژه امریکا در مورد این موضوع نیز خواسته‌ای فراتر از برجام را مطرح کرده‌اند که باز هم به طور طبیعی مورد پذیرش ما نبوده و نخواهد بود.

به گزارش ایلنا، بهروز کمالوندی با اشاره به در خصوص سخنان شب گذشته مقام معظم رهبری در میهمانی افطار مسئولان و کارگزاران نظام در حسینیه امام خمینی اظهار داشت: مقام معظم رهبری به علت اهمیت موضوع همواره در جریان ابعاد مختلف برجام ازجمله موضوعات فنی آن حتی با جزئیات هستند و بر زوایای مختلف برجام اشراف کامل دارند و البته این اشراف و ورود ایشان به موضوع همواره برکات زیادی داشته است.

او در پاسخ به سوالی در مورد موضوع اندازه‌گیری ۳۰۰ کیلو و فایبر کربن مورد اشاره مقام معظم رهبری گفت: در طول مذاکرات برجام طرف مقابل تلاش زیادی کرد که کلمه  اینونتوری «Inventory» یا «موجودی» را که در ادبیات راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کار می رود در متن برجام بگنجانند که البته  مذاکره کنندگان ما با علم به مشکلاتی که ممکن است در نتیجه به‌کارگیری این کلمه ایجاد شود، با این موضوع مخالفت کردند.

کمالوندی ادامه داد: بعد از بحث‌های بسیار طولانی در نهایت،  به جای کلمه  «Inventory» که شامل همه مواد غنی‌شده از ابتدا تا انتهای فرایند غنی‌سازی می‌شود کلمه استاک‌پایل «Stockpile» به معنی «محصول نهایی انباشت شده» مورد توافق قرار گرفت و در متن گنجانده شد.

او خاطرنشان کرد: الان طرف مقابل تلاش زیادی می‌کند تا این دو کلمه را با معنی یکسان تفسیر کند که به‌طور طبیعی مورد قبول ما نبوده و نخواهد بود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران که با صداوسیما گفت‌وگو می‌کرد، ابراز داشت: به هیچ وجه تفسیری فراتر از متن صریح برجام را نپذیرفته و نخواهیم پذیرفت.

کد خبر : ۳۸۱۲۸۴