خبرگزاری کار ایران

روحانی در دیدار علما و نخبگان پاکستان:

مدارس دینی ما باید مدارس وحدت و اتحاد باشند/ باید قدرت اقتصادی دنیای اسلام را تقویت کنیم

رییس جمهور در دیدار علما و نخبگان پاکستان با تاکید بر اینکه اسلام به عنوان دین میانه‌روی، اعتدال و اخلاق، امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند کمک و فداکاری مسلمانان است، گفت: امروز عده‌ای به نام اسلام به اقدامات تفرقه‌افکنانه و از آن بدتر به نام اسلام و جهاد، به آدم کشی و برادرکشی دست می‌زنند که این به معنای غربت اسلام رحمانی در دنیا است.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز شنبه در دیدار علما و نخبگان پاکستان گفت: اسلام دین برادری، محبت، عشق و دوستی به انسان‌های دیگر است و ما باید فرهنگ راستین اسلام را به جهان معرفی کنیم و اجازه ندهیم عده‌ای فریبکار به نام اسلام، بر چهره اسلام شمشیر بکشند.

رییس جمهور تاکید کرد: تروریست‌هایی که به نام اسلام دست به مسلمان‌کشی می‌زنند تنها انسان‌ها و مسلمانان را نمی‌کشند، بلکه معنویت، حقیقت و واقعیت اسلام را ذبح می‌کنند.

روحانی اسلام را دین میانه‌روی، اعتدال و اخلاق دانست و تاکید کرد: مگر می‌شود ما بین این مذهب و یا آن مذهب فاصله ایجاد کنیم. هویت ما، شیعه در برابر سنی نیست؛ بلکه هویت ما هویت اسلام در برابر کفر و نفاق است و باید به هویت اسلامی خود بنازیم و افتخار کنیم. 

رییس جمهور با تاکید بر اینکه مذاهب مختلف، راه‌های مختلف به سمت حقیقت واحد هستند، تصریح کرد: باید مذاهب مختلف را به رسمیت بشناسیم و وحدت دنیای اسلام از همین نقطه آغاز می‌شود. ما تا یکدیگر را به رسمیت نشناسیم و تا تمام چهره‌های مورد احترام همه مذاهب را مورد احترام قرار ندهیم، به وحدت نمی‌رسیم.

روحانی افزود: چرا باید مسلمانان به جان هم بیفتند و صهیونیست‌ها خندان شوند و چرا باید در خاورمیانه، صهیونیست‌ها زندگی آرامی داشته باشند و مسلمانان خون یکدیگر را بریزند و چرا باید سوریه و عراق تخریب شده و یمن نابوده شود.

وی با تاکید بر اینکه امروز نیاز به قدرت اسلام و برافراشتن پرچم اسلام داریم، گفت: باید در برابر کفر و نفاق جهانی قدرتمند شویم و اولین قدرت ما، قدرت فرهنگی است.

رییس جمهوری با طرح این پرسش که چرا امروز این همه تفرقه در دنیای اسلام ایجاد شده است، گفت: ما باید فرهنگ اسلام و قرآن را در مدارس تبلیغ کنیم و مدارس دینی ما باید مدارس وحدت و اتحاد باشند.

روحانی تصریح کرد: قرآن، منطق پیامبر(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و سیره پیامبر(ص) و علمای اسلام، ریسمان نجات‌بخش مسلمانان هستند و قدرت ما در سایه احیای فرهنگ راستین اسلام و علم و دانش است و باید جوانان را به علوم روز آشنا کنیم.

رییس جمهور گفت: اگر امروز در جهان، به دنبال قدرت هستیم باید علم و دانش را فرا بگیریم. در بسیاری از علوم و فنون، دنیای اسلام حرکت‌های خوبی داشته است و باید دانشگاه‌ها و اندیشمندان ما در کنار یکدیگر قرار گیرند و بسیار خوشحالیم که امروز در دنیای اسلام، بانوان ما، مسیر علم و دانش را انتخاب کرده‌اند.

روحانی اظهار داشت: باید با علم و دانش، قدرت‌مان را بالا ببریم و قدرت اقتصادی دنیای اسلام را تقویت کنیم و ببینیم چرا در دنیای اسلام تجارت میان کشورهای اسلامی اندک است.

رییس جمهور در ادامه به تلاش ایران برای تامین نیاز انرژی پاکستان اشاره کرد و گفت: امنیت پاکستان امنیت ایران است و توسعه و ترقی ایران توسعه و ترقی پاکستان است. ما باید دست در دست یکدیگر دهیم و نگذاریم دشمنان اسلام روابط دو کشور را خدشه‌دار کنند.

روحانی سخنان خود را در جمع علما و نخبگان پاکستانی با این شعار به پایان برد که «زنده باید ایران و زنده باد پاکستان»؛ شعاری که با تشویق یکپارچه حاضران توأم بود.

کد خبر : ۳۵۷۱۷۸