خبرگزاری کار ایران

مقام‌های کاخ‌ سفید:

توافق هسته‌ای با ایران باعث رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه نمی‌شود

مقام‌های کاخ‌ سفید احتمال ایجاد رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه به‌دنبال توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را رد کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری کنگره آمریکا، «بن رودز» معاون مشاور امنیت ملی کاخ‌ سفید در نشست کمپ‌ دیوید نگرانی از ایجاد رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه به‌دنبال توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را رد کرد.

«رودز» گفت: هیچ‌گاه نشانه‌ای از هیچ‌کدام از این کشور‌ها مبنی بر دنبال کردن برنامه هسته‌ای داخلی که موجبات نگرانی را فراهم کند، دریافت نکرده‌ایم.

وی با تکرار برخی ادعا‌ها درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، تاکید کرد که بازرسی‌ها و محدودیت‌های اعمال شده بر برنامه هسته‌ای ایران نگرانی‌ها را درباره تسلیحات هسته‌ای و تهدید توسط این کشور در میان کشورهای حوزه خلیج‌فارس کاهش می‌دهد.

رودز تصریح کرد: هیچ‌ نیازی نیست که مسابقه‌ای تسلیحاتی در خاورمیانه‌ ایجاد شود و بی‌ثباتی را در این منطقه افزایش دهد.

معاون مشاور امنیت ملی کاخ‌ سفید افزود که سامانه دفاعی موشک‌های بالستیکی، همکاری در مبارزه با تروریسم و امنیت دریایی از جمله مباحث دیگر در کمپ‌دیوید بودند.

وی احتمال امضای تفاهم دفاعی مکتوب میان آمریکا و کشورهای حوزه خلیج‌فارس را رد کرد.

 «ترکی بن فیصل» ۷۰ ساله رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان‌سعودی اخیرا در یک کنفرانس در کره‌جنوبی گفته بود: نمی‌توانیم یک جا بنشینیم و ببینیم ایران توانایی‌ها و تحقیقات خود را گسترش می‌دهد. هر چیزی که ایران داشته باشد ما هم خواهیم داشت.

اکثریت سران کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس در اعتراض به حمایت کاخ‌ سفید از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ دعوت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا برای حضور در نشست کمپ‌دیوید را رد کردند.

کد خبر : ۲۷۷۳۰۳