خبرگزاری کار ایران

رضایی در نشست خبری مطرح کرد:

طرح رسیدگی به اموال مسئولان در نوبت رسیدگی/ پروژه تجزیه سوریه٬ عراق و یمن توسط عربستان

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت برای بودجه نویسی سال آینده٬ سیاست‌های کلی برنامه ششم باید تا خردادماه به دست دولت برسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن رضایی در نشست خبری خود با اشاره به اینکه سیاست‌های کلی برنامه ششم باید تا خردادماه به دست دولت برسد٬ تا بودجه سال آینده بر اساس آن طراحی شود٬ گفت: برای همین ما جلسات فوق‌العاده مجمع تشخیص را همچنان ادامه می‌دهیم؛ در همین راستا برای اینکه روز گذشته تعطیل بود٬ امروز جلسه فوق‌العاده برگزار کردیم.

وی افزود: امروز بحث‌های مهمی در زمینه حمل‌ونقل مطرح شد و عنوان شد که این روز‌ها برخی از کشور‌ها از جمله امارت متحده عربی تنها از فرودگاه دبی بیش از ۲۰ میلیارد دلار درآمد کسب می‌کنند٬ در حالی که فرودگاه امام با وجود بسترهای مناسبی که وجود دارد همچنان نیمه‌تمام مانده و ما نمی‌توانیم از این فرودگاه درآمد قابل توجهی داشته باشیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: امروز در مورد مسیرهای ریلی تاکیدهایی صورت گرفت و عنوان شد که باید برنامه‌ریزی‌های لازم در خصوص راه‌اندازی قطارهای سریع‌السیر صورت گیرد؛ در محور تهران مشهد که میلیون‌ها نفر مسافر برای آن وجود دارد به دلیل سرعت پایین مردم ترجیح می‌دهند از خودرو استفاده کنند. امروز قطارهایی با سرعت بیش از ۵۰۰ کیلومتر در ساعت وجود دارد که می‌تواند در محور تهران مشهد یا شیراز و اصفهان قرار گیرد. این می‌تواند یکی از اولویت‌های مهم ما در برنامه ششم باشد.

وی با بیان اینکه در این جلسه بحث های مهمی در زمینه محور دریا نیز صورت گرفت و عنوان شد: ما دو هزارو ۵۰۰ کیلو متر ساحل در جنوب کشور داریم٬ اما در توسعه کشور از این سواحل استفاده آن چنانی نمی‌شود.

رضایی یادآور شد: فکر می‌کنم شنبه آینده سیاست کلی برنامه ششم را به پایان برسانیم و بتوانیم آن را برای تصویب تقدیم رهبر معظم انقلاب کنیم و پس از آن از سوی مقام معظم رهبری به دولت و مجلس ابلاغ خواهد شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: از نخبگان کشور تقاضا داریم که در دو زمینه سیاست‌های کلی انتخابات و همچنین سیاست‌های کلی محیط زیست که بلافاصله پس از سیاست‌های کلی برنامه ششم وارد بحث آنها می‌شویم نظرها و مشورت‌های خود را مطرح کنند.

وی افزود: نخبگان می‌توانند از طریق تماس با سایت مجمع٬ نظرها و پیشنهادهای خود را به ما منتقل کنند؛ به ویژه در زمینه محیط زیست که نگرانی‌های جدی در این زمینه وجود دارد. معتقدیم کار‌شناسان قابلی امروز در دانشگاه‌ها داریم که ممکن است نتوانیم از همه آن‌ها در جلسات کمیسیون‌ها و دبیر خانه مجمع استفاده و دعوت کنیم٬ اما اعلام عمومی می‌کنیم تمام کسانی که در این موارد به ویژه در زمینه گرد و غبار، کاهش آب‌های زیر زمینی، دریاچه‌ها و آلود گی شهرهای بزرگ٬ هر پیشنهاد یا کار کار‌شناسی که دارند ازطریق سایت مجمع در اختیار ما بگذارند تا بتوانیم حداکثر استفاده را از این پیشنهادها در تدوین سیاست‌های کلی محیط زیست داشته باشیم.

رضایی با اشاره به مباحث پیش از دستور جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز مباحثی در مورد منطقه مطرح شد به نظر می‌رسد در منطقه طرح برنامه‌ریزی شده‌ای برای تجزیه کشورهای سوریه، عراق و یمن وجود دارد تا بر اساس این طرح٬ عراق به سه کشور، سوریه به دو کشور و یمن را به دو کشور یمن شمالی و جنوبی تقسیم کنند. البته معاون رئیس جمهور آمریکا٬ فعلا در مورد عراق مباحثی را مطرح کرده اما این طرح را برای سوریه و یمن هم دارد.

وی افزود: اگر این اتفاق در منطقه بیفتد٬ قاعدتا ناامنی به مدت ۲۰ تا ۳۰ سال در منطقه گسترش خواهد یافت. ظاهرا برخی حکام سعودی به ویژه آنها که کنار گذاشته شده‌اند٬ با این طرح مخالف بودند و مخالفت خود را طی نامه‌ای رسمی به ملک سلمان اعلام کردند؛ برای همین مشخص است که در مجموعه حکام سعودی نیز وحدت نظر وجود ندارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: تیمی که اخیرا در عربستان بر سر کار آمده٬ موضوع تجزیه کشورهای یمن و سوریه را برعهده گرفته و پروژه تقسیم عراق به سه کشور٬ مستقیما توسط خود آمریکایی‌ها دنبال می‌شود٬ ولی ظاهرا طرح تجزیه سوریه و یمن به حکام تازه روی کار آمده سعودی واگذار شده است.

رضایی در مورد طرح رسیدگی به اموال مسئولان گفت: این طرح همچنان در نوبت رسیدگی است.

وی در مورد طرح بررسی صلاحیت نمایندگان نیز گفت: ما در این مورد در مجمع در خصوص صلاحیت نمایندگان تاکنون بحثی نکرده‌ایم. در مورد طرح استانی شدن انتخابات نیز بحثی نکرده‌ایم. ظاهرا این یک طرح استانی-شهرستانی است؛ یعنی مردم هم در شهرستان‌ها و هم در استان‌ها باید به نمایندگان رای بدهند. اگر این طور باشد این طرح به سیاست‌های ما در مجمع نزدیک‌تر است٬ البته نمی‌خواهیم بگوییم که ما کاملا با این طرح توافق داریم. اما اگر این طرح استانی صرف باشد٬ قدری با دیدگاه‌های مجمع تفاوت دارد٬ چون بحث انتخابات را هنوز تمام نکرده‌ایم٬ نمی‌توانیم فعلا نظر صریحی در مورد طرح استانی شدن انتخابات بدهیم.

کد خبر : ۲۷۴۵۸۷