خبرگزاری کار ایران

قربان‌اوغلی در گفت‌وگو با ایلنا:

نیمی از راه عادی‌سازی روابط با کشورهای دنیا با برجام پیموده شد

سفیر اسبق ایران در آفریقای جنوبی تاکید کرد: نصف راه عادی‌سازی ایران با کشورهای مهم دنیا با دستیابی با برجام رفته شده است.

جاوید قربان‌اوغلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به اجرایی شدن برجام گفت: بخش اعظمی از انرژی و توان دستگاه دیپلماسی ایران به دلیل محدودیت‌های نشات گرفته از قطعنامه‌ها و چالش‌های هسته‌ای قفل شده بود و صرف آنها می‌شد و امکان ظهور و بروز نداشت.

او ادامه داد: در دوران تحریم، حتی اگر ایران تمایلی برای نقش‌آفرینی بین‌المللی و منطقه‌ای داشت، بازیگران بین‌المللی و منطقه‌ای به دلیل وجود محدودیت‌ها و هزینه بالای همکاری با ایران، تمایلی برای همکاری نداشتند.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه با دستیابی به توافق ژنو و در طول دو سال گذشته، یخ رابطه با ایران از سوی جامعه بین‌المللی آب شد، اظهار داشت: هنگام دستیابی به برجام و در زمان اجرایی شدن توافق، شاهد استقبال خارج از انتظار از سوی جامعه جهانی بودیم؛ به‌گونه‌ای که استقبال دنیا نشان داد آنها در انتظار پایان محدودیت‌های ایجاد شده برای ایران هستند.

قربان اوغلی افزود: اکنون این انتظار وجود دارد که بخش بزرگی از توان دیپلماسی ایران، چه به صورت نرم‌افزاری و چه به صورت سخت‌افزاری که درگیر ماراتن نفس‌گیر و دشوار مذاکرات هسته‌ای بود، آزاد شود.

او با بیان اینکه فرصت ایجاد شده برای ایران پس از اجرای برجام باید در جهت بهبود و احیای روابط ایران با کشورهای مختلف دنیا و به‌ویژه کشورهای مهم باشد، تصریح کرد: در این راستا، دستگاه دیپلماسی باید چشم‌انداز جایگاه ایران در منطقه و جامعه بین‌المللی را ترسیم کرده و ایران جایگاه خود را پیدا کند و به دنبال تثبیت آن باشد. در واقع ایران باید از این موقعیت برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های خود استفاده کند. اکنون این فرصت فراهم است که البته اجرایی شدن آن نیازمند الزاماتی است.

قربان‌ اوغلی در پاسخ به این سوال که به چه میزان می‌توان از مدل برجام برای حل و فصل مسائل بین‌المللی و به ویژه بحران‌های منطقه‌ای استفاده کرد؟ خاطرنشان کرد: اکنون دیگر در عرصه بین‌المللی نمی‌توان از رویکرد برد–باخت صحبت کرد و تلاش برای شکست دادن حریف و مالیدن پشت طرف مقابل به خاک نتیجه‌ای نخواهد داشت و این مدل برد–برد است که آرامش و امنیت را به عرصه جهانی بازگرداند.

او یکی از دلایل موفقیت مذاکرات هسته‌ای را استفاده از راهبرد برد–برد دانست و ابراز داشت: برجام مدل موفقی است که در آزمون نخست، موفقیت و کارآمدی خود را نشان داد و توانست یکی از سخت‌ترین و دشوار‌ترین گره‌ها و مسائل جامعه بین‌المللی را حل کند.

مدیرکل اسبق خاورمیانه وزارت امور خارجه با بیان اینکه باید از مدل برجام برای حل‌و‌فصل بحران‌های منطقه‌ای استفاده کرد، یادآور شد: هم‌اکنون خسارت‌ها و شدت بحران در خاورمیانه به حدی است که باید برای آن از مدل برجام استفاده کرد. البته باید پذیرفت که اجرای مدل در مسائل مختلف و به‌ویژه مسائل منطقه‌ای پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

قربان اوغلی با بیان اینکه باید منطق گفت‌وگو بر منطق ستیز و جنگ غلبه یابد، عنوان کرد: مدل صفر و صد در منطقه جواب نمی‌دهد و لازم است همه بازیگران انعطاف‌های لازم را در جهت خروج از بحران نشان بدهند.

او اولویت اصلی وزارت امور خارجه در دوران پسا برجام را حل اختلاف‌ها و بهبود روابط با کشورهای همسایه برشمرد و بیان کرد: این انتظار وجود داشته و دارد که با روی کار آمدن دولت یازدهم و انتخاب رویکرد تعامل سازنده از سوی آقای روحانی و انتخاب شدن آقای ظریف به عنوان وزیر امور خارجه، روابط ایران با کشورهای منطقه بهبود و به سمت گسترش حرکت کند.

این کار‌شناس مسائل بین‌المللی با اشاره به بحران‌های کنونی منطقه‌ای گفت: بحران‌های کنونی منطقه موجب تقلیل توان تمامی کشورهای خاورمیانه شده است. تداوم این بحران به نفع هیچ کدام از بازیگران منطقه‌ای نیست و همین موجب می‌شود به سمت حل‌وفصل آن‌ها برویم.

او با بیان اینکه قطار عادی‌سازی و بهبود روابط ایران با کشورهای غربی به راه افتاده است، اظهار داشت: نصف راه عادی‌سازی ایران با کشورهای مهم دنیا با دستیابی با برجام رفته شده است و طرف مقابل نیز علاقمند به بهبود و گسترش روابط با ایران است.

قربان اوغلی تاکید کرد: سفر رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه و ترافیک رفت و آمد هیات‌های سیاسی و تجاری کشورهای اروپایی به ایران نشان از همین مسئله دارد.

کد خبر : ۳۴۰۳۸۳