خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در همایش سراسری فرمانداران:

هیچ مقام‌ دولتی، غیردولتی و حاکمیتی حق ندارد در انتخابات دخالت کند

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد که هیچ یک از مقام‌های دولتی، غیردولتی و حاکمیتی حق ندارند در انتخابات مجلس دخالت کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق جهانگیری در دومین روز همایش سراسری فرمانداران که در وزارت کشور برگزار شد٬ گفت: مردم ما حکومت مقید به قانون را می‌خواهند٬ این مردم از فساد و ناکارآمدی متنفر بودند. آنها ناراحت بودند از اینکه یک نفر با زجر و سختی نان شب را در بیاورد و یک عده با رانت٬ پول‌های میلیاردی پیدا می‌کردند.

معاون اول رئیس‌جمهور  ادامه داد: مردم می‌‌خواهند و می‌خواستند اقتصاد رونق بگیرد و لبخند امید به آینده داشته باشند. آنها به اصلاح امور می‌اندیشیدند و امید داشتند ترس و نگرانی از آنها دور شود.

وی افزود: ما مکلف هستیم به خواسته‌های مردم جامه عمل بپوشانیم و به وظیفه و رسالت دولت عمل کنیم. همه باید تلاش کنیم وعده‌های رئیس جمهور محقق شود. همه عضو این دولت هستیم و باید به خواسته‌های ملت تمکین کنیم.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: مردم امروز باید احساس کنند تغییر و اتفاقی رخ داده است. باید امید مردم را ناامید نکنیم. کار اصلی این دولت بالا بردن سرمایه اجتماعی این مردم بوده٬ زیرا مهمترین سرمایه کشور همین سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به این نظام است.

جهانگیری خاطرنشان کرد: باید اعتماد عمومی مردم به جامعه را بازگردانیم و کاری کنیم آنها باور کنند که قدرتمند هستند و اعتماد مردم به نظام آنها را قادر می‌سازد گره‌های مهمی را باز کنند.

وی درباره آشنایی مردم با حقوقشان گفت: اعتماد مردم به دولت و آشنایی آنها به حقو‌قشان باید از اولویت‌های کار ما باشد و آنها باید دولت را در مقابل حقوقشان پاسخگو بدانند. شهروندان باید اعتماد کنند که دولت از حقوقشان حفاظت می‌کند.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: مهمترین کار این دولت تمرکز بر قانون‌گرایی، مبارزه با فساد و تقویت دولت‌داری در مردم بود. مردم باید بدانند دولت آنها قوی است٬ زیرا تضعیف حس دولت‌داری جامعه را آشفته و خودرای می‌کنند و نظم مختل می‌شود٬ لذا مکلف هستیم به طور جدی این حس را در مردم ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: دولت ضعیف٬ نظام را ضعیف می کند و دولت قوی نظام را مقتدر می‌کند.

جهانگیری با اشاره به شرایط مختلف داخلی و منطقه‌ای گفت: ما به خاطر وجود این شرایط نیازمندیم که حماسه‌های مشارکت را در جامعه بیافرینیم و مردم احساس کنند در اداره جامعه نقش‌آفرین هستند٬ بنابراین بیش از هر چیزی شما فرمانداران باید زمینه اینگونه حماسه‌ها را ایجاد کنید.

وی با اشاره به دو انتخابات امسال نیز گفت: ما دو انتخابات مهم برای دو نهاد بسیار مهم و تصمیم‌گیر در نظام را پیش‌رو داریم. انتخاباتی که هرچه باشکوه‌تر انجام شوند٬ نظام بیشتر تقویت می‌شود. مردم نباید مایوس شوند.

جهانگیری تصریح کرد: دولت تدبیر و امید به دنبال این است که انتخاباتی قانونمند و شفاف که همه سلایق احساس کنند می‌توانند در آن حضور داشته باشند٬ با مشارکت همه مردم برگزار کند. رئیس جمهور دیروز حرف اول و آخر دولت را در مورد انتخابات زدند؛ ما اصرار داریم در تمام مراحل انتخابات همه دستگاه‌ها و نهادها؛ چه دولتی و چه غیردولتی در چارچوب قانون عمل کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: فرمانداران باید بدانند قدرتمند هستند٬ گاهی می‌بینیم برخی نهادها رفتار خاصی با فرماندار دارند. این برای من توجیه‌پذیر نیست با یک فرماندار که رئیس یک منطقه است اینگونه برخورد شود. همه دستگاه‌ها مکلفند هماهنگ با فرماندار عمل کنند. هیچ یک از مقام‌های دولتی، غیردولتی و حاکمیتی حق ندارند در انتخابات مجلس دخالت کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور بیان کرد: گاهی اوقات برخی سعی می‌کنند خبرهای دروغی بسازند. دولت و شما را منفعل کنند. اما این دولت عصاره تجربه‌های جمهوری اسلامی است و تحت تاثیر اینگونه صحبت‌ها قرار نمی‌گیرد و نمی‌ترسد و مصمم است انتخاباتی دقیق و قانونمند را برگزار کند و روی حرف خود ایستاده است.

وی افزود: رای مردم حق‌الناس است و این موضوع باید راس‌العین همه دستگاه‌های اجرایی در انتخابات قرار بگیرد و باید دقت کنیم انتخابات بسیار خوبی برگزار شود و مجلس قوی شکل بگیرد تا بتوانیم با آن مجلس از مشکلات کنونی عبور کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مساله انرژی هسته‌ای و مذاکرات اشاره کرد و گفت: این روزها مشاهده می‌کنیم برخی مطالب پیرامون این موضوع در جامعه شکل گرفته است. بله٬ ما قبول داریم نقدهای علمی توسط صاحب‌نظرها انجام شود٬ اما باید بدانیم که مردم به این رئیس جمهور رای دادند که با تجربه قبلی خود٬ این مساله را با درایت حل کند. ایشان چه قبل از انتخابات و چه بعد از رئیس‌جمهور شدن وقت ویژه‌ای را برای این موضوع قرار داده‌اند و از روسای دو قوه دیگر و  افراد صاحب‌نظر برای مشورت و به کارگیری دعوت کرده‌اند.

جهانگیری درباره تیم مذاکره‌کننده گفت: به نظر من این قوی‌ترین تیم مذاکره‌کننده در جمهوری اسلامی ایران و یکی از قوی‌ترین تیم‌ها در سطح بین‌المللی است و تا به امروز مذاکرات در سطح فنی به جاهای بسیار خوبی رسیده است. ما اراک فردو و نطنز و ... را حفظ کرده‌ایم و خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: با نهایت عزت می‌توانم بگویم تمام خطوط قرمز حفظ شده و تیم مذاکره‌کننده از هیچ‌یک از خطوط قرمز عقب‌نشینی نکرده است. رئیس‌جمهور و تیم مذاکره‌کننده همیشه گزارش مسائل را به رهبری می‌دهند و ایشان هم رهنمودهای خودشان را دارند و امیدوارم تیم مذاکره‌کننده بتواند با این پشتوانه در مذاکره با 6 ابر قدرت از حقوق هسته‌ای ایران دفاع و تحریم‌ها را بردارند.

جهانگیری درباره مشکلات به وجود آمده گفت: برخی از این مشکلات به مسائلی چون مدیریت و عدم تصمیم‌گیری صحیح برمی‌گردد٬ اما بخشی دیگر از آنها به تحریم‌ها، سیستم بانکی و نفت برمی‌گردد که مسائلی را برای اقتصاد ما به وجود آورده‌اند. ما باید این تحریم‌ها را برداریم و ان‌شاءالله در این مذاکرات در این مسیر به نتیجه خواهیم رسید.

معاون اول رییس جمهوری درباره نتیجه مذاکرات گفت: درباره نتیجه مذاکرات چند سناریو وجود دارد که ما موفق می‌شویم و تحریم‌ها برداشته می‌شود. در این زمینه باید مهمترین تصمیم‌ها را در حوزه اقتصادی بگیریم. از امروز شرکت‌های خارجی برای حضور در ایران صف کشیده‌اند و ایران شرایط ویژه خودش را دارد. اما ما باید زمینه تولید را در ایران فراهم کنیم و باید درباره تولید مشترک با آنها مذاکره کنیم.

جهانگیری افزود: برخی می‌گویند چشم دولت به خارج است؛ من از اینجا می‌گویم این دروغ و کذب است. دولت آماده است در حالت دوم حتی اگر تحریم‌ها شدیدتر شود کشور را با همین شرایط اداره کند و من در میز خودم برای این موضوع برنامه و سناریو دارم و هیچ دستگاهی به جز وزارت  امور خارجه درگیر توافق نیست و هیچ مدیری نمی‌تواند بگوید اجازه بدهید ببینیم نتیجه مذاکرات چه می‌شود. در این راستا اقتصاد مقاومتی مطرح شده است تا الان هم سیاست‌های آن را ابلاغ کرده‌ایم.

وی درباره سند چشم‌انداز گفت: 10 سال از سند چشم‌انداز می‌گذرد. قرار بود ایران قطب قدرت منطقه‌ای شود و همه بدانند که در 20 سال آینده ما کجا قرار داریم و رشد 8 درصدی را تجربه کنیم٬ اما اتفاقی نیفتاد.

وی درباره سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی گفت: این یکی از مهمترین سیاست‌های کلی بود که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند و انتظار ایشان این بود که با این سیاست‌ها تحول بزرگی در اقتصاد رخ دهد٬ اما تنها بخش واگذاری شرکت‌ها به بدترین نحو اتفاق افتاد و ما سیاست کلی نظام اداری را داشتیم که امروز عملکرد سیستم اداری ما مقابل این سیاست کلی است.

وی گفت: زمانی که سیاست مقاومتی عنوان شد ما سریع این موضوع را به دستگاه‌ها اعلام کردیم تا برنامه‌های خود را اعلام کنند و سازمان مدیریت برنامه‌ها را بررسی کرد و چندین جلسه در سطح معاونان وزیر تشکیل شد و شورای اقتصاد نیز  آنها را با حضور 7 - 8 وزیر مصوب کرد و دستگاه‌ها قرار است گزارش عملکرد خود را ارائه دهند.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: امروز ما باید برای صادرات برنامه‌ریزی داشته باشیم. ما سی سال است از بهره‌وری صحبت می‌کنیم٬ اما هنوز نرخ بهره‌وری که قرار بود یک سوم رشد ما در برنامه‌های سوم چهارم و پنجم تشکیل دهد٬ صفر است.

جهانگیری درباره حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی٬ اقتصادی درون‌زا و متکی به ظرفیت‌های داخلی باید باشد و علاوه بر آن باید برون‌نگر و در تعامل با دنیا باشد و این اقتصاد باید ما را در مقابل تکانه‌های خارجی مقاوم کند.

وی درباره ذخیره‌سازی‌ کالاهای اساسی نیز گفت: هنگامی که دولت را تحویل گرفتیم٬ در برخی از مناطق ذخیره‌سازی کالاهای اساسی زیر خط قرمز بود. در برخی از استان‌ها ذخیره گندم برای چند روز بیشتر نبود٬ اما امروز ما برای بیش از 200 روز ذخیره گندم داریم و دارو در کشور تامین شده است. دولت به شدت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را دنبال می‌کند. ما هنگام تحویل دولت کاهش تورم را در دستور کار خود قرار دادیم و از 40 درصد آن را به 15 درصد رساندیم.

 وی افزود: که بخشی از آن به اعتماد مردم به دولت برمی‌گردد که آنها می‌دانند دولت به فکر این مسائل است و کارهای غیرطبیعی انجام نمی‌دهد٬ بنابراین امروز مایوس کردن مردم خیانت به این ملت است و دولت با همین سرمایه‌های اجتماعی کارها را پیش برده است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: ما سیاست رونق اقتصادی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و بخشی از آن را در سطح دولت تبدیل به عملیاتی کردیم و سال گذشته لایحه رفع موانع تولید رقابت‌پذیر را در این راستا به مجلس فرستادیم. ما امروز مجبور هستیم به علت پاسخگویی به اشتغال و ... رونق را در دستور کار خودمان قرار دهیم و در این راستا باید به بخش خصوصی توجه کنیم. استانداران و فرمانداران باید در اتاقشان به روی بخش خصوصی باز باشد٬ اقتصاد ایران جز با بخش خصوصی راه نمی‌افتد.

وی در باره تولید داخلی نیز گفت: ما باید برای این موضوع برنامه‌ای جدی داشته باشیم و حتی از نظر فرهنگ‌سازی ملت را به این موضوع تشویق کنیم و براساس قانون هیچ یک از دستگاه‌های دولتی نمی‌توانند از کالاهایی که مشابه ایرانی دارد استفاده کند و این موضوع ممنوع است.

جهانگیری درباره بخش آب و خاک گفت: ما امسال از مقام معظم رهبری مجوز گرفته‌ایم که 10 میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی را در بخش آب و خاک هزینه کنیم که امسال یکی از پر هزینه‌ترین سال‌های ما در بخش آب و خاک است.

وی اضافه کرد: شرایطی در صندوق توسعه ملی فراهم کرده‌ایم که بتواند به سهولت از آن تسهیلات گرفته شود و ما صادرات کشور را در اولویت کار خودمان قراردادیم.

معاون اول رییس جمهوری به بودجه سال 94 و یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: امسال شرایط کشور شرایط خاصی است و درآمد نفت که اصلی‌ترین درآمد دولت بوده٬ کاهش یافته است. در سال‌های گذشته ما 2 میلیون تا 2 میلیون و 300 بشکه نفت به قیمت 100 تا 105 دلار می‌فروختیم٬ اما این شرایط به یک میلیون بشکه و قیمت 55 و 50 دلار رسیده است٬ این یعنی در آمد دولت نصف شده و همه می‌دانند که این موضوع فشاری بر دولت می‌آورد.

وی گفت: در دولت گذشته متاسفانه به بهانه افزایش صادرات نفت را برای فروش به افراد و نهادها واگذار کرد و آنها نفت را فروختند٬ اما پول آن را به دولت ندادند و افرادی مانند بابک زنجانی از این گونه افراد بودند. این دولت تحت هیچ فشاری این کار را قبول نکرد و خود فروش نفت را به عهده گرفت.

معاون اول رییس دولت تصریح کرد: در این شرایط ما باید صرفه‌جویی کنیم و هزینه‌های جاری مانند سفرهای خارجی و همایش‌ها را کاهش دهیم٬ اما طرح‌های عمرانی که نیاز کشور است٬ باید به هر نحو تامین شود و باید سعی کنیم به عنوان یک سیاست طرح‌های عمرانی را به بخش خصوصی واگذار کنیم و استانداری موفق است که در آخر سال عنوان کند بیشترین طرح عمرانی را به بخش خصوصی واگذار کرده به و به بهره برداری رسیده است.

جهانگیری گفت: باید خرید خدمت را در دستور کار خودمان قرار دادیم و آموزش و پرورش این را در سال گذشته انجام داد و دانش‌آموزی که یک میلیون و 800 هزار تومان هزینه آن بود٬ با 600 هزار تومان اداره شد؛ این یعنی کشور گران اداره می شود.

معاون اول رئیس جمهور به بحث یارانه‌ها در بودجه 94 اشاره کرد و گفت: این یارانه‌ها از قصه‌های پر غصه‌ای است که دست جمهوری اسلامی را بسته و آن را گرفتار کرده است. قرار بود در قانون هدفمندی یارانه‌ها با افزایش قیمت حامل‌های انرژی٬ 50 درصد آن بین مردم توزیع شود. اگر یک بچه دبستانی را می‌آوردیم با یک ضرب و تقسیم از مصرف انرژی در سطح کشور و برآورد٬ نصف آن می‌فهمید که چقدر باید به مردم یارانه نقدی داده شود٬ اینکه به کسی دو یا سه برابر آن پرداخت شد و جمهوری اسلامی گرفتار شد چیز دیگری نبود٬ اما نمی‌دانم چرا دستگاه‌های نظارتی جلوگیری نکردند؛ چرا مجلس جلوگیری نکرد٫ امروز به ما می‌گویند شما باید پولدارها را حذف کنید! ما چطور آنها را بشناسیم تا حذفشان کنیم. امروز ما بدهکار شده‌ایم چرا پولدارها را حذف نمی‌کنیم٬ آنها این گرفتاری را بوجود آورده‌اند و حالا قهرمان شده‌اند.

وی تصریح کرد: این دولت جرات بیشترین افزایش قیمت‌ها را داشته است از 400 به 700 و از 700 به هزار تومان؛ اما همه درآمدها 34 هزار میلیارد تومان است که ما باید 42 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت کنیم٬ بنابراین مجبوریم از طرح‌های عمرانی بزنیم و امسال با وجود کاهش قیمت نفت 6هزار میلیارد تومان را به آن 34 هزار میلیارد تومان اضافه کردیم تا یارانه‌ها تامین شود. بنابراین مشکل داریم و باید هزینه‌ها را کم کنیم٬ بنابراین باید از طرح‌هایی که اشتغال ایجاد می‌کند٬ بزنیم.

جهانگیری گفت: در حالی که همه باید کمک کنند٬ اما هیچکس به دولت کمک نمی‌کند٬ عده‌ای به ما می‌گفتند وارد میدان شوید. همین که ما خوب وارد شدیم٬  آنها سکوت کردند و آنهایی که خوب نبودند٬ انواع فشارها را با رسانه‌های خودشان ایجاد کردند.

وی افزود: در این راستا ما 9 هزار میلیارد تومان از شرکت گاز می‌گیریم و رقم‌هایی را نیز از شرکت نیرو می‌گیریم که بین مردم توزیع کنیم٬ این درحالی است که به ما می‌گویند چرا برای گاز رسانی روستایی کاری انجام نشده یا چرا در برخی از نقاط با تانکر آب مصرف می‌کنند؟ آخر این چه سیاستی است که بین مردم پول توزیع کنید ولی آنها آب با تانکر مصرف کنند.

جهانگیری درباره مبارزه با فساد گفت: برخی شعار مبارزه با فساد را سر دادند٬ اما مشخص شد این شعارها برای به حاشیه راندن رقیب است و خیلی‌ها فهمیدند آنها اهل این کار نبودند و بیشتر زمینه‌ای برای فساد مهیا شد. یک نفر 270 میلیون دلار پول را برد و معلوم نیست کجا آن را پنهان کرده و چیزی نمی‌گوید. باید مشخص شود این فرد چگونه وارد سیستم شده و چگونه توانسته است این پول را ببرد.

وی در مورد برنامه‌های دولت گفت: این دولت مصمم است در پیشگیری از فساد و مبارزه با قاچاق اقدام کند٬ ما در همه وزارتخانه‌ها ستادی تشکیل داده‌ایم تا با این غده سرطانی مقابله شود٬ در این رابطه با قوه قضاییه نیز هماهنگی کامل داریم.

معاون اول رئیس جمهور درباره معوقه‌های بانکی گفت: برخی از این معوقه‌ها مربوط به بخش‌های خصوصی است که عده‌ای گرفته‌اند٬ ولی به علت گرفتاری نتواستند پس دهند و آنها باید حمایت شوند٬ اما برخی گردن کلفت هستند و پولی را که گرفتند پس نمی‌دهند٬ بنابراین باید با آنها برخورد شود.

وی درباره بحث زمین‌خواری بیان کرد: افراد سودجو را می‌بینیم که گاهی حکم می‌گیرند و زمین‌هایی را تصرف می‌کنند. شما به عنوان فرماندار باید به این موضوعات بپردازید. راهبرد اصلی این است که یک نظام مدیریتی با استفاده از فناوری‌های جدید ایجاد شود.

جهانگیری با بیان اینکه حتما در دولت اول آقای روحانی سیستم اداری الکترونیک ایجاد و به کار گرفته می‌شود٬ خطاب به فرمانداران گفت: شما باید گلوگاه‌های فساد را شناسایی کنید و به مقابله با آن بپردازید.

معاون اول رییس دولت به فرمانداران گفت: شما باید با مردم خوب برخورد کنید و در اتاق شما بر روی آنان باز باشد.

جهانگیری در پایان درباره سخنرانی‌ها و تجمع‌های مجوزدار بیان کرد: احدی نباید احساس کند می‌تواند قانون را زیر پا بگذارد. زیرا گردن کلفت‌تر از قانون هیچ چیز وجود ندارد و کسانی که حس می‌کنند با زیر پا گذاشتن قانون نظام می توانند نظام را تقویت کنند٬ بدانند اشتباه فکر می‌کنند.

کد خبر : ۲۸۰۶۹۱