خبرگزاری کار ایران

رضایی در نشست خبری؛

آمریکایی‌ها راهی جز مذاکره با ایران ندارد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: برخی از حامیان محیط‌زیست انتقاد می‌کردند که چرا در برنامه ششم سیاست‌هایی برای حمایت از محیط زیست نیست. دلیل آن این است که ما در حال بررسی این سیاست‌ها هستیم و پس از بررسی به دولت و مجلس ابلاغ می‌شود و در برنامه‌های ششم و هفتم مورد ملاحظه قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ محسن رضایی ظهر امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران در مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به راهپیمایی روز جهانی قدس گفت: لازم است از حضور حماسه‌آفرین ملت ایران در پاسداشت و نگهداری از ابتکار سیاسی بزرگ امام خمینی (ره) در راهپیمایی روز قدس تشکر کنیم؛ چراکه مردم با وجود گرمای شدید و شب قدر حضوری چشم‌گیر در تهران و شهرهای دیگر داشتند.

وی ادامه داد: در دیگر کشورهای دنیا و حتی آمریکا نیز راهپیمایی‌های روز قدس برگزار شد و روز قدس دیگر به نمایش باشکوه جهانی تبدیل شده و ما نمایش سیاسی بین‌المللی دیگری جز روز قدس نداریم. ابتدا روز قدس کشورهای اسلامی را فرا گرفت و اکنون در کشورهای دیگر به شکل همزمان صورت می‌گیرد که این نقش‌آفرینی ملت ایران را نشان می‌دهد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم، اظهار داشت: یکی از مسائل مهم در سیاست کلان نظام ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم است که در ماه‌های آینده از طریق دولت به مجلس ابلاغ می‌شود و بودجه سال 95 نیز بر این اساس تنظیم شده و مورد تصویب قرار می‌گیرد؛ بنابراین می‌توان سیاست‌های کلی برنامه ششم را گام مهمی در توسعه کشور دانست.

رضایی افزود: نکات مهمی در سیاست‌های کلی برنامه ششم وجود دارد که از جمله آنها رشد اقتصادی 8 درصدی است. برخی‌ با اشاره به وجود تحریم‌ها و پایین‌ آمدن قیمت نفت ممکن است بپرسند که آیا این مساله شدنی است. ما منابع ملی را مدنظر داریم و بررسی‌ها نشان می‌دهد دست‌یابی به این عدد در 5 سال آینده امکان‌پذیر است. هر چند که در سال‌های اولیه ممکن است نرخ آن  پایین باشد اما در سال‌های آینده این مساله صورت می‌گیرد.

وی نکته مهم دیگر در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه را دستیابی به رتبه اول علمی و فناوری در منطقه برشمرد و تصریح کرد:  یک مساله مهم دیگر این است که مقام معظم رهبری بر نظارت در این برنامه تاکید داشتند و از آن جایی که آیین‌نامه نظارتی در مجمع تصویب شده، برنامه ششم اولین برنامه‌ای است که مورد نظارت قرار می‌گیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشکر از دولت  و معاون مدیریت و برنامه‌ریزی کشور خاطرنشان کرد: همکاری وزارتخانه‌ها با مجمع تشخیص مصحلت نظام برای تدوین سیاست‌های کلی برنامه ششم، همکاری صمیمانه‌ای بود و ما از کارشناسان دولت و مجلس تشکر می‌کنیم. ما این سیاست‌ها را در 110 بند به مقام معظم رهبری دادیم و ایشان با انجام اصلاحاتی و در 80 بند این سیاست‌ها را ابلاغ کردند.

رضایی با اشاره به نشست امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز داشت: امروز سیاسیت‌های کلی محیط زیست مورد بررسی قرار گرفت که تا بند 10 آن پیش رفتیم، یعنی 6 بند آن تصویب شد و در جلسه آینده سیاست‌های کلی محیط زیست تمام می‌شود و ما آنها را برای مقام معظم رهبری ارسال می‌کنیم تا در برنامه ششم مورد ملاحظه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: برخی از حامیان محیط‌زیست انتقاد می‌کردند که چرا در برنامه ششم سیاست‌هایی برای حمایت از محیط زیست نیست. دلیل آن این است که ما در حال بررسی این سیاست‌ها هستیم و پس از بررسی به دولت و مجلس ابلاغ می‌شود و در برنامه‌های ششم و هفتم مورد ملاحظه قرار می‌گیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش، با بیان اینکه اسرائیل در حال شکست خوردن است٬ ولی با کمک حامیانش درصدد طراحی مدل‌های جدیدی برای جبران این شکست‌هاست، یادآور شد: حملات بوش به افغانستان و عراق کمکی در این جهت بود وتوطئه جدید این است تا با تجهیز داعش شکست اسرائیل را توجیه کنند.

رضایی ادامه داد: در خصوص اسرائیل نیز دیدیم که یهودیان افراطی و تندرو را در  فلسطین جمع کردند و هم اینک نزدیک به ده هزار نفر از مسلمان تندرو و افراطی و منحرف را در شمال عراق و سوریه جمع کرده‌اند و با سکوتی که می‌کنند و با حمایت‌های پنهانشان در حال ساخت منطقه جدیدی هستند که در مجاورت  فلسطین است تا از این طریق خلاء دست نیافتن به نقشه از نیل تا فرات را پر کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اگر اسرائیل می‌توانست از نیل تا فرات را بدست آورد شاهد تشکیل گروه‌هایی مانند داعش نبودیم، عنوان کرد: اگر دموکراسی‌های حامی اسرائیل در افغانستان و عراق به وجود‌ آمده بودند٬ داعش شکل نمی‌گرفت. ملت ایران در روز گذشته (روز قدس) پاسخ دندان‌شکنی به این توطئه‌ها داد و هم علیه تکفیری‌ها، هم علیه حملات سعودی‌ها به یمن و هم علیه توسعه طلبی‌های آمریکا شعار داد.

رضایی در پاسخ به سوالی درباره راهکار حل بحران یمن بیان کرد: ایران دخالت مستقیمی در یمن ندارد٬ اما حمایت‌های سیاسی و تبلیغاتی و کمک‌های انسانی را انجام می‌دهیم.

وی با تاکید بر اینکه سکوت استعماری علیه ملت یمن در حال جریان است، گفت: اخبار جنایات آل سعود علیه یمن پوشش داده نمی‌شود که رسانه‌های ما می‌توانند این کار را بکنند. ما همچنین می‌توانیم کمک‌های سیاسی خوبی در اجلاس غیر متعهدها و سازمان کنفرانس اسلامی داشته باشیم. کمک‌های انسانی ما نیز بسیار مهم هستند . هم اینک مردم یمن در مسئله آب مشکل دارند و سعودی‌ها مخازن آب، پمپ بنزین‌ها و بیمارستان‌ها را بمباران می‌کنند و انتظار این است  ایران با همه توان در مقابل این ظلم بزرگ ایستادگی کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی در رابطه با مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: آمریکایی‌ها راهی جز مذاکره با ایران ندارند٬ چراکه راه‌هایی مانند حمله نظامی به ایران توسط خود یا دیگران حامیانش و تشدید تحریم ها ناکارآمد شده و آقای اوباما هم گفت که ما نمی‌توانیم به ایران حمله کنیم و تحریم‌ها نیز ناکارآمد شده است.

رضایی با یادآوری اینکه آمریکا نباید در مذاکرات سنگ‌اندازی کند، تصریح کرد: همه قدر‌ت‌های بین‌المللی موافق توافق هستند و حتی اروپایی‌ها نیز نسبت به رفتار آمریکا گله‌مند هستند٬ هرچند که در جلسات عمومی این مسئله را علنی نمی‌کنند٬ ولی در جلسات خصوصی مخالف این هستند و روسیه و چین نیز مخالفند.

وی افزود: ما در مذاکرات با 1+5  به نتیجه رسیده ایم و آمریکا نمی‌گذارد و می‌خواهد امتیازات بیشتر بگیرد و به این امتیازاتی که جمهوری اسلامی ایران حاضر شده بدهد،‌ نیست.

خبرنگاری پرسید که آیا توافق هسته‌ای باید در شورای عالی امنیت ملی به تصویب برسد؟ که رضایی پاسخ داد: این مسئله مربوط به دولت و شورای عالی امنیت ملی است و مجمع نسبت به این مسئله ورود نمی‌کند و این مربوط به دولت، شورایعالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری است که با یکدیگر همکاری دارند و گزارش‌ها مرتبا رد و بدل می‌شود.

وی در باره پیش‌بینی‌اش از مذاکرات خاطرنشان کرد: آقای اوباما دارای ظرفیت سیاسی معینی است و این پرونده سنگین‌تر از توان تصمیم‌گیری ایشان است٬ بعید می‌دانم همه این پرونده را بردارد و حل‌وفصل کند. آقای جرج بوش افراطی‌تر از ایشان بود٬ اما به جز دو قطعنامه ضعیف کار دیگری نکرد و بیشتر قطعنامه‌ها در زمان اوباما تصویب شد  که حالا سعی می‌کند سنگی که خود در درون چاه انداخته را از چاه در آورد٬ که نگرانم بخش‌هایی از آن باقی بماند.

رضایی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی‌ها معتقدند در سیاست‌های کلی برنامه ششم در خصوص سیاست داخلی اقدامی نشده٬ یادآور شد: ما در سیاست داخلی٬ سیاست‌های کلی انتخابات را داریم که بسیاری از موارد داخلی لحاظ شده؛ مسائلی نظیر حضور در احزاب در انتخابات، جایگاه آنها، شفافیت انتخابات و ... مفصل مورد بحث قرارگرفته‌اند و در برنامه ششم نیز مورد لحاظ قرار گرفته‌اند.

کد خبر : ۲۸۹۶۸۲