خبرگزاری کار ایران

با حضور جهانگیری صورت گرفت؛

آغاز عملیات اجرایی بزرگترین مجموعه پالایشی کشور

با حضور معاون اول رییس جمهور عملیات اجرایی طرح «فراگیر پالایشی سیراف» بزرگترین مجموعه پالایشی کشور دقایقی پیش آغاز شد.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز در جریان سفر به استان بوشهر، با حضور در شهرستان کنگان، فرمان آغاز عملیات اجرایی مجموعه پالایشگاه‌های میعانات گازی سیراف در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (منطقه پارس ۲ کنگان) را صادر کرد.

طرح فراگیر پالایشی سیراف در قالب ۸ پالایشگاه میعانات گازی مستقل هر یک به ظرفیت ۶۰ هزار بشکه در روز به همراه تأسیسات یوتیلیتی، پشتیبان و واحدهای فرآیندی مشترک در منطقه سیراف توسط بخش خصوصی اجرا خواهد شد.

با احداث این مجموعه پالایشگاهی به ظرفیت تولید ۴۸۰ هزار بشکه در روز، ٧٠ درصد خوراک پتروشیمی ها تامین و تقریبا تمامی میعانات گازی تولیدی کشور توسط پالایشگاههای کشور پالایش و فرآوری خواهد شد.

از محل فروش خوراک ورودی به مجموعه پالایشگاه‌های سیراف، روزانه بیش از ۲۲ میلیون لیتر گازوییل، ۴۳ میلیون لیتر نفتا( ماده اولیه صنایع پتروشیمی و یا واحدهای بنزین‌سازی)، ۶ میلیون لیتر سوخت جت و حدود ۲۶۰۰ تن گاز مایع تولید خواهد شد.

گفتنی است این طرح با هدف اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و اصل ۴۴ قانون اساسی و نیز به منظور جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده، اشتغال زایی و تضمین تولید حداکثری از میدان گازی پارس جنوبی طراحی شده است.

طرح فراگیر پالایشی سیراف در زمینی به مساحت تقریبی ۳۰۰ هکتار در منطقه پارس ۲ (کنگان)، بین فازهای ۱۳ و ۱۹ پارس جنوبی احداث خواهد شد.

زمین این طرح در محدوده اراضی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس واقع شده و از تمامی مزایا و مشوقات سرمایه گذاری در مناطق ویژه برخوردار می باشد؛ ضمن آنکه دسترسی ارزان قیمت به بندر جهت واردات تجهیزات و صادرات فرآورده های تولیدی نیز از مزایای زمین این طرح می باشد.

گفتنی است معاون اول رییس جمهور پیش از صدور فرمان آغاز عملیات اجرایی این طرح، در جلسه‌ای با سرمایه گذاران و نمایندگان شرکت‌های مجری این طرح به بررسی جزئیات و مسائل مرتبط با این پالایشگاه ها پرداخت.

کد خبر : ۲۸۲۲۹۵